556 läst · 4 svar
556 läst
4 svar
Påhittade fakturor, uppskatta värdet av arbete
Hej på er
Jag har hamnat i tvist med ett par hantverkare som gjort följande
_
Detta är så infekterat för att
1) Slutfakturan, som innehöll lite mer än vad originalbeställning var, hamnade på 4ggr så mycket, vilket är sinnessjukt. Dessutom så är originalbeställningen med det fasta priset INTE korrekt utfört dvs arbetsmomenten de skulle gjort för det fasta priset. De rekommenderade mig ett löpande pris då det skulle bli billigare, vilket det inte blev.
2) Så säg att de skulle göra 10st, så har de gjort 7st där 4st är korrekt utförda men där 3st är felaktigt utförda. De har t ex spårat i betong och dragit rör, vilket är rätt, men de har dragit fel kablar, vilket jag nu måste be någon annan att göra om. Enligt Konsumentverket så skall jag inte betala för jobbet alls, är det felaktigt så är det. Jag tänkte först att jag kanske skulle betala för en del av det, men inte det andra.
Så för att ens veta VAD jag är skyldig dem, så måste jag ta reda på vad det tar i tid, att göra det som det utfört korrekt. Men hela beställningen blir så knäpp då priset jag fått i fast och sen i rörligt är oskäligt + alla fel de gjort.
Dessutom så kommer det att kosta att korrigera deras misstag.
Som grädde på moset så gör de sig skyldiga till försök till bedrägeri, då jag efterfrågade spec på alla dagar de varit hos mig.
Dag 1 Mån - Installera lampor i hela lägenheten 12tim (de var 2st personer)
Kommentar: De har installerat 2st lampor!!!! 2st och det kan jag lätt bevisa genom att jag skickade bilder till dem och sa att ni ljuger ju, ni har inte alls installerat lampor i hela lägenheten utan endast 2st som max tar 1tim.
Är inte detta bedrägeri? Att skriva och skicka mig saker som de inte ens har gjort. Till svar fick jag bara ngt flummigt om att lamporna var trasiga?!
Ok, så de säger att de installerat, vill ha betalt för sådant de inte gjort, men säger att lamporna var trasiga. Ok så får jag till svar, ok så du bestrider detta, ok men betala resten. Men vad fan!!! Så de skickar info om ngt de inte gjort, försöker blåsa mig, jag bevisar motsatsen och de svarar med lögn och säger "Ok strunta i det då"
Jag litar inte ett skit på dem. Jag tänker att jag gör rätt att få referens från 2st andra firmor på vad de faktiskt gjort rätt och betalar dem efter det
Vad är det för fel på folk alltså, alltid måste man passa sig för att inte bli lurad. Ingen heder eller så.
1) Inte betala en kr, för sådant som är gjort men felaktigt
2) Inte betala för sådant som icke är fackmannamässigt utfört
3) Inte betala för "minidebitering" utan vanlig framkörningsavgift. De försöker kontra med att jag "godkänt" detta. Jag har aldrig godkänt detta utan det har bara körts på, sen har jag bestridit det
Jag har hamnat i tvist med ett par hantverkare som gjort följande
_
Detta är så infekterat för att
1) Slutfakturan, som innehöll lite mer än vad originalbeställning var, hamnade på 4ggr så mycket, vilket är sinnessjukt. Dessutom så är originalbeställningen med det fasta priset INTE korrekt utfört dvs arbetsmomenten de skulle gjort för det fasta priset. De rekommenderade mig ett löpande pris då det skulle bli billigare, vilket det inte blev.
2) Så säg att de skulle göra 10st, så har de gjort 7st där 4st är korrekt utförda men där 3st är felaktigt utförda. De har t ex spårat i betong och dragit rör, vilket är rätt, men de har dragit fel kablar, vilket jag nu måste be någon annan att göra om. Enligt Konsumentverket så skall jag inte betala för jobbet alls, är det felaktigt så är det. Jag tänkte först att jag kanske skulle betala för en del av det, men inte det andra.
Så för att ens veta VAD jag är skyldig dem, så måste jag ta reda på vad det tar i tid, att göra det som det utfört korrekt. Men hela beställningen blir så knäpp då priset jag fått i fast och sen i rörligt är oskäligt + alla fel de gjort.
Dessutom så kommer det att kosta att korrigera deras misstag.
Som grädde på moset så gör de sig skyldiga till försök till bedrägeri, då jag efterfrågade spec på alla dagar de varit hos mig.
Dag 1 Mån - Installera lampor i hela lägenheten 12tim (de var 2st personer)
Kommentar: De har installerat 2st lampor!!!! 2st och det kan jag lätt bevisa genom att jag skickade bilder till dem och sa att ni ljuger ju, ni har inte alls installerat lampor i hela lägenheten utan endast 2st som max tar 1tim.
Är inte detta bedrägeri? Att skriva och skicka mig saker som de inte ens har gjort. Till svar fick jag bara ngt flummigt om att lamporna var trasiga?!
Ok, så de säger att de installerat, vill ha betalt för sådant de inte gjort, men säger att lamporna var trasiga. Ok så får jag till svar, ok så du bestrider detta, ok men betala resten. Men vad fan!!! Så de skickar info om ngt de inte gjort, försöker blåsa mig, jag bevisar motsatsen och de svarar med lögn och säger "Ok strunta i det då"
Jag litar inte ett skit på dem. Jag tänker att jag gör rätt att få referens från 2st andra firmor på vad de faktiskt gjort rätt och betalar dem efter det
Vad är det för fel på folk alltså, alltid måste man passa sig för att inte bli lurad. Ingen heder eller så.
1) Inte betala en kr, för sådant som är gjort men felaktigt
2) Inte betala för sådant som icke är fackmannamässigt utfört
3) Inte betala för "minidebitering" utan vanlig framkörningsavgift. De försöker kontra med att jag "godkänt" detta. Jag har aldrig godkänt detta utan det har bara körts på, sen har jag bestridit det
Jag tycker att du ska bestrida fakturan i sin helhet. Annars är det lätt att säga att ”du har ju betalat… en del”. Kräv en ny faktura som överensstämmer med verkligheten. Utgå från ursprunglig offert.
Du gör helt rätt som kräver specning. Det där med 12 timmar för två man att byta glödlampor låter som ett uppslag till en dålig vits… fast jag förstår att du har lätt att hålla dig för skratt iofs.
Ta dit en besiktningsman så du får svart på vitt av oberoende part om vad som inte är fackmannamässigt utfört. Fakta är kung.
Du gör helt rätt som kräver specning. Det där med 12 timmar för två man att byta glödlampor låter som ett uppslag till en dålig vits… fast jag förstår att du har lätt att hålla dig för skratt iofs.
Ta dit en besiktningsman så du får svart på vitt av oberoende part om vad som inte är fackmannamässigt utfört. Fakta är kung.
Moderator
· Stockholm
· 52 831 inlägg
Enl. konsumenttjänstlagen så behöver du ge firman en chans att korrigera de fel den gjort (eller tom. två chanser trot jag). Annars kan de ha rätt att få betalt trots att arbetet var felaktigt. Det finns undantag, om det ex. är helt uppenbart att firman inte har kompetens att göra rätt. Men även då, kan firman (toeretiskt) hävda att de tänkte ta imn extern part för att rätta ett fel.
Men betala inte fölr det som är felaktigt, och ingenting alls förrän firman kan presentera en mer delajerad faktura.
Om de sätter upp 12h för att byta två lampor, så är det oskäligt. Och därmed kan du stryka ex. 11h (kan ej bedöma vad som är skälig tid). Dessa 11h har de ju hävdat att de slösat bort på lampbyte, så de kan de inte kräva senare för annat moment.
Men betala inte fölr det som är felaktigt, och ingenting alls förrän firman kan presentera en mer delajerad faktura.
Om de sätter upp 12h för att byta två lampor, så är det oskäligt. Och därmed kan du stryka ex. 11h (kan ej bedöma vad som är skälig tid). Dessa 11h har de ju hävdat att de slösat bort på lampbyte, så de kan de inte kräva senare för annat moment.
Men ok, såH hempularen skrev:
1) Kan jag inte polisanmäla firman för att hitta på fakturor? Att ens göra det gör att jag inte litar på ngt de skriver.
2) Jag kan se vad de gjort och vissa saker är rätt gjorda, det är dessa jag vill betala för, men behöver att ngn annan säger vad det tar i tid att utföra. På så sätt vet jag att jag gjort rätt för mig. Om de sen försöker hota med stämning och försöka ta betalt för icke fackmannamässigt utfört arbete eller påhittade jobb så får de göra det.
3) Du som säger att jag inte bör betala ngt för att de kan svara upp med att "Ja men du har ju betalat en del..." jag förstår inte riktigt?! Är det till nackdel att jag betalar för vad jag anser vara rätt utfört.