En annan sak. Om han har ett motorfordon som jag inte kan använda men varit med och betalat lånet på, ska jag fortsätta med det även nu?
 
Hemmakatten
Ensamstående mamma skrev:
En fråga kring bodelning. Min man köpte en sak av större värde (ca 10 000) innan jag skickade in min del av papprena. Jag hittade kvitton och han hade undanhållit detta för mig om jag inte upptäckt det och behållit det själv. Jag förklarade att jag vill att han köper något till barnen som motsvarar det beloppet. Är det rätt eller fel?
Fel.
 
Hemmakatten
Ensamstående mamma skrev:
En annan sak. Om han har ett motorfordon som jag inte kan använda men varit med och betalat lånet på, ska jag fortsätta med det även nu?
Ja, så länge bodelningen inte är klar. Man har skyldighet att tillsammans vårda gemensam egendom.
 
Ensamstående mamma skrev:
Nja, det är inte så lätt. Vi har ett barn som har speciella behov som redan bytt skola 4 gånger och hon behöver rutiner.
Jo men ni ska väl inte ljuga oavsett. Jag gav ett svar på påståendet att "pappa blir utslängd och satt i gäststuga och hur ska barnen förstå det". Oavsett särskilda behov så kan väl *pappa själv* säga sanningen: Han har bestämt sig för att bo med någon annan person och det blir troligen någon annanstans och det är inget han är tvingad till utan det har han själv valt. Och han ska själv förklara och realisera det.
 
M
Sir Duke skrev:
Jo men ni ska väl inte ljuga oavsett. Jag gav ett svar på påståendet att "pappa blir utslängd och satt i gäststuga och hur ska barnen förstå det". Oavsett särskilda behov så kan väl *pappa själv* säga sanningen: Han har bestämt sig för att bo med någon annan person och det blir troligen någon annanstans och det är inget han är tvingad till utan det har han själv valt. Och han ska själv förklara och realisera det.
Jag instämmer. Har själv erfarit som 7-åring att "mamma ska flytta till XXX för hon har närmare till jobbet därifrån" vilket jag trodde på och sanningen fick jag komma fram till själv flera år senare. Ej att rekommendera för en förälder. Jag tror det är viktigare att säga sanningen än att det man säger blir förstått direkt.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Fel.
Faktiskt rätt. Då han köpte "saken" innan jag skickat in min del av skilsmässopapprena och det är en "sak" till hemmet, inte honom specifikt, utgör det del i bodelning.
 
Det är väl mer dom bittra känslorna som kommer fram ibland, men känner mig mest sorgsen och försöker ta mig i kragen och inte tänka negativa tankar.
 
Tänk mer på dig själv och mindre om vårdnaden om ex-maken, hans behov och problem. Det är ju DU nu och du ska göra en resa (omställning) och behöver din energi till dig själv.

Man är inte skyldig att vara lycklig, men ge frihet åt dig själv genom att skära ner på "måsten" så kan du gå igenom det här och bli stark långsiktigt.
 
Hemmakatten
Du har fortfarande fel eftersom du inte, juridiskt, kan tvinga maken att köpa något till barnen.

Att du har kommit fram till att "saken" utgör gemensam egendom är kanske rätt. Men tänk på att alla saker som köps oftast omedelbart faller kraftigt i värde. T.ex. en soffa, en mc-pryl lär inte vara värt mer än hälften den dag bodelningen sker.

Om vi tar som exempel två olika fiktiva inköp som maken gjort. Dels ett underställ tänkt att användas vid motorcykelturer och dels en sidoväska till motorcykeln. Båda sakerna kostar lika mycket. Understället räknas som personligt (kläder) och sidoväskan som tillbehör till motorcykeln som utgör gemensam egendom om inte annat uttalats

Jag hoppas du inte på allvar tänker gå igenom i detalj vad varje liten sak kan tänkas ha för marknadsvärde. Det kommer att bli en extremt lång och svår och dyr bodelning om man sjunker till nivån där man räknar knivar och gafflar.
 
Redigerat:
D09
Ensamstående mamma skrev:
Faktiskt rätt. Då han köpte "saken" innan jag skickat in min del av skilsmässopapprena och det är en "sak" till hemmet, inte honom specifikt, utgör det del i bodelning.
Även om den ingår i bodelningen så blir det väl fel om han ska motköpa för samma belopp? Eller tänker jag fel?

Hade det däremot varit ett blancolån som en del tar ut strax innan så hade det varit en sak tror jag :)
 
Nej det är möjligt att jag har fel i att inte kunna tvinga honom att köpa något till barnen, vilket jag inte heller har gjort. det var ett önskemål från min sida. värdet av tillgångarna räknas dessutom från den dagen papprena blev stämplade hos tingsrätten, vilket jag förstår inte alltid utgör en fysisk möjlighet då ting har en förmåga att tappa stort i värde på kort tid.

Och nej, jag har inga planer på att räkna gafflar och knivar, men när det börjar försvinna saker från hemmet utan min vetskap börjar man undra.

Som sagt, jag ser det som saker, inget som kommer ge mig lycka och värdet av min familj tillbaka. Det som han anser ha ett emotionellt värde för honom ska han självklart behålla. Ser inget bra komma ur att skapa krig för materiella saker.
 
D09
Ensamstående mamma skrev:
Nej det är möjligt att jag har fel i att inte kunna tvinga honom att köpa något till barnen, vilket jag inte heller har gjort. det var ett önskemål från min sida. värdet av tillgångarna räknas dessutom från den dagen papprena blev stämplade hos tingsrätten, vilket jag förstår inte alltid utgör en fysisk möjlighet då ting har en förmåga att tappa stort i värde på kort tid.

Och nej, jag har inga planer på att räkna gafflar och knivar, men när det börjar försvinna saker från hemmet utan min vetskap börjar man undra.

Som sagt, jag ser det som saker, inget som kommer ge mig lycka och värdet av min familj tillbaka. Det som han anser ha ett emotionellt värde för honom ska han självklart behålla. Ser inget bra komma ur att skapa krig för materiella saker.
När jag och x:et gick isär för många pr sen ( hon träffa en skotte o drog ) så sorterade vi upp de gemensamma sakerna i " högar" med lika värde. Sen valde vi varannan gång

Sen försökte hon iofs plocka åt sig mina saker än då som jag hade sen tidigare men tror att det är bra att dela upp det öppet och så det inte blir massa smågömmor.

Idag är jag överlycklig över att den skotten kom in i hennes liv och jag fick reda på vad det var för människa 👍
 
Hemmakatten
I första hand skall man tillskiftas det man själv förde med sig i boet eller har fått via gåva eller arv. Överskrider värdet av dessa saker mer än halva nettovärdet ( tillgångar - skulder)så får man jämka, dvs. du får ge din make pengar. Alla skulder tas med, även privata och studielån. Pensionsförsäkringskapital skall i vissa fall räknas med.

Ja, det är mycket att tänka på. Att ta hjälp av en gemensam familjerättsjurist är kanske inte så tokigt. Då kan ni slippa mycket bråk och tjafs och istället ägna er åt barnen och nya bostäder.
 
Det blir bråk och tjafs om man har den inställningen. Vi är rätt överens nu, vilket jag är glad över. Tänker absolut inte dra det via familjejurist. Vi är inte dödsfiender och jag tänker göra allt jag kan för att undvika det. Han är ingen orättvis person i den bemärkelsen och fattar själv att vi båda bidragit till våra tillgångar och skulder. Om jag har inställningen att behålla det allra nödvändigaste, behöver jag inte bli förbannad den dagen vi kommer till att dela upp sakerna. Jag vill inte ha det som jag inte har rätt till. Och med det menar jag inte att jag kommer låta honom trampa på mig, bara att jag inte vill ha det som han köpt till hemmet som han ville ha men som jag ansett onödigt och fortfarande inte ser mig själv ha ett stort behov av, men som han känner att han har behov av.
 
Hade jag varit TS så hade jag nog försökt snabba på processen så att alla inblandade kan komma vidare i livet..
Om man vill flytta så hjälp honom att packa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.