1 404 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Panelbygge (Bröstpanel inomhus)
Hej,
Jag håller på att fräscha upp i lägenheten och behöver lite tips.
Jag har bestämt mig för att bygga en bröstpanel i pärlspont men har lite funderingar kring uppfästningen, väggarna är av någon lättbetong som verkar smula sig ganska lätt. Utöver den porösa betongen har man dessutom någon gång under 70 talet klämt på en skön vävtapet..
Det stora problemet är ju egentligen att panelen ska betsas vilket gör att jag i allra högsta grad vill undvika synliga skruvhuvuden och liknande.
Dörrfodren ska bytas och är i nuvarande läge 12mm tjocka, max jag kan stega upp till på dessa är väl 21mm så panelen får inte bygga mer än så vilket gör att reglar blir ganska svåra att klämma in mellan sponten och betongen.
Golvlisterna som satt monterade med dyckert lyckades jag bända loss med enbart fingrarna så spik verkar tyvärr inte vara ett speciellt vettigt alternativ för mig..
Vad tror ni, PL400? Sättlim? eller någon annan genialisk lösning?
Svar uppskattas!
Jag håller på att fräscha upp i lägenheten och behöver lite tips.
Jag har bestämt mig för att bygga en bröstpanel i pärlspont men har lite funderingar kring uppfästningen, väggarna är av någon lättbetong som verkar smula sig ganska lätt. Utöver den porösa betongen har man dessutom någon gång under 70 talet klämt på en skön vävtapet..
Det stora problemet är ju egentligen att panelen ska betsas vilket gör att jag i allra högsta grad vill undvika synliga skruvhuvuden och liknande.
Dörrfodren ska bytas och är i nuvarande läge 12mm tjocka, max jag kan stega upp till på dessa är väl 21mm så panelen får inte bygga mer än så vilket gör att reglar blir ganska svåra att klämma in mellan sponten och betongen.
Golvlisterna som satt monterade med dyckert lyckades jag bända loss med enbart fingrarna så spik verkar tyvärr inte vara ett speciellt vettigt alternativ för mig..
Vad tror ni, PL400? Sättlim? eller någon annan genialisk lösning?
Svar uppskattas!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"

Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag satte bröstpanel med pärlspont och använde PL600. Fungerade bra. Har gjort det i tre trappor hemma. Underlaget var betongväggar och gipsväggar. Medans det torkar kan man luta någon regel mot väggen så panelen sitter dikt an.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar man sprickor i lättbetong inomhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimligt pris för målning inomhus 150m2
Färg, Måla & Tapetsera -
Få bort färg från tegelstenar inomhus
Färg, Måla & Tapetsera -
Förbättra inomhusluften radhus byggd på 70-talet
Ventilation -
Övervaka inomhustemperaturen på distans?
Villalarm & Hemautomation