Hej ska lägga in mitt laminatgolv jag precis köpt! Vart lite osäker på hur det ska läggas då jag kollade i beskrivningen... vanligtvis säger man ju att man ska fortsätta med den avkapade biten på rad 2 osv...men nu såg de ut såhär på beskrivningen enligt bilden nedan... hur menar dom??
Tack på förhand
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går att lägga på båda sätten, välj det som passar bäst för dig och det golv du ska eller kombinera. Är ju lite beroende hur rummen är med dörrar, vinklar eller annat som gör att man inte lägger i hela längder.
Redigerat:
Hej! Okej så det kommer inte se konstigt ut i mönstret på golvet då om man gör på det "traditionella" viset?AndersS skrev:
Är ett 1 stavigt mörkt "plankgolv" och finns några dörröppningar osv där jag ska lägga...
p.s. måste man verkligt vänta 48h innan? Har gått 24h nu å ja hämtade det direkt ur butik å lastade in de hemma direkt..
Mvh
Har ingen betydelse utseendemässigt vilken metod du använder för läggning då du själv avgör var skarvarna ska hamna och mönstermässigt hur ytan ser ut, dvs hur du väljer ut läggningsordning av golvskivorna, men det kan bli mera eller mindre spill beroende av hur du gör.
När jag lagt laminatgolv så har jag sett till att skivor med samma utseende inte hamnar bredvid varandra, med ett trägolv blir det minimalt. Ett askgolv fick jag plocka lite med då det hade större variationer mellan ljus och lite mörkare delar så att det inte blev för stora kontraster.
När jag lagt laminatgolv så har jag sett till att skivor med samma utseende inte hamnar bredvid varandra, med ett trägolv blir det minimalt. Ett askgolv fick jag plocka lite med då det hade större variationer mellan ljus och lite mörkare delar så att det inte blev för stora kontraster.
Hej okej! Men alla plankor ser typ likadana ut så..?AndersS skrev:Har ingen betydelse utseendemässigt vilken metod du använder för läggning då du själv avgör var skarvarna ska hamna och mönstermässigt hur ytan ser ut, dvs hur du väljer ut läggningsordning av golvskivorna, men det kan bli mera eller mindre spill beroende av hur du gör.
Mvh
Måste man låta det ligga exakt 48h eller mer?AndersS skrev:Har ingen betydelse utseendemässigt vilken metod du använder för läggning då du själv avgör var skarvarna ska hamna och mönstermässigt hur ytan ser ut, dvs hur du väljer ut läggningsordning av golvskivorna, men det kan bli mera eller mindre spill beroende av hur du gör.
Mvh
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Skarvarna ska inte hamna för nära varandra mellan intilliggande rader. Fortsätter man med den avkapade biten på rad två finns risk för det. Jag brukar sträva efter att skarven ska hamna mitt på brädan i raden bredvid. Det kan ge lite spill, men det blir stabilast och snyggast. Men en viss förskjutning är OK.
48h är för att tillverkarna ska vara säkra på att du låtit parketten acklimatisera sig innan den läggs.
48h är för att tillverkarna ska vara säkra på att du låtit parketten acklimatisera sig innan den läggs.
Beror på mönster och tillverkare hur de ser ut. Vissa har flera olika varianter så du får öppna och kolla i 1-2 paket, sedan får du avgöra läggningen så att man sprider de olika mönstren.ssundstroom skrev:
När det gäller avstånd mellan skarvar står det i läggningsanvisningen vilket som är minsta avstånd, beror på fogteknik och jag tycker att tunnare skivor är känsligare för kortare bitar.
Gick bra lägga golvet! Men nu ska ja fortstta i nästa rum och gå mot badrums dörren och jag undrar lite uti tröskeln där.. går jag ända mot tröskeln med golvet så är golvet ytterst högre än badrumströskeln.. så jag undrar hur ja ska göra där...? Se bildAndersS skrev:Beror på mönster och tillverkare hur de ser ut. Vissa har flera olika varianter så du får öppna och kolla i 1-2 paket, sedan får du avgöra läggningen så att man sprider de olika mönstren.
När det gäller avstånd mellan skarvar står det i läggningsanvisningen vilket som är minsta avstånd, beror på fogteknik och jag tycker att tunnare skivor är känsligare för kortare bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Du får lossa på tröskel (samt självklart foder och golvlister) och lägga in golvet under, kan vara lite lurigt med tätskiktet på andra sidan, beror på hur det ser ut.ssundstroom skrev:
Personligen tycker jag inte det blir riktigt bra utan att ta loss hela dörrkarmen och låta golvet gå in under denna, men det är kanske överkurs.
EDIT: Du kommer troligen behöva kapa dörren i underkant också, beror lite på hur tjockt ditt laminatgolv är.
Avståndet bör inte bli lägre än 30 till 40 cm vad jag vet. beror lite på fogtekniken. Annars finns det en risk att man får sprickor.AndersS skrev:Beror på mönster och tillverkare hur de ser ut. Vissa har flera olika varianter så du får öppna och kolla i 1-2 paket, sedan får du avgöra läggningen så att man sprider de olika mönstren.
Lossa tröskeln, snitta karm och foder med typ feinsåg, "backa in" golvstyckena och för tillbaka hela raden för att få täck. Dessutom kan du inte vika mer raderna vid dörren utan där får du skära bort sponten och limma istället.
Knöligt? Nja...Proffsigt? Absolut.
Knöligt? Nja...Proffsigt? Absolut.