Hej!
Jag köpte ett litet hus i år mitt i ingenstans och fick problem med vattenpumpen i brunnen troligtvis. Det skapas inget tryck verkas som. Vi har bytt propparna och satt på elslingorna som gamla ägaren hade installerat, så det är inte vattenrören som är fast frusna. Vet någon vad problemet kan vara? Gamla ägaren hade ingen aning. Har inte hänt honom (slingorna installerade han pga -25 kylan som hände en gång). Brunnen hade han inte rört alls.
Det kommer inget vatten alls från kranen. Det kom lite i början, men det var nog det som var kvar i rören.
Jag kan ingenting om brunn men jag bifogar bilder.
Har något gått sönder? Kan det vara minus grader som har påverkat (isf är det konstigt att det inte har hänt innan)? Det svårt att få hjälp nu under lovdagarna.
Tack på förhand!

Just det, och den gör inget ljud alls. Verkar vara död.

20141227_123056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141227_123046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vad visar tryckmätaren på som du ser på bild två?
Har du tryck där så kan man gissa på frusna ledningar på väg in till huset.

Den är på 0.
Ledningarna har värmeslingor på så det ska inte var något problem.
Kan jordfelsbrytaren ha gått? Hur kan man hitta den om den finns? ( Huset har ingen, men kan brunnen ha en?) .

Redigerat:
Försök att redigt förklara läget.
- Vilka värmeslingor pratar du om, värmekabel i slangarna vid huset, eller värmeelementet som syns på bild?
- Fungerar pumpen? Om trycket är noll så ska pumpen gå.
- Fungerar värmeelementet som syns på bild, ger det värme?
- Är alla säkringar hela? Leta efter säkringarna till pumphuset ifall det inte finns ström.
- Fungerar motorskyddet som syns på bild, tryck på den svarta knappen om den inte redan är intryckt.
- Fungerar tryckvakten som sitter på kärlet? Knacka lite på den, den kan ha frusit.

• Gilla
NannuPix
  • Laddar…
- Med värmeslingor menar jag de som kommer till huset. Det var 3 kablar under huset som jag kopplade in som om jag förstod rätt värmer upp vattenledningarna till huset.
- det kommer inget ljud och inget vatten och det ser helt dött ut i brunnen så att pumpen fungerar nog inte
-värmeelementet satt jag på när allt hände (var inte säker att det var en, men tänkte att det ser ut som att det ska vara på). Dock ger den ingen värme alls. Död också.
-Jag bytte ut säkringarna (alla 3 som tillhör pumpen) fast de såg ok ut. Det gjorde inget bättre
-vilken av dem är mototrskyddet? Den vita boxen som har massa sladdar som leder till andra saker hade en röd och en grön knapp. Jag tryckte på dem lite. Gröna knappen är intryckt nu. Antar att den boxen har något med strömmen att göra. Den svarta saken som ligger på röda behållaren har texten 'off' och 'auto' men jag hittade ingen knapp på den. Annars hade jag lekt med den också.
- är tryckvakten den svarta grejen med 'off' och 'auto' på? Jag knackade på den och allt annat svart också för säkerhets skull men inget hände.

Tack för smarta frågor! Vad gör jag nu?

Redigerat:
Tyder på att du saknar ström fram till pumphuset då värmeelementet inte blir varmt.

Ja, motorskyddet är den via lådan med tre kablar till. Grön knapp i ditt fall ska vara intryckt och den röda ska sticka ut. Den svarta saker på den röda grejen är tryckvakten.

Du behöver alltså gå bakåt igen och kontrollera ifall det inte finns fler/andra säkringar till pumphuset. Det verkar inte komma fram ström. Vore ju värdefullt också om ni kunde mäta.

Kolla först att inte tryckmätaren på den röda tanken verkligen står på noll, och inte max efter att ha slagit runt! Det kan hända om ledningarna är frusna, tryckvakten frusen (men nu har tinat) och pumpen orkar.

• Gilla
NannuPix
  • Laddar…
Vi fick en elektriker och rörmokare komma in. Rörmokaren bytte tryckvakten och sade att vi borde köpa en fläkt att tina upp brunnen. Elektrikern ska komma och sätta någon frostvakt eller något liknande och en eluttag in i brunnen. (Jag var inte hemma när han kom första gången). Han sade något om att något var felinstallerad. Rörmokaren rekommender att flytta allt mekanik inomhus så att saker inte spricker och går sönder när det är minus grader. Det jag inte förstår är att hur klarade förre ägarna. Sådant här hade aldrig hänt dem (7 år bodde dem här) fast de har haft -25 grader kyla. Kommer det inte räcka med elementet? Nu var den inte på innan (om den nu funkar), men i princip borde den ju hjälpa, eller?

Redigerat:
Gör det ordentligt, dagens koppling med elementet kopplat till motorskyddet, hängande kablar där dragavlastningen sitter mitt på kabeln ser "hemmafixat" ut. Element som det är tveksamt om det är gjort för installation i fuktigt utrymme.
Låt elektrikern fixa kabeldragning, ett eluttag och en frostvakt så du får en riktigt inkopplad vattenanläggning elmässigt.
Sedan kan du alltid fundera över hur det skulle kunna göras ännu bättre i framtiden.

Redigerat:
  • Gilla
NannuPix
  • Laddar…
På översta bilden ser det ut som om den översta betongringen är trasig. Det ser också ut som om ca 25-30 cm av betongringen ligger ovan jord. Nere under marken blir det sällan kallare än +4 C, så om du kan bygga ett lock som ligger på stöd inne i brunnen och lägga ordentligt med isolering (t ex glasull i plastsäckar) så kommer det inte att frysa med en frostvakt nere vid pumpen och hydropressen.

• Gilla
NannuPix
  • Laddar…
Tack så mycket alla för hjälpen! Jag ska göra så.
Gott nytt år

Sorry. Jag har mer frågor. Rörmokaren rekommendera frigolit (cellplast om jag nu förstår rätt). 10cm. Han sade att jag borde köpa det och sätta in i brunnen. (Typ som du, Patrick, sade om att man borde ha isolering). Hur sätter man den in i brunnen? På sidorna? Och hur sätter man fast den? Hade han sagt utanför hade jag rullat runt bara, men inuti är lite krångligare. Eller ska man bara stoppa in så mycket som ryms? Byggmax har massa olika sorter också. Hur vet jag vilken jag ska ha? Han förklarade inte så noggrant och jag var alldeles för mycket förvirrad att ställa mer frågor.

Redigerat:
Köp den tunnaste skivan cellplast som du kan hitta och lägg flera lager längs med sidorna. Då kan du forma den lite. Spelar ingen roll hur det ser ut. Bara frostvakt och allt som innehåller vatten är innanför isoleringen. Gör också något form av lock med isolering.

• Gilla
NannuPix
  • Laddar…
Har i somras isolerat en liknande brunn vid vårt fritidshus.
Grävde ned ca 60cm i en fyrkant runt brunnen, gjorde en plangjutning i botten och sedan murade jag upp med 250mm lecasten till brunnsringens uppkant. Utrymmet i hörnen fyllda jag med lecakulor och ovanpå blev det ett lager med murbruk. Sedan ligger det en tryckt "syll" ovanpå det murade och ett fyrkantigt brunnslock anpassat för 100mm frigolit.
Locket blev aldrig klart med isolering, så jag har temporärt tryckt in ett lager med 100mm frigolit i brunnsringen.

• Gilla
NannuPix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.