Hej :)

Vi har nyligen köpt ett hus som vi har för avsikt att göra lite förändringar i. Vi skall dels göra om köket och lite annat gojs.. men... övervåningen ser ut som en fjällstuga och behöver göras om. Vi behåller gärna pärlsponten men vill måla om.

Det är en våning med potential och vi har väl lite idéer om hur vi vill göra. Men vi har lite svårt att klura ut vilka färger som skulle funka bra ihop. Vi har två i stort sett identiska rum med snedtak och öppet till taknock, samt en "hall" med takfönster. Tak och väggar är av obehandlad pärlspont varför det känns som om man är omringad av furu överalt. Kortsidorna är slammadde och vitmålade. Vi skall använda ett av rummen som sovrum och det andra som tv-rum.

Har du några idéer på färgkombinationer som skulle kunna passa. Jag bifogar bilder så du kan se hur det ser ut idag.

Vi har en idè om att betsa takbjälkarna mycket mörka och ha en off-white nyans i taket för att bryta av med en mer crémefärgad ton på väggarna. Kortsidorna i rummen är i puts. Planene är sedan att lägga ett mörkt parkettgolv. Det finns en färg som heter rökt-ek som är riktigt trevlig.

Som sagt förslag är välkomna.

Tackar
/Tony

• sovrum_to_be.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag inte lägga in mer än en bild? Hur gör man?

/Tony

Lägg in nästa bild i ett nytt inlägg i tråden.

För att svara på frågan tycker jag det låter som en bra idé. Något måste i alla fall göras för att få bort "bastukänslan". ;) När du skriver off-white vet jag inte exakt vad du menar. Kanske bäst att ha koll så att färgen inte ser "smutsig" ut. Själv hade jag absolut valt en vit färg, men kanske lite bruten för att ge ett mjukare intryck.

Lycka till!!

/Lena

Jag hade nog också målat panel/tak i någon ljusare färg, men betsat takbjälkarna i någon mörk nyans.

Åh, nästan som hemma!!! :D

Har också planer på att åtgärda vårt allrum och då blir det vitt tak (1000-Y, tonad vit har jag för mig att den heter) och sedan "latte"-färgade väggar. Idag är de vita, men det ljusare taket kommer att kompensera. Våra bjälkar är mörkbrunbetsade (tjärbrun?, nästan svarta), det får vara så - vi gillar det.

Några idéer på belysning? Idag har vi endast golv och bordslampor. Kanske spottar eller uplights?

Sen ska det till lite tid också, många kvadrat blir det...

En bild till åt andra hållet

• sovrum_vgg.JPG
    Skapa konto
å så en på hallen. Det andra rummet på övervåningen ser likadant ut som det jag visat. Det här kortet har jag tagit stående i trappan till mellanvåningen med väggen till det andra rummet i ryggen.

• hall_vervning.JPG
    Skapa konto
Igår fick sambon för sig att hon ville måla väggarna, under snedtaket, i en ganska mörk brun färg.. lite åt chokladhållet. Jag är lite osäker på om det blir så bra om man har ett mörkt golv... :-?

Takbjälkarna är klädda med furuplank och således helt raka i kanterna. Är det svårt att få dem att se ut mer som "stockar". Lite mer ojämna och slitna lixom. Det känns som om det skulle tillföra lite känsla till rummet.

Så många frågor, så lite hammarerfarenhet.  ;)

Dalle. Har du någon bild på hur det ser ut med era bjälkar? Det vore roligt att ser hur det blir när man mörkbetsar dem.

Chokladvägg och mörkt golv kan kanske vara lurigt, men å andra sidan kanske helt perfekt! Ni får ta lite färgkartor och hålla framför golvprover och testa er fram. Rätt val av färg på golvsockel kan också göra sitt till.

Jag har hört att man kan hacka och tälja fram ojämnheter för att få mer stockutseende, men jag är skeptisk...

Kom på att den riktigt mörka fuskbjälken sitter i köket, i allrummet är de bara mörkbruna. Tanken är att göra de i allrummet lika mörka som de i köket. Ska se om jag hittar några bilder.

Vit pärlspånt är grymt snyggt! Och då gärna lite blankare färg(tycker jag)

Angående bastukänslan så tror jag att den kan bero på att panelen är stående.....blir en väldigt skillnad om man har liggande panel, speciellt i snedtaket som på första bilden. Men nu sitter ju panelen där den sitter så lite färg skadar aldrig.

Ett tips när det är dags att måla är att hyra en bra spruta, då målar ni rummen på en kafferast, med utmärkt resultat! Inte världens roligaste att måla stora ytor pärlspånt.

/AB

Hmmm... blank vitfärg, tja varför inte. Det kan nog vara fräckt. Det kan nog bli snyggt att bryta det mer rustika i mörka balkar med. Frågan är vilken del man skall måla på det sättet i så fall. Tak, tak och väggar, bara väggar....?? Det känns lite grand som om det börjar vara ute med vitlaserad furu?! :-/

Är det svårt att måla med spruta? Är det lätt att få rinningar och elände? Vad kan det handla om i pris att hyra en sådan över en helg?

tonye skrev:
Hmmm... blank vitfärg, tja varför inte. Det kan nog vara fräckt.
Har även sett några exempel på rum som era helt klädda i pärlspånt där det målats, både väggar och tak, i en halvblank ljus pärlgrå kulör, nästan vit....det var nog det snyggaste jag sett i ett sådant rum....

tonye skrev:
Är det svårt att måla med spruta? Är det lätt att få rinningar och elände? Vad kan det handla om i pris att hyra en sådan över en helg?
Nej det är lätt! Bara man tänker på att alltid röra färgstrålen, stannar man upp så blir det lätt rinn. Kanske sett Roomservice på femman? Johnnie använder spruta ibland, där ser man hur smidigt det går.

Har en egen så kan inte riktigt hyrpriserna, men ligger väl på nån hundring/helg.

/AB

Har vitlaserad pärlspont med spottar i taket i köket, blev kanonsnyggt :)

En angränsande fråga:
Hur gör man för att få lasyr på panel "nästan" täckande? Stryker 2 gånger eller tjockare färg? Vi vill bara ha lite genomslag av träet.

Nästa fråga:
Vi skall bara ha panel i snedtaken (i "horisontaltaken" är det skivmateriel), tror ni att det blir bra att köra grå-vit lasyr på panelen och samtidigt hel-vitt i taket?

/något färgblind....

bebben skrev:
En angränsande fråga:
Hur gör man för att få lasyr på panel "nästan" täckande? Stryker 2 gånger eller tjockare färg? Vi vill bara ha lite genomslag av träet.
Skulle välja att måla två gånger då det kan bli rinningar av för mycket färg... Inte snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.