16 424 läst · 16 svar
16k läst
16 svar
Panik! Snabb hjälp, tack! IKEA-diskho-problem!
Sida 1 av 2
Håller på att bygga ihop ikea-köket nu.. Vi har nyss sågat ut hål och satt fast diskhon - men när vi sedan lägger tillbaka den på stommarna passar det inte i höjden! PANIK!
Vad har vi gjort för fel! De små fästena bygger på höjden, vilket gör att det inte passar! Men hur löser man det då? Hur har alla andra gjort!? Hittar ingenting om detta någonstans... Vi har en laminatskiva, diskho gjord för 60-skåp i en 60-skåpsstomme, så allt det stämmer...
Vad gör man åt mellanrummet som blir mellan bänskivan och stommarna pga fästena till diskhon!? Ska man fila ut för dem? Eller såga ut? Hur gör man!?
HJÄLP! /Anna
Vad har vi gjort för fel! De små fästena bygger på höjden, vilket gör att det inte passar! Men hur löser man det då? Hur har alla andra gjort!? Hittar ingenting om detta någonstans... Vi har en laminatskiva, diskho gjord för 60-skåp i en 60-skåpsstomme, så allt det stämmer...
Vad gör man åt mellanrummet som blir mellan bänskivan och stommarna pga fästena till diskhon!? Ska man fila ut för dem? Eller såga ut? Hur gör man!?
HJÄLP! /Anna
Såga ut medsticksågen i stommen på de ställen klämmorna hamnar.det räcker i princip med en 7-8 mm plats för klämmorna.Man vill inte försvaga stommens konstruktion mer än nödvändigt.
Jag tycker det är dåligt att det inte står någonstans att man måste göra detta.. Vi har haft så fruktansvärt mycket problem med detta nedrans ikea-köket nu!
Måste man alltså såga ut även i sidkanterna på stommarna? Ska man väl inte behöva?
Måste man alltså såga ut även i sidkanterna på stommarna? Ska man väl inte behöva?
nej inte sidkanterna.Bara främre och bakre tvärgående list som ligger direkt under skivan.Om du får såga i sidorna så har du antingen fått en för stor vask levererad för ditt 60 skåp eller så har du plaserat den på fel plats i sidled.
Vi har vasken som är gjord för 60-skåpen, den sitter centrerat, men det passar inte utan att vi raspar eller liknande i översidan av stommarna... då fästena bygger 5-6mm i höjd.. De sitter precis i kanten så att det inte passar.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Precis som Ikeahantverkaren skriver så behöver man oftast såga ur i både främre och bakre tvärgående stomdel.
Tänk även på att ifall ni ska fälla ner en induktionshäll så ska den främre tvärgående stomdelen tas bort helt p.g.a att hällen behöver maximalt med luftning.
Detta står sällan berättat någonstans men är väldigt viktigt också.
Tänk även på att ifall ni ska fälla ner en induktionshäll så ska den främre tvärgående stomdelen tas bort helt p.g.a att hällen behöver maximalt med luftning.
Detta står sällan berättat någonstans men är väldigt viktigt också.
Grattis, du har nog upptäckt något som många gjort före dig.... klämmorna kan du inte få in under bänkskivan eftersom skåpet är i vägen. Du behöver alltså ta ur material ur skåpet så att klämman får plats som Ikeahantverkaren skriver.... // Micke
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Det är ju inga konstigheter med att man får skala av lite av toppen på stommens sidodelar egentligen heller eftersom det aldrig blir synligt.
Ofta får man ju såga bort de översta två cm på stomsidorna om folk vill ha en extrabred häll i ett 600 skåp eller när hällen ska ligga mitt emellan två stommar...
Ofta får man ju såga bort de översta två cm på stomsidorna om folk vill ha en extrabred häll i ett 600 skåp eller när hällen ska ligga mitt emellan två stommar...
Då är den för stor enligt mig.
Man skall inte behöva raspa i sidorna.
Bäst om du hör med ikea först.Det är inte första gången.Jag har stött på ett likadant problem och då säljstoppades hela partiet.
Å andra sidan så är det ju inget som syns som sagt,
Man skall inte behöva raspa i sidorna.
Bäst om du hör med ikea först.Det är inte första gången.Jag har stött på ett likadant problem och då säljstoppades hela partiet.
Å andra sidan så är det ju inget som syns som sagt,
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Självklart ska man inte behöva göra så, men det är heller ingen fara om man tvingas till det eftersom det som sagt inte syns.
Tack för alla svar!
Vi gick på hårt med raspen! Nu har vi diskho och bänkskiva på plats!
Raspade ner några mm i sidorna också vilket gav bra resultat - men jag håller fortfarande med dig ikeahantverkaren - det ska inte behövas utan den är för stor! Det gick tillslut med lite blod, svett och tårar...
Tack tack igen! Skönt att det finns någonstans att vända sig när paniken kryper på!
Vi gick på hårt med raspen! Nu har vi diskho och bänkskiva på plats!
Raspade ner några mm i sidorna också vilket gav bra resultat - men jag håller fortfarande med dig ikeahantverkaren - det ska inte behövas utan den är för stor! Det gick tillslut med lite blod, svett och tårar...
Tack tack igen! Skönt att det finns någonstans att vända sig när paniken kryper på!
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 838 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 838 inlägg
Det går inte att bara använda silikon, kanten runt om diskhon (ikeas) kommer upp för "högt" så det blir inte snyggt.
Klämmorna måste komma på plats, Ikea var här och monterade och då hämtade de andra klämmor för att diskhon skulle komma på plats ordentligt. (klämmorna som föjlde med var för korta). Vi sågande inte i stommen.
Så visst finns det lösningar.
Klämmorna måste komma på plats, Ikea var här och monterade och då hämtade de andra klämmor för att diskhon skulle komma på plats ordentligt. (klämmorna som föjlde med var för korta). Vi sågande inte i stommen.
Så visst finns det lösningar.