Försöker se hans aspekt ur det hela och förstår att han ser det som att jag ger honom jävligt dåliga val. Sälja huset nu i det skick det är, eller att jag köper loss honom. Jag ska ge honom alternativet att renovera och sälja därför att jag ser att det inte kommer ge varken honom eller mig ett bra utgångsläge. Har pratat med en mäklare och även om hon inte kan ge ett exakt svar på hur mycket huset kan gå för, tror hon att 4,5 är realistiskt. Med den utgångspunkten skulle det innebära att vi var får över 247 000, efter skatter, avdragsgilla kostnader, mäklare osv. Har inte räknat med kostnaden att faktiskt sälja ett hus utöver mäklare, men besiktning tillkommer ju bland annat och där får man väl räkna med 10 000 minst? Min bankkvinna är otroligt hjälpsam och jag har ett tak på att låna 3,4 miljoner själv. Men då fattas det 278 000. Och jag kommer inte kunna hitta ett boende med en kontantinsats på 247 000. Lagen säger 15% och det kommer jag inte ifrån. Så om jag räknar baklänges blir det ett lån på 2 000 000, och det hittar jag inte ens en tvåa för i närområdet vilket innebär att jag kommer behöva flytta från kommunen och barnen inte kan gå kvar i sina skolor. Undrar om han tycker att det alternativet är bättre? Utgår ifrån att han tycker att det är ett bra val, för då får ju jag det sämre. Skulle vi säga att vi får huset sålt för 5M blir det ett knappt lån om 3 000 000 och då kan jag hitta en 3a i bästa fall i ytterområdet av kommunen.

Tack för det televerket! Nu börjar jag bli förbannad. Jävla svin.
 
En klen tröst, men du kommer inte att betala för någon besiktning. Det är köparen som skall betala den för det ligger i deras intresse. Rekommenderar mäklaren att du betala för någon slags förbesiktning så känns det bortkastat. En seriös köpare gör en egen besiktning.
 
Det är ingen lag på att man ska ha 15% kontantinsats. Många banker ger ut blancolån på överskjutande del om man har en god ekonomi i övrigt. Så det kan finnas en öppning där, även om det är relativt dyrt.

Be honom själv förklara på vilket sätt det blir bättre för barnen om han tvingar fram en försäljning av huset. Då kanske det går in. Eller be honom ge ett förslag på en lösning som är bättre för barnen. Be honom ta fram en lista på möjliga alternativ av typen nedan.

Om man försöker titta på vad er familj har för behov:
Minimum: En större bostad för en vuxen och barnen + en mindre bostad för en vuxen.
Önskvärt: Två större bostäder, så att barnen kan få egna bostäder hos båda föräldrar.

Och så tittar man på vilja alternativ er ekonomi ger er:
Ert hus + en hyreslägenhet i området.
En större + en mindre hyreslägenhet.
osv.

Ville ha inte ha ett torp i skogen, eller var det bara snack? Ett torp i behov av renovering borde han kunna få för 100000 och då räcker de 150000 han kunde få lös. Sedan kan ha renovera för de pengar som blir över från lönen (efter att han betalt alla räkningar, underhållet för barnen, reskostnader till jobbet osv men det behöver du inte nämna nu).
 
Jo jag vet att det enligt lag är köparens ansvar att besikta huset, men i sthlm är det lättare att få huset sålt med en förbesiktning och energideklaration. Ja det är en klen tröst :/ Men jag uppskattar ditt inlägg Drosen :)
 
Ensamstående mamma skrev:
Försöker se hans aspekt ur det hela och förstår att han ser det som att jag ger honom jävligt dåliga val.
Du behöver träna på att säga till både honom och dig själv, att det är HAN som väljer.

Det verkar inte som att han har förmåga eller intresse att försöka se DITT perspektiv, så du måste vara extra tydlig med vad du kan och behöver i den här situationen som han har skapat.

Kom ihåg att om du lägger ständig energi på att förstå och förhålla dig till honom, så finns det ingen kvar som företräder DIG.
 
pelpet skrev:
Det är ingen lag på att man ska ha 15% kontantinsats. Många banker ger ut blancolån på överskjutande del om man har en god ekonomi i övrigt. Så det kan finnas en öppning där, även om det är relativt dyrt.

Be honom själv förklara på vilket sätt det blir bättre för barnen om han tvingar fram en försäljning av huset. Då kanske det går in. Eller be honom ge ett förslag på en lösning som är bättre för barnen. Be honom ta fram en lista på möjliga alternativ av typen nedan.

Om man försöker titta på vad er familj har för behov:
Minimum: En större bostad för en vuxen och barnen + en mindre bostad för en vuxen.
Önskvärt: Två större bostäder, så att barnen kan få egna bostäder hos båda föräldrar.

Och så tittar man på vilja alternativ er ekonomi ger er:
Ert hus + en hyreslägenhet i området.
En större + en mindre hyreslägenhet.
osv.

Ville ha inte ha ett torp i skogen, eller var det bara snack? Ett torp i behov av renovering borde han kunna få för 100000 och då räcker de 150000 han kunde få lös. Sedan kan ha renovera för de pengar som blir över från lönen (efter att han betalt alla räkningar, underhållet för barnen, reskostnader till jobbet osv men det behöver du inte nämna nu).
Nej ok det är sant med dom 15%, ingen lag men en rekommendation från riksbanken och min bank med andra väljer att följa den (exkl sbab), men snacka om att sätta sig i en ännu större knipa med blancolån. Det är verkligen inte ett alternativ för mig, utan ett bevis på att jag faktiskt inte klarar av det rent ekonomiskt.

Torpet han ville köpa var i sämre skick än han räknat med och han ville dessutom bo kvar i vårt hus när han köpt det varannan vecka med barnen. Dvs. huset skulle vara mitt och jag skulle ändå flytta varannan vecka tills han ordnat upp det för sig själv. Bra lösning för honom, mindre bra lösning för mig.

Dessutom skulle det gå för 2,5 vilket innebär en kontantinsats på 375.
 
Sir Duke skrev:
Du behöver träna på att säga till både honom och dig själv, att det är HAN som väljer.

Det verkar inte som att han har förmåga eller intresse att försöka se DITT perspektiv, så du måste vara extra tydlig med vad du kan och behöver i den här situationen som han har skapat.
Alltså det spelar ingen roll juridiskt och bodelningsmässigt vem som initierar eller fattar beslutet om skilsmässa. Dessutom så kanske inte mannen ser det som att han har orsakar skilsmässan, utan att den bakomliggande orsaken är ömsesidig.

Att TS försöker förstå mannens perspektiv behöver inte ha något med rättvisa att göra utan kan användas rent strategiskt. En förståelse för vad den andra personen vill uppnå ger en bättre förhandlingssituation.
 
TS, visst hade ni ett gästhus? Kan mannen bo där tills han har lyckats hitta ett eget boende?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
Alltså det spelar ingen roll juridiskt och bodelningsmässigt vem som initierar eller fattar beslutet om skilsmässa. Dessutom så kanske inte mannen ser det som att han har orsakar skilsmässan, utan att den bakomliggande orsaken är ömsesidig.

Att TS försöker förstå mannens perspektiv behöver inte ha något med rättvisa att göra utan kan användas rent strategiskt. En förståelse för vad den andra personen vill uppnå ger en bättre förhandlingssituation.
Sant. Han ser det som att det finns orsaker till skilsmässan. Det är inte ett lättvindigt beslut för honom heller. Jag vill väldigt gärna att vi är överens och behöver lägga fram förslagen på hans nivå. Jag försöker låta bli att se mig som offer i det här, utan att vi är överens om beslutet. Det underlättar för oss båda. Det svåra blir när jag försöker underlätta och han försvårar. Helt plötsligt står man i ett läge där man tänker: nu har jag lagt fram allt jag har att säga snyggt och prydligt ingen pajkastning eller förminska honom, men får så mycket skit tillbaka.
 
pelpet skrev:
TS, visst hade ni ett gästhus? Kan mannen bo där tills han har lyckats hitta ett eget boende?
Jo det har vi. Har faktiskt gett det förslaget men det tyckte han var konstigt. Vad skulle barnen tro? och jag håller nog med om att det skulle kännas märkligt.
 
Prata med barnen då.
 
pelpet skrev:
Alltså det spelar ingen roll juridiskt och bodelningsmässigt vem som initierar eller fattar beslutet om skilsmässa. Dessutom så kanske inte mannen ser det som att han har orsakar skilsmässan, utan att den bakomliggande orsaken är ömsesidig.

Att TS försöker förstå mannens perspektiv behöver inte ha något med rättvisa att göra utan kan användas rent strategiskt. En förståelse för vad den andra personen vill uppnå ger en bättre förhandlingssituation.
Jo men det verkar ju så ojämlikt för TS och maken, och även inte så fruktbart när det låst sig för maken. Han lirar helt enkelt inte på vuxennivån och har antagligen svårt att se en större bild bortom sina egna behov. Då blir det bara lidande för TS och glidningar och upptrappning. Nu spekulerar jag förstås vilket inte är bra, bättre att TS svarar men det var ett försök att förklara.
 
Ensamstående mamma skrev:
Jo det har vi. Har faktiskt gett det förslaget men det tyckte han var konstigt. Vad skulle barnen tro? och jag håller nog med om att det skulle kännas märkligt.
Det är väl en utmärkt lösning, om en tillfällig.

Hur tror du barnen tolkar det att ibland är mamma hemma, ibland pappa, aldrig båda samtidigt.
Att pappa flyttar ut, men ändå finns någonstans i närheten blir nog lätt att förstå för barnen.

Och så får du in lite hyra också. 3000 kr/mån skulle väl inte sitta fel ;)
 
Jo gästhuset är ju ingen bra lösning, men även ett dåligt förslag kan fungera som en utgångspunkt för vidare diskussioner. Börjar med med de dåliga förslagen (bo i gästhuset, flytta hem till föräldrarna, köpa en husvagn) så kan man vidareutveckla dem till bättre förslag (hyra en stuga, andrahandslägenhet, osv).

Jag tror att han kastar skit för att han är frustrerad över att det inte finns någon bra lösning för honom. Han trodde kanske att han bara kunde flytta, men inser nu att han inte har råd med huset, han kan inte köpa en egen lägenhet, torpet fungerade inte och tvingar han fram en försäljning av huset får han ändå inte mer pengar men han tar dessutom ifrån barnen deras hem.

Kan man få honom att säga det med egna ord, så kanske han förstår - och tillslut accepterar situationen.

Finns det egentligen någon annan lösning bra lösning än att han hittar ett annat tillfälligt och billigt boende, sparar pengar till en kontantinsats och sedan köper? Medans du bor kvar med barnen. Är det görbart? Kan han jobba extra för att få in mer pengar?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Jo men det verkar ju så ojämlikt för TS och maken, och även inte så fruktbart när det låst sig för maken. Han lirar helt enkelt inte på vuxennivån och har antagligen svårt att se en större bild bortom sina egna behov. Då blir det bara lidande för TS och glidningar och upptrappning. Nu spekulerar jag förstås vilket inte är bra, bättre att TS svarar men det var ett försök att förklara.
Jag håller med dig om att inget av det här känns ok. Att bli behandlad på det här sättet av någon man levt sitt liv med i 18 år. Men jag kommer ingenvart med att ställa ultimatum och krav heller och vill känna att jag åtminstone har försökt sköta det snyggt och gjort allt jag kan för att få en bra lösning. Jag vill inte att han ska få det sämre, men jag vill inte få det sämre för att han tycker att vi ska sälja. Oavsett vad, sälja huset för 5 mille är inte rimligt på nån skala. Och vill han sälja det ändå, ja då vet jag ju vart han står. Han är då inte ute efter barnens bästa eller mitt, utan kör egotrippar rakt av.

Igår sa han i förbifarten att han skulle börja jobba extra för att jobba in till mer kontantinsats, dvs han behöver minst det dubbla, dom veckorna han inte har barnen nu under tiden vi bor ihop. Och det är inget vi kommit överens om att vi ska dela upp varannan vecka medans vi bor ihop. Så under tiden vi fortfarande är gifta ska han jobba ihop en kontantinsats till sig själv och jag ska vara hemma med barnen och sköta markarbetet. Hur låter det tycker ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.