A
Snälla offra inte barnens ekonomi bara för att du är konflikträdd! Många tänker som du att man ska vara ädel, generös och inte bråka men det är dina barns framtida möjligheter du begränsar genom att inte vaka över din egen ekonomi!

OBS! Se till att få en bodelning! NU! Annars finns det många trix en del gör för att taktiskt rent juridiskt slippa betala något till sitt ex. Det finns de som av taktiska skäl tar en massa lån (många gånger blufflån av vänner och släktingar) för det är inte bara tillgångar ni ska dela lika på utan även skulder.

OBS! Se till att barnen blir folkbokförda med dig! Då blir du juridiskt huvudförälder och får all information som rör barnen även från de myndigheter som inte skickar till bägge mm.

Snälla ta tag i det här med en gång och få till en bodelning och vägra hålla på och flytta fram och tillbaka bara för att han vill flytta. Det är bättre för barnen att de fattar att ni ska skiljas nu inför sommaren så de har tid att bearbeta det hela lite grann innan skolstart i höst. Om du velar så lever barnen bara på hoppet att ni inte ska separera och då blir bara skilsmässan mer utdragen för dem.

KRAM
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
A
Sir Duke skrev:
Missförstånd hela tiden...

Man har inte någon absolut rätt till sina barn, ingen självklar rätt att till exempel bo med dem. De är inte några ägodelar. Det är barnen som har rätt till sina föräldrar. Viktig skillnad.

Det finns inte delad vårdnad, bara ensam eller gemensam.

Jag har inte läst här att någon ivrar, däremot att du blivit bemött i dina tyckanden.
Du skriver: "Det är barnen som har rätt till sina föräldrar." och det är vackra ord. Det är också så alla psykologer mm tänker och vill att det ska vara. Tyvärr är det inte så rent juridiskt i Sverige idag. Enligt juridisk praxis så ska föräldrar ha varannan vecka om det inte kan komma med mycket grava skäl som tex mord och grava missbruk (ibland räcker inte ens det) Det är rent juridiskt också så att en förälder kan kräva hjälp av polis för hämtning av ett barn som inte vill men ett barn kan aldrig kräva polishämtning av en förälder.
 
A
jacs skrev:
Jag (man) kom hem en dag i början av maj 2013 och hustrun sade när jag kom innanför dörrarna att "vi håller skenet uppe till efter resan och när vi kommer hem vill jag skiljas" bra sa jag det hade jag tänkt ta med dig när vi kom hem efter resan. Hon bröt ihop totalt i två månader och ville att vi ej skulle skiljas. Efter dessa två månaderna hittade hon en ny och var då väldigt snabb på att slänga fram underskrivna papper om äktenskapets upphörande, skrev gladeligen på dessa då hon vägrat innan när jag kom med dessa. Hon sa att jag skulle flytta då jag drog igång detta. Så jag startade att leta ny bostad ihop med barnen 12 & 15 då. Visade sig sedan att banken vägrade att ge henne lån då man skall ha 10000+3100 per barn över. Då vi kommer att ha hand om vars ett barn så landade det på 13100 som skall vara kvar efter lånen och schablon belopp på drift på 45000 per år är draget. Slutade med att banken godkände mig och hon fick leta nytt boende. Bodelningen gick igenom i slutet av september strax efter detta så blev hon dumpad av den nya hon träffat. Börjar ställa till med ett helvete för mig då hon kräver en massa pengar som hon säger att hon lägger på barnen, hamnar i familjerätten för pratstund och efter två träffar så anser hon att hon är nöjd och i verkligheten så blev det ej någon förändring mot tidigare på den ekonomiska fronten. Efter ett tag blev det lugnt igen för mig och förstod då att hon träffat en ny. Så behövde man skriva på papper om barnbidraget då äldsta dotter går kvar i grundskolan och fyllt 16. Undersöker lite med försäkringskassan om detta och blir upplyst om att sedan 1 Mars så har man rätt att begära halva barnbidraget utan att man är överens om man kan bevisa att barnen bor växelvis hos oss.

Så i mitt fall var det att hon träffade en ny ganska omgående och hon var iofs otrogen för många år sedan där man kom på henne. Själv trivs man bra och renoverar nu huset som barnen och jag vill, även om det tar lång tid pga sparandet tar tid att få ihop utan extra inkomster men har fått lite utlandstrakt samt bidrag av min mor.

Sedan skall du strunta i era gemensamma vänner som du märkt har de tagit ställning. Leta upp egna vänner istället för de kommer du att må så mycket bättre av. Och du kommer att märka vilka av de gemensamma som fortfarande vill vara vän med just dig och inte något annat.
Sedan är det skillnad på om man blivit uppfostrad på ett dagis eller av en familj då de som blivit uppfostrad av en familj kan ta hand om sig själva och inte behöver ha en ersättare omgående.
Huset ni har känns bäst att avyttra för att du och dina barn kan starta upp på nytt och sedan kommer du att hitta en ny bekantskap som uppskattar både dig och barnen, för tycker man om någon accepterar man även paketet som kommer med.

Givetvis så ramlar man ned i gropen ibland men så länge man klarar av att stiga ut ur denna så växer man och blir starkare för varje gång. Efter ett tag så vänder man på blicken och går ifrån denna grop stärkt som bara den.

//Jonas
I alla äktenskap så går det ibland lite upp och ner. Många säger att de vill skiljas när de egentligen menar att de vill prata och få till förändringar och nytändning. Riktigt dålig att inte försöka skiljas som vänner utan att bara hålla på och förakta den som faktiskt också är förälder till ens barn. "Det är aldrig bara den enes fel att två bråkar"

Riktigt trist att någon beviljas skilsmässa utan att ha gått i äktenskapsrådgivning/terapi först. De flesta problem går att läsa om man börjar i tid och aldrig slutar prata med varandra.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Enligt juridisk praxis så ska föräldrar ha varannan vecka om det inte kan komma med mycket grava skäl som tex mord och grava missbruk (ibland räcker inte ens det) Det är rent juridiskt också så att en förälder kan kräva hjälp av polis för hämtning av ett barn som inte vill men ett barn kan aldrig kräva polishämtning av en förälder.
Det är ju för att samhället ser en stor nytta i att barn får träffa sina föräldrar.
Det är inte föräldrarna som ska ha barn varannan vecka - det är *barnet* som ska ha kontakt med båda föräldrarna. Även om det finns missbruk och våld så har barnet inte förverkat sin rätt att umgås med den föräldern. Sedan ska samhället lassa på med stöd så att umgänget ska kunna funka. Låter naivt och kan givetvis bli mer eller mindre bra. Men min poäng är att umgängesrätt eller delad vårdnad inte är en belöning till föräldern - det är att försöka tillgodose barnets rättigheter.
 
A
Sir Duke skrev:
Det är ju för att samhället ser en stor nytta i att barn får träffa sina föräldrar.
Det är inte föräldrarna som ska ha barn varannan vecka - det är *barnet* som ska ha kontakt med båda föräldrarna. Även om det finns missbruk och våld så har barnet inte förverkat sin rätt att umgås med den föräldern. Sedan ska samhället lassa på med stöd så att umgänget ska kunna funka. Låter naivt och kan givetvis bli mer eller mindre bra. Men min poäng är att umgängesrätt eller delad vårdnad inte är en belöning till föräldern - det är att försöka tillgodose barnets rättigheter.
Min poäng är bara att rent juridiskt så är det föräldrar som har rätt till sina barn, inte tvärt om, även om många på frivilligt väg försöker förmå föräldrar att tänka på barnets bästa.
 
A
KnockOnWood skrev:
....
1. Du är barnens mor, vilket för det mesta ger en fördel i vårdnadsfrågan och i besittningsrätten till bostaden, och
2. Det är ju mannen som varit otrogen och vill bryta upp.

Byt lås i dörren och låt honom kvarta hos "väninnan", hos sina föräldrar eller sova på vandrarhem!
Jag tycker han kommer alldeles för enkelt undan!
För det 1:a är punkt nr 1 helt fel! Helt galet fel! I Stockholm är det nästan alltid pappor som får behålla huset och ha barnen folkbokförda hos sig eftersom de oftast har högre lön och är den ända som banken godkänner för att ta över lånen. Det du skriver om, KnockOnWood gäller bara om familjen bott i hyresrätt och barnen är spädbarn.

Punkt 2. Det spelar ingen som helst roll vem som vill skiljas eller varför rent juridiskt. (Nu ser jag ingenstans att mannen skulle varit otrogen men det är alltså helt ointressant.) TS ska absolut INTE bara byta låset och försöka förbjuda mannen att få vara i sitt eget hem. Det kan slå tillbaka väldigt vid en ev vårdnadstvist och får då bara TS att framstå som hysteris, ej samarbetsvillig, och ökar chansen för pappan att få hela boendet (om han skulle vilja ha det)
 
MissMuffet, jag hör dig och förstår vad du säger. Men att inta en negativ attityd skulle för mig i det här skedet leda till bitterhet och ilska. Det är mina barn och jag som förlorar på det. Jag menar inte att jag kommer slänga rosenblad efter honom när han hittat sitt och jag kommer stå upp för att vi delar så gott det går lika på det vi äger. Jag har också saker jag fått som har ett känslomässigt värde och ett ekonomiskt värde. Jag märker också att det nu i det här blir rätt tydligt att det är jag som hållit och dragit åt svångremmen och han dragit fram det stora kortet när man ser till vad som finns i hushållet. Men det gör mig inget. Det är saker. Det finns annat som är av mer värde. Har jag kunnat hantera det här rätt och känner i efterhand att ja, jag kan stå för det jag gjorde, är det mer värt än att bråka om värdesaker för 30-40 000. Jag tänker långsiktigt nu. Två föräldrar på kalas och aktiviteter som inte pratar med varandra skulle vara olidligt för barnen. Jag tänker hålla huvudet högt, och inte börja bråka om sånt. Och skulle det i nuläget verkligen slå slint i huvudet på honom och han få för sig att ta ett lån, så gäller oavsett brytpunkten från det att jag skrev under och skickade in min del av skilsmässopapprena. Lån han tar nu, kommer vara hans.

Vi är överens om att vi ska sälja bil och allt sånt, där är det inget problem.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
För det 1:a är punkt nr 1 helt fel! Helt galet fel! I Stockholm är det nästan alltid pappor som får behålla huset och ha barnen folkbokförda hos sig eftersom de oftast har högre lön och är den ända som banken godkänner för att ta över lånen. Det du skriver om, KnockOnWood gäller bara om familjen bott i hyresrätt och barnen är spädbarn.

Punkt 2. Det spelar ingen som helst roll vem som vill skiljas eller varför rent juridiskt. (Nu ser jag ingenstans att mannen skulle varit otrogen men det är alltså helt ointressant.) TS ska absolut INTE bara byta låset och försöka förbjuda mannen att få vara i sitt eget hem. Det kan slå tillbaka väldigt vid en ev vårdnadstvist och får då bara TS att framstå som hysteris, ej samarbetsvillig, och ökar chansen för pappan att få hela boendet (om han skulle vilja ha det)
MissMuffet, du verkar ha insyn i dessa ärenden men alla fall är inte likadana. Vi bor i Stockholm och jag tjänar mer än min man. Pappor har inte per automatik rätten att få barnen folkbokförda hos sig för att dom behåller huset. Det finns fler fall som liknar vårt i grunden. Jag tycker mig ana viss negativitet i dina inlägg. Och det bygger förmodligen på din erfarenhet och insyn. Men statistiken är inte ensidig även om "normen" på nåt sätt är så. Och jag är inte ett bricka i något spel. Jag skapar förutsättningarna nu för hur jag vill att mitt liv ska vara i framtiden.
 
Återigen vill jag nämna att han inte vill ha ensam vårdnad och inte jag heller. Det ultimata hade varit att kunna lappa ihop det, men går det inte är det gemensam vårdnad. Vi vet båda två att våra barn behöver oss båda.
 
KnockOnWood skrev:
Det där stämmer inte alls.
Citat från skatteverkets broschyr 379:

och
.
[länk]

Så det går alltså alldeles utmärkt att ta med ett nytt tak som ersätter det gamla "uttjänta".

Sedan förstår jag inte alls vad du menar med


Har det ramlat bort några meningar? (men det kanske inte är relevant för tråden)
Läste sidan 6 som skatteverket själv skriver om deras dokument och där står samma sak som jag skriver.
"För att du ska få avdrag för reparations- och under- hållsutgifter måste åtgärderna vara ”förbättrande”, alltså ha gjort att fastigheten är i ett bättre skick när du säljer den än när du köpte den" mao finns det tak får du ej avdrag. "Du får bara avdrag i den mån åtgärden är förbättrande. Det innebär i vissa fall att inte hela utgiften är avdragsgill". Är sedan en deklaration att jämföra med en bodelning?

Svammel i slutet var att bekant bodde växelvis med sin fru i huset var tredje dag och inte varannan vecka.
 
Redigerat:
Kan bara skriva att terapi gick vi i omgångar men till vilken nytta då det sitter en nickedocka och i hemmet hade det inte lyssnats. Så att prata med en vägg går bara inte, så att komma dragandes med terapi är ingen ide i detta fall. Kan hända att om man var tvingad att dejta sin respektive minst två ggr i månaden att det kanske hade fungerat att laga det.

En person som är van att manipulera folk gör så för egen vinning och spelar ingen roll hur mycket terapi som används är min bistra erfarenhet.
 
jacs skrev:
...mao finns det tak får du ej avdrag. "Du får bara avdrag i den mån åtgärden är förbättrande...
Om jag köper ett 30 år gammalt hus med läckande tak, byter taket så det är helt, och säljer huset inom 5 år från takbytet så uppfyller jag dessa villkor:
För att du ska få avdrag för reparations- och underhållsutgifter
måste åtgärderna vara ”förbättrande”,
alltså ha gjort att fastigheten är i ett bättre skick när du
säljer den än när du köpte den
Jag har svårt att se någon reparation som skulle kunna vara mer förbättrande än att ersätta ett läckande tak med ett tätt.
Att hänvisa till att det redan fanns ett tak ser jag som ett nonsensargumet. Alla hus har tak, det ingår liksom i definitionen.

Jag har själv gjort sådana avdrag, men facit får jag ju inte förrän huset avyttras och reavinsten skall fastställas slutgiltigt. Men det blir nog arvingarnas huvudvärk.

Nu lämnar vi det här sidospåret va?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu är jag där igen. Hans inställning och ilska mot mig är omätbar. Det är rätt uppenbart att det är för att jag ska bo kvar i huset och han behöver ordna ett boende. Hans ekonomi tillåter inte det. Han vill att vi säljer huset och flyttar vilket ger oss båda samma förutsättningar från start. Det skulle bli mer "rättvist". Ser ingen rättvisa alls i det här...
 
Eftersom du vill bo kvar så försök förhandla bort den idén. Som hälftenägare har han dock rätt att kräva försäljning.

Men om jag fattat siffrorna rätt så innebär försäljning i slutändan att ni har mindre pengar att dela på eftersom det kostar pengar att sälja huset, vilket gör hans förutsättningar att skaffa en egen bostad ännu sämre. Samt att det orsakar problem för både dig och barnen. Vill han verkligen göra det - det är ju dåligt för alla, inklusive honom. Och sen har ni ju inte så mycket pengar att dela på - det mesta av husets värde är ju belånat.

Det här kanske kan vara några förhandlingsingångar:
- Kan han fixa en liten hyresrätt, och så bor barnen hos dig tills vidare?
- Kan han ta ett blancolån/topplån så att det räcker till kontantinsatsen till en lägenhet? Eller kanske låna av sina föräldrar? Det kan vara ett kort att spela. Du pratar med föräldrarna, förklarar att mannen är stressad och arg över att inte ha råd med en bostad och därför riskerar att kasta ut deras barnbarn ur sitt hem över det. Med lite tur erbjuder de honom ett lån.
- Kan ni göra en fördelning av giftorättsgodset så att du får mer prylar och han får mer pengar? Dvs att du tar bil, prylar mm och han får en större hög pengar.
- Kan han fixa en tillfällig lägenhet så att ni kommer ifrån varandra. Barnen kan bo kvar hemma tills vidare.
 
Du *bor* i huset. Punkt. Du bor inte kvar. Det är han som bryter upp och det är hans uppgift att hitta nytt boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.