Hej alla!!!
Har panik, hör mus/råtta eller gnagare under diskbänken där avloppet sitter precis under. De trasslar i papperskorgen varje kväll senaste veckorna. Jag har lagt musfälla där men inget bett. Misstänker att det är en stor jävel då den hade tagit en baguett (liten) och lyft från papperskorg till avloppsröret men inte fått ner den.
Hur fan ska jag göra?
kan jag sätta någon brännande peppar eller vad har ni för förslag? Vill bara bli av med skiten...
Har panik, hör mus/råtta eller gnagare under diskbänken där avloppet sitter precis under. De trasslar i papperskorgen varje kväll senaste veckorna. Jag har lagt musfälla där men inget bett. Misstänker att det är en stor jävel då den hade tagit en baguett (liten) och lyft från papperskorg till avloppsröret men inte fått ner den.
Hur fan ska jag göra?
kan jag sätta någon brännande peppar eller vad har ni för förslag? Vill bara bli av med skiten...
ostbit doppad i whisky.. Med en rejäl fälla..D Daniel112209 skrev:Hej alla!!!
Hur fan ska jag göra?
funkar varje gång... Eller katt..
vet att ostbit i whisky hjälper iallafall...D Daniel112209 skrev:
Så om du nu inte har en alkovägrande mus att göra med så borde en liten skvätt whisky locka.. samt något litet att gnaga på hjälpa..
Tänkte du fånga den i hinken?
ja jag tänkte att den får gärna hoppa in i papperskorgen på kvällen imorgon där det till dennes nackdel kommer finnas ost med whiskeyMaskintok skrev:
Tänker du att den dör direkt eller hur är din tanke?
Nä den kommer föra ett jäkla liv i den där hinken... finns möjlighet så välter de den..D Daniel112209 skrev:
Men står hinken stabilt och öppningen är reducerad så kommer de bli kvar..
Är det flera där i så kan de leva flera dagar innan de svälter ihjäl...de äter varandra först..
Maskintok skrev:
Tack för svar! Men hur tänker du att själva whiskey påverkar råttan/musen? Har aldrig hört talas om det tidigare? Blir det en effekt direkt menar du?
Om din papperskorg är gjord av plast rekommenderar jag dig inte att sätta på locket. Gjorde det på vår kompost hink o det var bara flis kvar av locket o sidan på hinken istället. Blev bara en bedrövlig mängd plastspån att försöka få upp. Du borde kunna avgöra lite på lortarnas storlek om det är en liten mus (typ som svarta riskorn) eller en lite större skogsmus (biffigare riskorn) om du inte ser något alls skulle jag nästan gissa på en råtta då mössen fan inte kan tänka på mat utan att springa o skita samtidigt.
Jag lyckades ta några möss med klassisk slagfälla i trä under diskhon. Anticimex plastfälla har inte lyckats döda något alls då mössen kan klättra runt på den utan att den löser ut, dom väger för lite för att pressa ner plattan och de större som kanske väger nog behöver inte hänga på den för att äta upp hela betes knoppen. Det som har varit bäst för mig har varit Victor elektriska fällor. Agnar med jordnötssmör, innan jag satte metalnät så plockade de varje mus som kom o prasslade. Fördel är också att musen inte är mosad o man behöver inte fundera på om den fångat något, den dyrare är kopplad via wifi till app i telefonen som meddelar om fällan fångat något.
Jag lyckades ta några möss med klassisk slagfälla i trä under diskhon. Anticimex plastfälla har inte lyckats döda något alls då mössen kan klättra runt på den utan att den löser ut, dom väger för lite för att pressa ner plattan och de större som kanske väger nog behöver inte hänga på den för att äta upp hela betes knoppen. Det som har varit bäst för mig har varit Victor elektriska fällor. Agnar med jordnötssmör, innan jag satte metalnät så plockade de varje mus som kom o prasslade. Fördel är också att musen inte är mosad o man behöver inte fundera på om den fångat något, den dyrare är kopplad via wifi till app i telefonen som meddelar om fällan fångat något.
Jag kommer med lite bilder imorgon, aj vad de kommer bli jobbigt för de j*vlarna.T TypRätt skrev:Om din papperskorg är gjord av plast rekommenderar jag dig inte att sätta på locket. Gjorde det på vår kompost hink o det var bara flis kvar av locket o sidan på hinken istället. Blev bara en bedrövlig mängd plastspån att försöka få upp. Du borde kunna avgöra lite på lortarnas storlek om det är en liten mus (typ som svarta riskorn) eller en lite större skogsmus (biffigare riskorn) om du inte ser något alls skulle jag nästan gissa på en råtta då mössen fan inte kan tänka på mat utan att springa o skita samtidigt.
hört talas om glue trap?
Har svårt att tänka mig att limfällor är tillåtna här, sedan mitten av 80—talet måste fällor fånga/döda möss på ett humant sätt.
Börja med att prova som TypRätt ovan tipsar om, jordnötssmör funkar bra. Whiskeyn kan du dricka själv istället.
Jag hade själv ett par möss som bodde bakom köksskåpen för något år sedan (katterna som dragit in ) inga som helst problem att fånga med mjölnerfällor laddade med jordnötssmör.
Är det råtta så kanske du behöver hjälp av Anticimex, den är smartare och mer svårfångad.
Börja med att prova som TypRätt ovan tipsar om, jordnötssmör funkar bra. Whiskeyn kan du dricka själv istället.
Jag hade själv ett par möss som bodde bakom köksskåpen för något år sedan (katterna som dragit in ) inga som helst problem att fånga med mjölnerfällor laddade med jordnötssmör.
Är det råtta så kanske du behöver hjälp av Anticimex, den är smartare och mer svårfångad.
Hade visst missat att det var förbjudet.. men vad tänker du om att jag har musfällan inne i papperskorgen? Eller eventuellt göra fallucka på papperskorgen att när den trampar i papperskorgen att luckan ramlar ner?Karlia skrev:Har svårt att tänka mig att limfällor är tillåtna här, sedan mitten av 80—talet måste fällor fånga/döda möss på ett humant sätt.
Karlia skrev:Har svårt att tänka mig att limfällor är tillåtna här, sedan mitten av 80—talet måste fällor fånga/döda möss på ett humant sätt.
Nu är jordnötssmöret lagt på plats, fällan är laddad. Blir det någon napp må tro?