dthompa skrev:
Sen ta och värdera huset från hur det ser ut idag,
Säg tex 4 miljoner - lån 3.350 kvar blir ju en vinst då på 650 000 dela det på 2
Dvs ska du köpa ut han så ska du ge han 325 000.
Lite för enkelt tror jag, om TS då säljer dagen efter för 4mio blir det skatt på vinsten (4mio - 2,9mio = 1,1mio) 22% på 1,1mio är 220 000 som TS då får betala ensam...
 
Fast frågan är om man ska ta hänsyn till sådant ?

Antar inte att hon säljer dagen efter då kan dom ju lika väl sälja det ihop nu och sen dela på överskottet.
Vill ena parten behålla boendet så köps den andra ut, att blanda in eventuell framtida vinst blir ju då fel. Då äger ju bara den som bor kvar huset. Utan isf får ju TS fundera på om det är värt att bo kvar beroende på värdet av huset och befintliga lån/ekonomi
 
Precis,framtida vinst kan man inte räkna med,det kan ju bli en förlust istället?
 
Jag ser mig inte som förloraren utan att mina barn förlorar på hans val. Sent ska syndaren vakna...

Tack för svar.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Känner igen den stressfyllda situationen, hjärnan går på högvarv för att hitta lösningar.
När jag var i ungefär samma situation för några år sedan gick jag till en juristfirma. På en timme lärde de mig hur en bodelning går till, (inklusive övertagande av hus, uppskjuten skatt från tidigare lägenhet mm). Idag är jag ensam ägare till huset, efter en rättvis bodelning som båda var nöjda med.

Kan bara råda dig till att ta hjälp av någon som vet hur det ska göras, det är väldigt mycket att tänka på och lätt att det blir fel om man försöker själv utan expertkunskap. Vissa juristfirmor har en timmes fri rådgivning tror jag.

Hoppas det löser sig!
Lycka till!
 
Jag var i samma situation för ett antal år sedan. Nu hade och har jag en väldigt snäll fd sambo (jag var den som avslutade förhållandet btw) och huset vi ägde var inte värt sådär jättemycket men det var ändå rätt svettigt. Jag läste mig till hur det skulle vara men det är ju bra om man kan få hjälp ifall man tycker att det är svårt. Knutpunkten var att komma överens om värderingen av huset och nuvarande marknadsvärde. Hur man gör det kan ju variera men man måste vara ense, annars har man ingen summa att räkna på.
 
Fast om ni är gifta med barn så tar det väl ca 6 månader innan skilsmässan träder i kraft och då har ni kanske blivit vänner igen, om inget annat så har ni tid att klura ut en bra lösning , så ha inte för bråttom.
Att jag ansåg dig vara förloraren beror på att du bara har fått 2st val av honom på hans villkor.
Och du har rätt i barnen är alltid förlorare när föräldrar bråkar eller går skilda vägar.
 
Nu ska vi se:
Beräknat fsgpris idag 3800000
Mäklaravgift 76000
Inköpspris 2950000
Utförda renoveringar 210000
Uppskovsbelopp 444000

Ger 3800000-76000-(2950000+210000) = 564000 i vinst
Till detta läggs de 444000 vilket ger 1008000 som ska beskattas med 22% eller 221760 i skatt.

Efter att lånet på 3350000 och mäklaravgiften är betalda återstår alltså 564000. Från detta dras skatten, och kvar blir 342240 som delas på två dvs 171120 var.

Det är alltså den summa ni båda får om ni säljer idag, och således den summa som den kvarboende ska betala den andre.
Om den kvarboende sen säljer 6 månader senare för 3800000, utan att ha renoverat klart, kommer denne att få exakt 171120 kvar, och har då betalat ca 33000 i räntor. Men det var en kalkylerad risk, det hade kunnat bli ett bättre pris och då hade vinsten blivit större.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Störst man av att den andre vid en senare fsg fått mer pengar ska man sälja direkt, annars blir det osämja i onödan, och barnen hamnar kläm.

Skulle du ge honom 190000 nu, innebär det att du får 152000 kvar om du säljer för 3800000.
Du kan inte ta med räntan i din beräkning, se det som din hyra.

Sen är det ingen garanti att banken låter bo kvar.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Ensamstående mamma skrev:
Jag ser mig inte som förloraren utan att mina barn förlorar på hans val. Sent ska syndaren vakna...

Tack för svar.
Dina, eller era Barn? Viss skillnad...
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Trist situation, och tråkigt att mannen dessutom kryddar den med skitsnack och nedvärderingar.

Hur som helst tycker jag att det är bra att du tar kontroll över situationen själv. Det är vägen ut ur den situation av osäkerhet som skilsmässan har kastat dig in i, och vägen till till en ny normalsituation.

I ditt läge hade jag ensam tagit en förutsättningslös diskussion med banken för att se hur de ser på saken. De borde kunna regelverket, bodelningar är ju inget ovanligt. De kanske också tycker/kräver att ni borde sälja huset, och att du istället borde köpa en lägenhet? En bra bankkontakt bör kunna hjälpa dig att ta staka ut 2-3 vettiga alternativ. Diskutera gärna alternativen med några vänner och låt det mogna lite, och meddela sedan mannen hur du ser på saken.

Ett tänkbart utfall är ju att "syndaren vaknar" när det blir konkret vad som kommer att hända. Skulle det bli så kan du överväga att stoppa processen då. Om du själv vill. Det kanske är så att något annat alternativ är attraktivare för dig.

Jag har naturligtvis ingen aning vad som ligger bakom, men det verkar vara alltför vanligt att förhållanden tar slut på grund av att någon går igenom en 40-årskris eller liknande, och river upp himmel och jord i ett försök att fly från tillvaron. (Bort från det kvävande svenssonlivet, ut i ett torp i skogen), Det kan ta ett tag att begripa det, särskilt för den krisande.
 
sunqan skrev:
Dina, eller era Barn? Viss skillnad...
Det är våra gemensamma barn...
 
pelpet skrev:
Trist situation, och tråkigt att mannen dessutom kryddar den med skitsnack och nedvärderingar.

Hur som helst tycker jag att det är bra att du tar kontroll över situationen själv. Det är vägen ut ur den situation av osäkerhet som skilsmässan har kastat dig in i, och vägen till till en ny normalsituation.

I ditt läge hade jag ensam tagit en förutsättningslös diskussion med banken för att se hur de ser på saken. De borde kunna regelverket, bodelningar är ju inget ovanligt. De kanske också tycker/kräver att ni borde sälja huset, och att du istället borde köpa en lägenhet? En bra bankkontakt bör kunna hjälpa dig att ta staka ut 2-3 vettiga alternativ. Diskutera gärna alternativen med några vänner och låt det mogna lite, och meddela sedan mannen hur du ser på saken.

Ett tänkbart utfall är ju att "syndaren vaknar" när det blir konkret vad som kommer att hända. Skulle det bli så kan du överväga att stoppa processen då. Om du själv vill. Det kanske är så att något annat alternativ är attraktivare för dig.

Jag har naturligtvis ingen aning vad som ligger bakom, men det verkar vara alltför vanligt att förhållanden tar slut på grund av att någon går igenom en 40-årskris eller liknande, och river upp himmel och jord i ett försök att fly från tillvaron. (Bort från det kvävande svenssonlivet, ut i ett torp i skogen), Det kan ta ett tag att begripa det, särskilt för den krisande.
Ja det är verkligen en trist situation. Jag har fått ok från banken att ta över våra befinliga lån. Således kan jag bo kvar i huset med barnen varannan vecka. Har en släkting som jobbar på bank och förklarat alternativen för mig och det verkar som att vi behöver få en värdering på huset i skicket det är i nu. Det påverkar inte lånen, men beloppet han ska få av mig.

Jag hoppas att det tänkbara utfallet du nämner kommer ske, men kan inte räkna med det. Han fyller 40 nästa år så en kris låter inte alls konstigt. Han vill dessutom flytta ut i skogen så du får gärna berätta mer om det där. Fel forum kanske men du kanske kan ge mig svar på om han kommer tillbaka när han krisat färdigt? :)
 
Micro skrev:
Fast om ni är gifta med barn så tar det väl ca 6 månader innan skilsmässan träder i kraft och då har ni kanske blivit vänner igen, om inget annat så har ni tid att klura ut en bra lösning , så ha inte för bråttom.
Att jag ansåg dig vara förloraren beror på att du bara har fått 2st val av honom på hans villkor.
Och du har rätt i barnen är alltid förlorare när föräldrar bråkar eller går skilda vägar.
Sant det är också ett möjligt val. Tror dock att han verkligen behöver komma ifrån och skapa sig sitt eget som han uttrycker det. Sätta nyckeln i sitt eget lås och få släppa allt. Vi behöver alla komma ifrån ibland, men alla kanske inte begär skilsmässa och låter barnen lida för sitt val. Jag kan inte annat än acceptera hans villkor, och försöka göra det så tryggt för barnen som möjligt när dom är med mig. Dvs i huset med närhet till skola och vänner. Det blir ju en trygghet för mig med såklart.
 
Backa bandet lite...... Dom 190000kr är ju lånade pengar, ge honom ingenting förren ni har värderat huset som det står idag, om ni skiljs och om ni skulle sålt huset och fått en skuld så ska den ju oxå delas, tänk på att du får bördan att behålla alla lån också. Sen skulle jag kasta in dom 190000kr på lånet som dom tillhör och sen skulle jag värdera kåken och se om han ska betala eller ha betalt.

Jag beklagar att du hamnat i denna sits, mitt ex flyttade från kåken för ett år sedan, så jag vet hit det är.
 
Ensamstående mamma skrev:
Sant det är också ett möjligt val. Tror dock att han verkligen behöver komma ifrån och skapa sig sitt eget som han uttrycker det. Sätta nyckeln i sitt eget lås och få släppa allt. Vi behöver alla komma ifrån ibland, men alla kanske inte begär skilsmässa och låter barnen lida för sitt val. Jag kan inte annat än acceptera hans villkor, och försöka göra det så tryggt för barnen som möjligt när dom är med mig. Dvs i huset med närhet till skola och vänner. Det blir ju en trygghet för mig med såklart.
Med tanke på att tråden redan hamnat på ett sidospår så känner jag att jag kan skriva det här. Vad säger dig att barnen far illa av det här? Det är väl mer vanligt idag att växa upp med separerade föräldrar och bo växelvis än vad det är att bo tillsammans med båda föräldrarna?
Dessutom, hade du velat att han skulle bo med dig för Din skull? Jag hoppas att du inte tar det jag skriver på fel sätt, men jag hade inte velat att min partner skulle stanna hos mig för att hon vet hur sårad jag skulle bli vid en separation, då är det bättre att försöka se till att man bor isär och istället bibehåller någon slags vänskap för barnens bästa.
I övrigt så önskar jag dig, ditt ex och dina barn all lycka i den här sörjan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.