9 414 läst · 4 svar
9k läst
4 svar
Pärlspont: spika eller limma
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Pärlspont har jag alltid spikat upp med galvade 50x2mm dyckert. Gärna dold spikning i fjädern om det har fungerat.
Nu hör av vissa att det går lika bra att limma. Stämmer detta? Pärlsponten brukar ju röra på sig
I mitt fall är det en hall och en glasveranda som skall täckas på väggar och i tak med 13x95mm pärlspont ovanpå 12mm spånplatta.
Nu hör av vissa att det går lika bra att limma. Stämmer detta? Pärlsponten brukar ju röra på sig
I mitt fall är det en hall och en glasveranda som skall täckas på väggar och i tak med 13x95mm pärlspont ovanpå 12mm spånplatta.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag använde panelclips till bröstpanelen i köket. Fördelen med clips är att panelen kan få röra sig lite utan att det blir ev. sprickor i fjädern.
För proffsen är det kanske snabbast med lim som snabbhäftar. Kruxet är om du måste staga panelen under limtiden.
Jag tycker att 50*2 låter lite grovt, har för mig att jag körde med 40*1.7 med behållning istället.
För proffsen är det kanske snabbast med lim som snabbhäftar. Kruxet är om du måste staga panelen under limtiden.
Jag tycker att 50*2 låter lite grovt, har för mig att jag körde med 40*1.7 med behållning istället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Tack för återkopplingen.
Jo, jag brukar använda 50x2 på den tjocka pärlsponten (13-14mm) och 40x1,7 på den tunna (10mm) varianten
Jo, jag brukar använda 50x2 på den tjocka pärlsponten (13-14mm) och 40x1,7 på den tunna (10mm) varianten
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Pärlspont eller golvlisten först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Onödigt att spika eller nita takpappen när ströläkten väl är på plats?
Tak & Vind -
Skruva/Spika ändträ eller använda balksko till altan
Altan & Uteplats -
Skruva eller spika lister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fixa sprucken pärlspont eller riva ned?
Färg, Måla & Tapetsera