Sir Duke skrev:
Man betalar ju inte 100 000 i arvode bara för att objektet ska dra in 100 000 mer i pris. Man betalar ju för att leja bort det viktiga pappersarbetet så att affären blir så vattentät som möjligt. Det är ju den egentliga mäklartjänsten, inte att pimpa köket med citroner.
Vad är det mäklaren hjälper till med som inte banken gör, förutom att marknadsföra objektet, som inte är aktuellt i detta fall?
 
Jag är nog enig med er, jag har svårt att se mäklare som ett yrke. Men de flesta privatpersoner har inte koll på pappersexercisen som fastighetsförsäljning innebär och den enkla och inarbetade lösningen är att gå till en mäklare och betala för att ett "proffs" sköter om det hela och sedan kan man sova lite bättre. (Sen blir det ju ofta fel ändå i mäkleriet men men...)
 
cust3000 skrev:
Vad är det mäklaren hjälper till med som inte banken gör, förutom att marknadsföra objektet, som inte är aktuellt i detta fall?
Varför skulle inte marknadsföring vara aktuellt i detta fall?
 
Vid bodelning där ena parten löser ut den andra tar man normalt hänsyn till hur mäklarkostnad och latent skatt skulle ha påverkat beloppet makarna skulle fått dela på om de sålt huset, och drar av det från det överenskomna marknadsvärdet.
 
thomasx skrev:
Kan inte påminna mig att jag sett några siffror på detta i TS fall, har jag missat det? Jag tyckte att nvån på ekonomidiskussionen låg på en betydligt lägre nivå och att slutsatserna redan var dragna ändå. Det är en av anledningarna till att jag undrar. Att andra sedan kommer med en massa hypotetiska ideer är inget annat än just det ,hypotetiska ideer. Jag undrar vad som gäller i TS fall och hur hon kan ha råd att behålla sitt hus men inte flytta till ett annat, givet förutsättningarna. Det kan nog vara bra för TS att reda ut det, så alla kostnader och effekter kommer upp på bordet både vad gäller det egna kontra ett nytt boende.

Första inlägget:

Ensamstående mamma skrev:
...
Vi har ett hus i en kranskommun till Sthlm. Lånen på huset uppgår till 3 350 000. Vi har ett totalt uppskovsbelopp från tidigare fsg på 444 000. Ett sparkapital på 190 000. Huset är under renovering och vid en fsg där allt är klart tror vi att vi kan ut ca 4 000 000...
 
noone70 skrev:
Varför skulle inte marknadsföring vara aktuellt i detta fall?
Sorry om jag missat något.
Jag trodde TS skulle ta över huset själv.
 
cust3000 skrev:
Sorry om jag missat något.
Jag trodde TS skulle ta över huset själv.
Det var ju oxå snack om att sälja huset. Det var det jag utgick i från när det var mäklardiskussioner
 
KnockOnWood skrev:
Första inlägget:
Ja, se där, de är alltså långt ifrån att slå i taket på uppskovet även inklusive överskottet från en eventuell försäljning, så det var ju verkligen inte ett skäl.
 
En intelligent, givmild, självuppoffrande kvinna med tjockt lönekuvert och eget hus i stockholmsområdet. Någonting säger mig att TS inte behöver vara ensam om räntebetalningarna speciellt länge om hon inte vill. Nivåerna på banklånen behöver hon nog inte oroa dig för.
 
Nyfniken skrev:
En intelligent, givmild, självuppoffrande kvinna med tjockt lönekuvert och eget hus i stockholmsområdet. Någonting säger mig att TS inte behöver vara ensam om räntebetalningarna speciellt länge om hon inte vill.
Det var väl för lågt va!
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Staffans2000
Nja.
Ganska realistisk observation, kanske grundad på att "En intelliget och givmild, självuppoffrande kvinna med tjockt lönekuvert och eget hus i stockholmsområdet" hitills fått 280 svar!!!

Till den intelligenta vill jag bara ge rådet -håll dig borta ifrån alla amatörpsykologer, och framför allt från de som läst statestik och tar betalt för att lyssna.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Och de som läst statistik, med?
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Och de som läst statistik, med?
.. och från statisteker som: skriver ut förklaring till sin: nick :wow:
 
Nick och bock! Jag steker ägg. Vad steker ni *statistiker*?
 
Hej på er alla! Hunnit hända mycket sen sist :) har fått så otroligt mycket respons som jag uppskattar väldigt mycket! Någon skrev att dom inte trodde jag skulle vara ensam länge med tanke på mina förutsättningar och personliga egenskaper. Kan väl säga att det stämmer och har träffat en man som ger mig så mycket som jag aldrig haft. Nu vet jag vad kärlek är och förundras över hur bra man kan vara att lura sig själv att tycka att allt är bra i flera år. Stressar inte in i något men är på en väldigt bra plats i livet. Min blivande ex-man och jag kommer dessutom väldigt bra överens och allt funkar just nu väldigt bra :)

stort tack till er alla!
 
  • Gilla
jacs och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.