370 läst · 12 svar
370 läst
12 svar
Panik Toalettstol i tvättstuga, möjligt..? kostnad?
Husägare
· Trelleborg
· 3 inlägg
Nästa vecka flyttar jag och familjen med fyra barn i tonåren in i ett äldre hus med ett badrum. Källaren är traditionell med vanlig tvättstuga betonggolv.
Eftersom jag inte vill riskera att få psykbryt efter en vecka önskar jag sätta in en toalettstol i tvättstugan. Det är nästan ett måste med två toaletter men just nu har jag efter en hel del renoveringar i huset redan helt enkelt inte råd med detta utan får skjuta fram ett badrumsbygge ca 2-3 år.
Min fråga är inte om det är estetiskt tilltalande eller en mysig avkopplande miljö att sitta på toa i en tvättstuga..
Detta är en ren nödlösning..
Men är möjligt och har någon ett hum om vad detta skulle kunna kosta? Då tänker jag inte på själva toalettstolen i sig utan monteringen.. rör anslutningar mm.
Evigt tacksam om någon kan komma med info och tips!!
Tusen tack på förhand
/Cicci
Eftersom jag inte vill riskera att få psykbryt efter en vecka önskar jag sätta in en toalettstol i tvättstugan. Det är nästan ett måste med två toaletter men just nu har jag efter en hel del renoveringar i huset redan helt enkelt inte råd med detta utan får skjuta fram ett badrumsbygge ca 2-3 år.
Min fråga är inte om det är estetiskt tilltalande eller en mysig avkopplande miljö att sitta på toa i en tvättstuga..
Detta är en ren nödlösning..
Men är möjligt och har någon ett hum om vad detta skulle kunna kosta? Då tänker jag inte på själva toalettstolen i sig utan monteringen.. rör anslutningar mm.
Evigt tacksam om någon kan komma med info och tips!!
Tusen tack på förhand
/Cicci
Husägare
· Trelleborg
· 3 inlägg
Då gissar jag att du själv kan ansluta en toa om röret är av plast, är det av gjutjärn är det fullt möjligt men lite svårare/dyrare
Gör du det själv bör vatten och avlopp kunna lösas för en tusenlapp eller max två ska du leja bort jobbet blir det nog minst 10 000kr dyrare
Gör du det själv bör vatten och avlopp kunna lösas för en tusenlapp eller max två ska du leja bort jobbet blir det nog minst 10 000kr dyrare
Husägare
· Trelleborg
· 3 inlägg
Oj vilken skillnad. Jag får kika imorgon när jag kommer till huset hur det ser ut. Tack ändå för en fingervisning av priset. Kan ju vara värt det som sagt.. för att undvika psykbrytet..F fribygg skrev:
Det finns kanske plats för en duschkabin eller två också? 4 tonåringar och ett badrum... hardcore.
Medlem
· Blekinge
· 10 621 inlägg
Ta gärna en bild av avloppet.
Jag gjorde likadant för 25 år sedan. Passade på att uppföra en liten mur 1 m hög som insynsskydd farmför toastolen. Inte ens det är svårt eller dyrt.
Jag gjorde likadant för 25 år sedan. Passade på att uppföra en liten mur 1 m hög som insynsskydd farmför toastolen. Inte ens det är svårt eller dyrt.
Vi är fyra och har LÄNGE efterlängtat en toalett. Nu när vi har det så har det minskat så mkt på humöret och irritation för samtliga.
Jag är heeelt med dig. Dusch kan man planera ganska lätt och det är aldrig akut. Vilket däremot en extra toalett kan vara.
Har du ett synligt rör av modell större så är det inte ”speciellt komplicerat” (allt är relativt).
Jag är heeelt med dig. Dusch kan man planera ganska lätt och det är aldrig akut. Vilket däremot en extra toalett kan vara.
Har du ett synligt rör av modell större så är det inte ”speciellt komplicerat” (allt är relativt).
Alltså jag har byggt en hel toalett.F fribygg skrev:
Men jag menade mer att möjligheten att gå på toa på mer än ett ställe gör väldigt mycket för sinnesron.
Den är ansluten till ett gjutjärnsrör tills vi kan koppa på den riktiga stammen när vi renoverar badrummet.
Kolla vilket rör du har och diameter. Vårt gjutjärnsrör är faktiskt bara 70 och det har fungerat hittills.
Medlem
· Blekinge
· 10 621 inlägg
Gjorde själv. Som sagt, beror ju på hur röret i golvet ser ut. Är det en ingjuten golvbrunn är det komplicerat.F fribygg skrev:
At skruva fast en toalettstol på ett plant betong golv eller klinker är lätt gjort själv. Att dra rör från någon befintligt kallvattenrör i tvättstugan till toalettstolen är ganska enkelt också, kolla tuben på "dra vattenledning" eller liknande. Inga specialverktyg behövs.