Jag har sett att det finns flera andra trådar om höjd på pärlspont, men ingen som ger svar på min fråga.

Takhöjden är ca 2,95 m. Hur hög bör en bröstpanel vara?
Enligt andra trådar ca 3/5 av väggens höjd, men då hamnar vi en liten bit under dörrfodrets kant, vilket nog ser lite galet ut. Det är dessutom väldigt högt...
Till saken hör att det ena fönstrets underkant är 90 cm från golvet, det andra fönstrets underkant är 180 cm från golvet.

Huset är från början av 1800.
 
Dom gånger som jag satt upp bröstpanel brukar det bli snyggas om höjden är i liv med fönstrets underkant Ca:70-90 cm.
Annars är det väl bara att spika upp några testbrädor och kolla hur det ser ut.
 
Att ha pärlsponten så pass lågt att det går under fönstret är jag rätt säker på är en modern version. Rimligt är väll att den åtminstonne är i brösthöjd. Men det beror helt på proportionerna i rummet. Om dörröppningen är ca 2m bör det bli bra med ca 160cm panel.

brc3b6stpaneler-frc3a5n-olika-tider.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 1-3 här är paneler som gick under fönstren. Det bör ge en hänvisning om proportionerna.
 
  • Gilla
Elisabethan och 1 till
  • Laddar…
Vi valde i vårt första hus att sätta pärlspont med en övre slät bräda och bröstlist i vår övre hall. Vi satte den upp till 3/5-dels höjd och då hamnade den även där ganska nära övre delen av dörren. Jag blev mycket nöjd med proportionerna men takhöjden här var enbart ca 2,25.

pa220001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pa220004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har haft i 2 olika hus, i det första var det nog 1/2 takhöjden och i det andra en mer diskret lösning på ca 60cm, lagom under fönsterbrädorna i köket.
 
Om huset är från början av 1800-talet är det väl för gammalt för att pärlspont skall vara original? Jag tror att panel upp till underkant fönster är en gammal variant, men kanske äldre än pärlspont. Då var bröstlisten och fodret i fönstrets underkant en och samma list. I vissa utrymmen har det också förekommit pärlspont ända upp till taket.
 
Avemo skrev:
Om huset är från början av 1800-talet är det väl för gammalt för att pärlspont skall vara original?
Ja precis.. det kom väl vid sekelskiftet? Jag har ingen pärlspont i mitt hus, antagligen för ingen renoverade mellan byggnadsåret 1880 och 1930 och vid det laget var pärlspont ute, och masonit inne.
 
Sophies Pärlspont är på tok för hög. Från början var bröstpanel ett slitskydd och behövdes inte högre än stövelräckvidd.
Vid upprepade gångar av renovering kröp det upp för att dölja gamla skador. Ska man göra det rätt från början ska man välja det Gyllene Snittet med rumshöjden.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Sophies Pärlspont är på tok för hög.
Jag har visserligen ingen aning om åldern på Sophies hus, men det påståendet håller jag inte nödvändigtvis med om; den tycks inte vara nämnvärt högre än i mitt originalkök från 1924. Jag har sett liknande höjder i gamla 1800-talshus också men vet inte huruvida det var original eller inte.

Photo 2014-08-29 14 08 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Håller inte heller med Thomas. Pärlsponten har alltid varit hög som bröstpanel. Däremot gick liggande panel under fönstren, precis som i bilden jag postat tidigare. Pärlspont som panel blev populär först mot slutet av 1800-talet och gick då betydligt högre än den tidigare liggande.

@ Olivia: Nej, pärlsponten är äldre än sekelskiftet. Man började tillverka pärlspont egentligen så fort man kunde såga och hyvla maskinellt runt 1850. I från början var pärlsponen bredare, har sett pärlspont som varit runt 18-20cm bred. Så ju bredare pärlspont destå äldre.

I början användes pärlspont mycket i tak men även hela väggar kläddes i pärlspont. Framför allt i utsatta utrymmen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.