Hej Forum,

Fick följande prisbild från en firma cirka 200 km utanför Stockholm:
Heru 75: 14000 kr
Spirorör och isolering: 10000 kr
El och intrimning: 5-7000 kr
Heru 75 om de gör allt: 60000 kr
Panasonic 5 kW inkl. allt: 30000 kr
Krypgrundsavfuktare: 30000 kr
Bergvärme inkl. vattenburen värme och Heru 75 allt installerat: cirka 250000 kr.
(Pris borrning 250-300 kr/m, kan ev. själv fixa borrningen för 190 kr/m)
Ett första besök för nogrannare utvärdering/projektering: 7000 kr

Detta för en 160 m2 1 1/2 plans villa med krypgrund byggd på mitten av 70-talet med direktverkande el och självdrag (ej frånluftsvent).

Firman är pålitlig och snabb, men jag tycker att jag borde kunna finna bättre pris i Sthlm området.
Tänkte börja med inköp av luft/luft VP och sedan lägga spirorören för ventilationen själv.

Någon som skulle vilja tipsa mig på en pålitlig och snabb firma i Sthlmsområdet?

Låter billigt tycker jag, håller på att genomföra ungefär samma sak i mitt 60-tals hus på 2x180 m2.

En HERU 75 kostar 14300kr från Östbergs som tillverkar den! Om en firma vill sälja den till dig för 14000kr så är det billigt. Vent-ritning kostar ca 1500 plus moms och spirorören kan kosta vad som helst beroende på hur huset ser ut... Isoleringen är svindyr dock så om isolering ingår så är det billigt med 10000... kolla så att det inte bara är kondensisolering av avluften som ingår.

En Toshiba kostar 19990kr från Ventilationsutveckling installerad och klar och ger 6.2 kW med COP på 4.27...

NWEN

Nwen,
kanske dum fråga, men varför är isoleringen till Herun så dyrt ??? Hur skiljer den sig från vanlig rörisolering ???

Bra fråga... skulle jag också vilja veta. Men om man begär in offerter på ventilationssystem så ingår nästan aldrig isoleringen. När man sedan kollar upp vad den kostar så förstår man varför... Jag kommer att köra med "lågt lagda" rör på vinden och sedan fylla med lösull över, blir mycket billigare.

NWEN

Vent-ritning kostar ca 1500 plus moms
Kan du ge mig namnet på den firma som du anlitade, så är jag mycket tacksam.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.