Hej

Beställde ett uppvuxet päronträd "clara freis" 6år, stamhöjg 180 cm, på klump som planterades av en trädgårdsmästare i början av slutet av Oktober i samband med att det fällt sina blad.

Tyvärr verkar det som det inte klarade av vintern (som ju var ovanligt hård) och vill jag nu plantera ett nytt likadant. Trädet utvecklade endast blommor, inga blad. Blommorna dog nyss. Se bif. bild.

Leverantören säger dock att vi måste vänta (iom att det är på klump) tills hösten igen annars går det inte att plantera pga uttorkningsrisk.

Andra företag säger dock att det inte spelar någon roll, så länge som det inte är tjäle givetvis, och man vattnar rikligt ca 2 timmar per vecka.

En lekman skulle ju kunna tro att det vore bra om rotsystemet kunde göra sig hemastad innan det blev kallt?

Ska jag gå till en annan firma?

Också intresserad om generella råd (på våren speciellt) så det nya trädet inte dör också.

Tacksam för alla svar,
Per
 
  • CIMG3091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy vad tråkigt! Inte är dom billiga dom större träden heller. Nej, dom har helt rätt, vänta tills i höst eller ändå hellre tills i vår, päronträdet vill inte få rotsystemet stympat mitt i sommaren vilket är vad som händer när det grävs upp.
Se till så att det är bra jord, har ni lerjord så är det bra att plantera i en upphöjd bädd eller kulle, bind upp stammen ordentligt, och vattna mycket en gång i veckan första sommaren.
Men låt erat päronträd stå över sommaren, ibland blir man förvånad över livskraften, det kan komma nya skott.
 
Råkade ut för liknande, också med päronträd men inte lika gamla. Vi planterade fyra träd för två år sedan, två äpple och två päronträd. Första våren åts alla stammar upp av hungrigt vilt. Vi planterade om (förra vårsommaren) och stärkte upp skyddet med stängsel runt varje träd (en bit ut) - men päronträden dog av vintern, äppelträden överlevde.

Nu har vi beställt 4-åriga päronträd som kommer levereras i höst och hoppas på några snällare vintrar medan träden växer och blir tåligare. Denna vinter tog även en nyponbuske (gammal), rosor och en ormhassel (inte räknat allt som ser mer än vanligt slitet ut).
 
Den var redan planterad på upphöjd kulle.
Melkerberg, du menar att jag ska vänta till nästa vår att såga ner det?
Så plantering på våren av päronträd på klump är det allra, allra bästa?
Hur tidigt då, Mars April Maj, direkt efter tjäle?
Hur tidigt på våren kan företagen leverera på klump vanligtvis?

Jo vi hade en vinstock på altanen som dog i vintras också , den hade klarat sig en vinter förut. Fina saftiga blå vindruvor.
Turligt nog klarade sig en två år ung syrén ...!
 
Jo, våren är den bästa tiden, tidigt innan saven stiger, början på april borde vara en bra tid. Då får det etablera sig under sommaren.
Jag tänkte att det är lika bra att (det döda) trädet får stå i sommar, för dom kan faktiskt komma sig helt oväntat, ibland dör kronan men det kommer nya skott på stammen, kanske inte blir det snyggaste trädet, men det kan vara värt det att ge det en chans.
 
Om inte annat så är det väldigt fint att låta en klätterväxt klättra i ett dött träd. Mycket snyggare än något växtstöd i plast tycker jag i alla fall.
 
Tro på fan, det börjar faktiskt slå ut löv, en vecka efter midsommar. Än är inte undrens tid förbi...!
Kommer det väl ut löv på alla grenar borde det väl klara sig och leva vidare? Man kanske ändå ska vänta till våren och ta ner det om det fortfarande inte slår ut ordentligt,
Fotosyntes kräver ju löv, men det har det ju fått nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.