Jag gillar verkligen inte kakel och kakelfogar och eftersom vårt kök är äldre funderade vi på om man kan sätta typ pärlspont bakom spisen istället? Övriga ställen vet jag funkar men vore så skönt att slippa rengöra fogar hela tiden.
Tänkte om nån har det bakom en vanlig spis/ugn inte en inbyggnadshäll.
Det jag funderar på är hur det tål värmen som blir och stekfett och sånt.
På bilden ser ni köket. En sak till är att huset rör sig så mycket att kaklet spricker. Just nu är 6 plattor spruckna. Inte så kul och träpanel tål ju rörelser lite bättre.
 
  • Ett kök med spis, vattenkokare och kastrull, vita kakelväggar och gråa skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R rallysmulan skrev:
Jag gillar verkligen inte kakel och kakelfogar och eftersom vårt kök är äldre funderade vi på om man kan sätta typ pärlspont bakom spisen istället? Övriga ställen vet jag funkar men vore så skönt att slippa rengöra fogar hela tiden.
Tänkte om nån har det bakom en vanlig spis/ugn inte en inbyggnadshäll.
Det jag funderar på är hur det tål värmen som blir och stekfett och sånt.
På bilden ser ni köket. En sak till är att huset rör sig så mycket att kaklet spricker. Just nu är 6 plattor spruckna. Inte så kul och träpanel tål ju rörelser lite bättre.
Det går bra och sätta upp pärlspont men jag hade åtminstone lagt en glasskiva utanpå vid spisen..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pärlsponten går bra att sätta, men som sagt, glasskiva eller något annat kan vara bra att komplettera med för att hantera allt stänk som kommer komma där med tiden.
Om huset rör sig så mycket att kaklet spricker (inte alls orimligt) så lär det bli en del glipor som rör sig i pärlsponten, så att enbart lacka den kommer nog inte räcka om du ska få en lätt avtorkningsbar yta bakom spisen.
 
R Rejäl skrev:
Det går bra och sätta upp pärlspont men jag hade åtminstone lagt en glasskiva utanpå vid spisen..
Synd bara att det dels inte är snyggt med glas framför och den skivan skulle nog inte få vara hel länge tyvärr
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Pärlsponten går bra att sätta, men som sagt, glasskiva eller något annat kan vara bra att komplettera med för att hantera allt stänk som kommer komma där med tiden.
Om huset rör sig så mycket att kaklet spricker (inte alls orimligt) så lär det bli en del glipor som rör sig i pärlsponten, så att enbart lacka den kommer nog inte räcka om du ska få en lätt avtorkningsbar yta bakom spisen.
Tycker inte om utseendet på glas framför och den skulle inte hålla.
Har pärlspont i köket på andra ställen och det har funkat riktigt bra trots att allt rör sig mycket.
Tänkte en bra avtorkningsbar färg skulle räcka. Man torkar ju av efter man använt spisen och färg är ju mindre poröst än kakelfog.
 
R
R rallysmulan skrev:
Synd bara att det dels inte är snyggt med glas framför och den skivan skulle nog inte få vara hel länge tyvärr
Varför skulle inte glaset hålla?
 
R rallysmulan skrev:
Synd bara att det dels inte är snyggt med glas framför och den skivan skulle nog inte få vara hel länge tyvärr
Tja, du behöver ju inte sätta skivan med fix mot väggen, utan ha en som sitter med två infästningar i överkant eller nederkant beroende på vad du tycker blir minst fult.

På samma vis kan du ju sätta en skiva med kakel bakom spisen. Låt den sitta fast i ett par vinklar som du sätter i skåpsstommarna och sedan bara sitta fast mot väggen med en list på varje sida som övergång mellan kakel och pärlspont. (Eller helt enkelt bara sitta flytande och hållas på plats av 4 lister.
 
R Rejäl skrev:
Varför skulle inte glaset hålla?
Eftersom kaklet spricker så tänkte jag att det blir späningar i glaset också.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, du behöver ju inte sätta skivan med fix mot väggen, utan ha en som sitter med två infästningar i överkant eller nederkant beroende på vad du tycker blir minst fult.

På samma vis kan du ju sätta en skiva med kakel bakom spisen. Låt den sitta fast i ett par vinklar som du sätter i skåpsstommarna och sedan bara sitta fast mot väggen med en list på varje sida som övergång mellan kakel och pärlspont. (Eller helt enkelt bara sitta flytande och hållas på plats av 4 lister.
Nej gör man så så borde glaset hålla.
Ska filura på vad som kan se bra ut också. Tack för tipset!
 
R
R rallysmulan skrev:
Eftersom kaklet spricker så tänkte jag att det blir späningar i glaset också.
Men glaset sätter du utanpå pärlsponten med tex. Lister vid båda sidor som smälter in i pärlsponten.
Glas är någ ditt enda alternativ om du vill ha en avtorkningsbar hållbar yta…
 
hsd
Pärlspont är ett jäkla påfund som det krymper och lämnar fula ränder mellan spont och not
 
Jag vet ett hök helt i pärlspont där det satts upp en skiva masonit precis bakom spisen för att få en mer lätthanterlig yta. Den är målad i samma färg som pärlsponten. Pärlsponten tål både värmen och fettet utan problem. Men det är besvärligare att torka rent än en slät yta.
 
R Rejäl skrev:
Men glaset sätter du utanpå pärlsponten med tex. Lister vid båda sidor som smälter in i pärlsponten.
Glas är någ ditt enda alternativ om du vill ha en avtorkningsbar hållbar yta…
Ja jag fattade det nu men trodde det skulle fästas mer "fast" så det riskerade gå sönder
 
hsd hsd skrev:
Pärlspont är ett jäkla påfund som det krymper och lämnar fula ränder mellan spont och not
Inte min erfarenhet alls. Är tredje huset vi har det i nu och har aldrig råkat ut för det så det syns. Är det tillräckligt torrt vid installation så är min erfarenhet att det funkar toppen.
 
A Avemo skrev:
Jag vet ett hök helt i pärlspont där det satts upp en skiva masonit precis bakom spisen för att få en mer lätthanterlig yta. Den är målad i samma färg som pärlsponten. Pärlsponten tål både värmen och fettet utan problem. Men det är besvärligare att torka rent än en slät yta.
Det var en intressant idé. Skulle passa kökets stil bättre än glas. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.