Hej

Ny på forumet och kommer förmodligen besöka andra avdelningar också då jag vill köpa ut maken från huset.

Han meddelade att han ville skilja sig för två månader sen men har inte gjort nåt åt att lösa situationen så jag tog tag i det själv men inser att jag var lite snabb med den ekonomiska biten som jag skulle behöva er hjälp med.

Vi har ett hus i en kranskommun till Sthlm. Lånen på huset uppgår till 3 350 000. Vi har ett totalt uppskovsbelopp från tidigare fsg på 444 000. Ett sparkapital på 190 000. Huset är under renovering och vid en fsg där allt är klart tror vi att vi kan ut ca 4 000 000.

Jag föreslog att han överlåter huset till mig och tar sparkapitalet. Efter att ha diskuterat med min pappa inser jag att det är mer fördelaktigt för honom. Skulle vi sälja huset skulle vi enligt denna beräkningsgrund ha över: 4 000 000- 3 350 000(lån som ska lösas)= 650 000. 650- 444 000(tidigare uppskov på vinst= 206 000. Skatt på vinst på huset= ca 195 000. Kvar blir 11 000 och få har jag inte räknat med mäklarkostnaden. Vilket innebär att vi skulle vara skuldfria båda två men ingen kontantinsats till något köp öht. Det skulle innebära att jag ger honom 190 000 som tack för att han väljer att rasera vår familj.

Räknar jag fel här?

Stort tack på förhand.
 
ullberg
ja, jag tror du räknar fel. Nu har jag alltid skattat mina vinster direkt så jag har aldrig nyttjat uppskovsreglerna, men att göra din subtraktion 650-444 fattar jag inte alls hur det kan vara rätt.

444 är väl en tidigare vinst, rätt?

i så fall är det väl snarast 650+444 som är den totala vinst som ska beskattas. Dessutom får du ju göra avdrag för mäklararvode och förbättringsarbete, så den beskattningsbara vinsten från nya huset lär ju vara markant lägre än 650 (det är ju givetvis kostnader associerade med dessa avdrag också, men kanske har några av förbättringskostnaderna redan skett i den gemensamma ekonomin, och kommer inte belasta dig...)

Sen vet jag inte riktigt hur det är med uppskov, följer det med huset så du får hela vid försäljning? eller fördelas det enligt ägandeandel på ägarna av det tidigare boendet? (det senare tycker jag verkar mer rimligt). Om det ska delas kommer ju ditt ex att själv få ta sin skatt på de 444 (skatta för 222 om ni ägde det boendet 50/50).

Nu är jag lekman när det gäller sånt här (och du kommer säkert få bättre svar vad det lider) men jag tycker detta upplägg ser ganska bra ut för dig rent ekonomiskt, det ser ut som att du kommer få mest pengar i slutändan - OM huset verkligen säljs för 4MSEK, det är ju en risk du tar (och den risken måste man ju värdera också) .
 
ullberg
Jag ser plötsligt att det är lite oklart hur du kommer fram till vinsten (och därmed skatten) på nya boendet, har du räknat

'vinst' = 'försäljningspris' - 'lån' ?

Det är fel, det rätta är

'vinst' = 'försäljningspris' - 'anskaffningsvärde' - 'avdragsgilla kostnader [mäklare, förbättringsåtgärder etc.]'.

Hur mycket lån du har är helt ointressant för vinsten (men högst intressant för hur bra denna affär blir för dig).

Baserat på denna nya information ändrar jag mig till att inte ha en aning om hur bra detta upplägg är för dig rent ekonomiskt, det behövs mer information för att kunna säga något om det.

Och jag tror det kan vara bra att ta in professionell hjälp med detta, speciellt om man är osäker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Som Ullberg påpekar så är det ju försäljn. pris minus anskaffningskostnad och ev. mäklararvode som är vinsten.

Om jag då dristar mig att gissa att ni har fått lägga 15% kontantinsats, så skulle lånesumman indikera att ni köpt huset för ca 3,9 milj. Till detta har ni lagt ned X kronot på reparationer, som iallafall delvis blir avdragsgilla. Jag misstänker att du kommer att deklarera en förlust om du säljer för 4 milj. MEN då kommer uppskjutna reavinsten, den måste skattas av. Jag vet inte om din makes andel av den förfaller till betalning så fort han gör sig av med sin andel av huset i en bodelning. Säljer han till dig så måste den skattas, men vid bodelning kanske den följer med till dig, vet ej.
 
Hej Ensamstående mamma, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hela ditt inlägg osar frustration och panik, vilket naturligtvis inte är så konstigt, med tanke på den situation du sitter i.

Jag tror att man måste hålla huvudet väldigt kallt i sådana här situationer, och inte ta till genvägar.
En sådan genväg är alltså att byta ett sparkapital mot förväntad "vinst".
En vinst som du inte vet ett skvatt om i dag, det kan ju slå fel åt alla håll.

Jag tror att du behöver hjälp av en ekonom/jurist, kanske en revisorstyp, för att bena ut det här,
och få en deal som är rättvis för båda parter.
Det enda som är säkert nu är ju de 190.000 kronorna.
Ni kan ju få allt mellan 3.500.000 och 5.000.000 för huset, reavinstskatten kan ändras osv.


Ingen chans att ni kan försonas och stärkta gå vidare och hjälpa varandra på vägen?
För er egen skuld och för barnet/barnen :confused:

Inte mycket hjälp kanske, men ditt nödrop berörde mig djupt.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Som ullberg skriver saknas det en parameter: anskaffningskostnad. Hur mycket köpte ni huset för, hur stora är kostnaderna för att renovera huset som du skriver att ni gör? Först då kan man beräkna om ni gått med vinst eller förlust på huset.

I uppskovsbeloppet finns det en latent skatteskuld på grovt 100.000. För det är väl så att 444000 är den uppskjutna vinsten som skall beskattas med 22%, inte det uppskjutna skattebeloppet?

Om vi bara antar att det nuvarande huset hade gått runt vid en försäljning på 4 Mkr (dvs försäljningspris - inköpspris - renoveringsutgifter - mäklararvode = 0) och att det alltså inte blir någon skatt:
Då hade ni alltså fått över 650.000 + 190.000 - 100.000 (latent skatt) - 100.000 (uppskatt mäklararvode) = 640.000 dvs 320.000 var.

Men det som behövs för att kunna gå vidare är alltså:
Inköpspris
Renoveringskostnad
En rimlig värdering av huset. Om du tar över det under renoveringen finns det ju alltid en viss risk.
 
Du kan ju inte köpa ut honom för ett imaginärt framtida försäljningspris! Vad huset är värt idag är ju det enda intressanta. Om han väljer att gå mitt i en renovering (med en del "inbyggd" men ännu ej realiserad värdehöjning) är det hans val. Jag har varit i precis din sits. Värdera huset som det står idag för att se vad det är för pengar ni ska diskutera.
Edit: Det är ju nämligen så att vad som helst kan hända efter att ni gått skilda vägar. Just nu låter det säkert omöjligt men du kanske träffar en alldeles fantastisk partner efter ett par månader, bestämmer dig för att flytta in hos den och vill bara sälja huset som det står. Då vill du inte ha betalat exet för ett färdigt hus när du bara får betalt för ett renoveringsobjekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
henkop och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket. Vi köpte huset för 2,9. Har lån på 3,350. Detta pga att vi tog ut mer lån på 400 000 för att renovera. Av dom pengarna finns det kvar 190´. Min tanke var först att ta över huset i befintligt skick tillsammans med tidigare uppskovsbelopp från fsg och han tog 190´+ dela på det vi har i form av bohag. Ser att det är ju en väldigt bra deal för honom och jag går ur det med skulder.

Inte nog med att jag skulle ha ett lån 3,350 men också betala ränta på 190´som han har fått som en kontantinsats+ bli av med hälften av våra gemensamma saker och verktyg som jag kommer behöva.
 
Uppskattar verkligen er hjälp med det här. Vill inte sätta på mig offerkoftan, men bestämmer man sig för att skiljas kan man väl åtminstone hjälpa till lite, har jag fel? Jag har inget med hans framtida köp av hus att göra, men med erfarenheten i ryggen och att han funderar på att köpa ett fallfärdigt ruckel/ sommarstuga på 48kvm som han vill renovera, och under tiden bo i vad som då kommer vara mitt hus tillsammans med våra 2 barn gör att man känner sig rätt frustrerad. Suck :(
 
D09
Det är inte så att hans frånvaro i arbetet handlar om att han ångrar sig? Dvs slängt ur sig något som han inte egentligen står för, hur dumt det än låter. Inte mening o låta som en hemmapsykolog mitt i ditt kaos.
 
  • Gilla
Armborg
  • Laddar…
Tänk om det vore så väl. Han pratar fortfarande om skilsmässan och hur vi ska lösa allt. När han säger att han har två val: fortsätta och hänga sig eller leva sitt eget liv känner man sig rätt liten.
 
Kan ni inte börja med att betala av skulden från förra försäljningen så slipper ni tänka på den nu och försöka få in den i någon bodelningslösning.
Ni har ju 190 000 på spar. Vinsten var ju 440 000 sen - mäklararvode och förbättringsarbete. Borde ju inte bli så mycket kvar då som ska betalas.

Sen ta och värdera huset från hur det ser ut idag,
Säg tex 4 miljoner - lån 3.350 kvar blir ju en vinst då på 650 000 dela det på 2
Dvs ska du köpa ut han så ska du ge han 325 000.

Nu var ni väl mitt i renovering så huset kanske inte är värt 4 idag. Ni ska inte bry er om om framtida vinster eller så, eller vad det skulle kosta dig att renovera. Väljer ni att gå isär så får ni ser hur det ser ut nu.
 
Redigerat:
Finns inte pengar till att betala av skulden från förra fsg. 190 000 är egentligen inte spar utan tilläggslån för renovering. Det är pengarna som han i såna fall skulle ta men som jag skulle betala ränta på. Om jag drar av mäklararvode på förra vinsten är det ca 40 000 och förbättringsarbeten säg ca 100 000, då blir det kvar ca 300 000 att skatta på med 22%. Hans andel blir alltså 33 000 (totalt 66 000), jag behåller mitt uppskov. Räntan på 190 000 uppgår till ca 30 000, vilket jag i såna fall ska tillgodogöra mig. Beräkningen blir då: Ponerat säljpris: 4 000 000- mäklare, inköpspris, förbättringsarbeten (3 340 000)= 660 000. Skatt på detta 145 200. Kvar att dela på: 514 800. Skatt från tidigare fsg minus mäklararvode och förbättringsarbeten= 67 000. Kvar att dela på: 224 000. Här vill jag dra av ränta för pengarna han får - 30 000. Kvar blir det belopp han ska få på 190 000. Vilket då skulle vara rimligt. Bara det att vårt hus inte kommer säljas för 4M, utan förmodligen max runt 3,8M. Och då blir det ju en slant över till mig på ca 30-50 000. Det är ändå ett startsparkapital, men känns girigt. Kanske ska bortse från girigheten då han själv vill ta med sig alla verktyg.
 
Ensamstående mamma skrev:
Tänk om det vore så väl. Han pratar fortfarande om skilsmässan och hur vi ska lösa allt. När han säger att han har två val: fortsätta och hänga sig eller leva sitt eget liv känner man sig rätt liten.
Oavsett val är du förloraren och han vinnaren , stå på dig och försök få han att bli lite mer resonlig.
 
D09
Trist att han uttrycker sig nedvärderande / respektlöst.

Har för mig att banker brukar erbjuda hjälp kring ekonomin / hus etc vid skilsmässor för att reda ut soppan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.