Hej!

Någon har råkat backa in i våran ena lyktstolpe, som ni ser på bilden har den gått av, dock inte hela så det går att trycka ihop den igen, men någon som har ett bra tips hur jag fäster ihop sprickan igen?

• En skadad lyktstolpe som har gått av vid basen bland grus, med sprickor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, känner du ingen svetsare som vill chansa på att det är svetsbart, så hade jag gjort små plåtvinklar som jag satt på insidan och pop-nitat fast.. små rostfria popnitar lär vara det som syns minst på utsidan...

Skadat metallrör på grusmark, med grön markering för möjliga reparationspunkter, föreslår användning av plåtvinklar och popnitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Freddan253
  • Laddar…
Eller lägg upp lite grus runt om. Sim sallabim. Lagat.

Hur blir det lagat av grus?

Det ser ut som en estetisk skada. Syns den inte. Finns den inte. Sim Sallabim.

Vad är det för material?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det för material?
Det är aluminium.

Jag har en liknande stolpe, och den är troligen i gjutaluminium, så tunnt att det känns som papper nästan...

Eftersom sprickan sträcker sig mer än hälften av omkretsen hade jag inte vågat låta det vara, om det någonsin blåser där den står är det bara en tidsfråga innan den går av helt...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en liknande stolpe, och den är troligen i gjutaluminium, så tunnt att det känns som papper nästan...

Eftersom sprickan sträcker sig mer än hälften av omkretsen hade jag inte vågat låta det vara, om det någonsin blåser där den står är det bara en tidsfråga innan den går av helt...
Ja precis, det är sjukt tunt, nej precis jag behöver åtgärda det, för risken är att den går av helt samt att den är ju inte heller rak nu när det är en spricka i den.

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Alltså. Är det tunna gjutgodset den bärande delen?😱

Dan hade väl en bra lösning?
Annars kan du ju också borra rakt genom stolpen och dra igenom ett armeringsjärn och sen gjuta en ny fot till den där den står så att säga. Om du har en liten fyrkantig form kan du nog få till det ganska snyggt....

Jag menar att du gjuter in 5 cm ovan och 5 cm nedan skadan alltså....

• Gilla
Freddan253
  • Laddar…
Jag skulle plocka ner stolpen och se om den går att få rak, då ser man också insidan och kan fundera på en lösning.

• Gilla
Freddan253
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.