Det är snyggt med trä i badrum!
Vi har spårpanel i badrummet (i och försig är badrummet i källaren - liten risk för vattenskador), satt som bröstpanel även runt badkaret. Panelen är mahogny betsad och struken med halvblank klarlack.
Har haft detta i 7 år och har lackat om panelen 2 gånger under årenslopp.

Trägen vinner!

Har nu efter diskussion med diverse leverantörer av allsköns tätskikt fått klart besked från Casco att Superset inte påverkar egenskaperna i våtrumsfärg så nu börjar det luta åt att köra godkänt målarsystem på vägg som tätskikt för att då kunna limma upp läkt att fästa pärlsponten i utan att perforera tätskikt.

Då blir det i väggen inifrån och ut i hela rummet:
- timmerstommen
- gips på aluregel
- spackel och fogning för ojämheter, skarvar och dyl
- fiberväv för våtrum, sätts i våtgrundfärg
- våtgrundfärg
- täckfärg 2 strykningar
- läkt limmad med Superset
- Pärlspont
- Linoljefärg

duschhörnan (tre väggar) bygger jag innanför tätskiktet med lux-skivor för att kunna kakla enklare.

På golvet blir det plastmatta som tätskikt och klinker på det.

Vad tror ni om detta?

Finns det smartare sätt att göra duschhörnan på och hur gör man med fallet när man kör klinker på matta, gäller reglerna för plastmattan eller för keramiken?

Det låter bra, förutom att jag hade kört ett riktigt keramiktätskikt (matta, om du ändå ska ha det på golvet, eller rollat) i duschhörnan. Jag kan inte se poängen med att sätta dit Luxskivor, och de kommer ju bygga ut en del dessutom.

Det är PER's branschregler för keramik som gäller, som vanligt. Se för fasen till att använda en matta som är godkänd under keramik.

Tack för feedback, Jon. Godkänd matta enl PER är noterat sedan dina tidigare tips. Är väl bara Forbo och Armstrong som står tillbuds då?

Lux-skive idén kom sig mest av att duschhörnan troligen kommer att vara mitt på en "långsida" (se bifogad bild) och att jag då kan få en styv vägg att kakla om jag använder den tjockare varianten utan att gå hela vägen upp till taket. Fast det räcker ju med två sidor (de som går vinkelrät mot befintlig vägg). Mot långsidan skulle man ju kunna köra Minerit iom att det kommer att vara vatten mot den väggen när man duschar. Att det bygger 80 mm från vägg spelar ingen roll, det är gott om utrymme.

Fick också för mig att det var smidigare att inte behöva byta system mitt i alltihop. Duschen byggs då inuti en "tät låda" med ett och samma tätsystem genomgående. Iom att sättlimmet inte skadar färgen så kan jag lika gärna limma fast en Lux-skiva som läkten till panelen mot det underlaget.

Men jag har mycket stor respekt för dina tips och synpunkter, Jon, och tar mig en funderare till. . Har läst mkt av det du skrivit här inne och blir imponerad. Hur hade du löst duschhörnan när du har lite mer info att utgå från?

• badrum_kallerö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah. Är problemet att befintlig vägg inte är böjstyv nog att sätta keramik på, och att du då tänkte sätta en skiva utanpå mattan för att förstärka? I så fall förstår jag bättre tanken med Lux-/Mineritskiva mot befintlig vägg, det skulle ju fungera som alternativ till att förstärka väggen under mattan. Men om väggen är böjstyv nog så kan jag inte se något skäl till att sätta någon skiva, då kan man ju plattsätta direkt på mattan på bakväggen. Man får ju betänka att det skulle kunna bli ett märkligt möte i överkant mellan keramikbeklädd Luxskiva och pärlspont om sagda skiva inte gick hela vägen upp till tak och samtidigt byggde ut en massa från underlaget.

Det du behöver vara noggrann med är att få de båda vinkelräta Luxskivornas anslutning till mattan tät, annars finns risken att vatten kryper ut och belastar virket på andra sidan väggen. Det slår mig också att jag inte vet hur tät skivan är i sig, det kanske vore idé att applicera ett vanligt rollat tätskikt på insidan av de båda skivorna, och se till att det viks in lite på mattan i innerhörn. Just i och med att du har fuktkänsligt material direkt på andra sidan. Men jag vet som sagt inte, de kanske är tätare än jag tror, ring till KGC Verktyg och hör med dem, de har en kille som är jätteduktig på Lux. :)

Nja, befintlig vägg är en timmerstomme med panel på (pärlsponten) med allt vad det innebär med ojämnheter och sneda vinklar. Tänkte därför i första steget plocka ned panelen, räta upp väggarna med hjälp av reglar och skivmaterial (gips för det mesta, minerit VT i duschen) så att jag får rätt böjstyvhet. Men allt skall göras från grunden så det är inget som inte kan fixas...

Bra poäng med att det kan bli konstigt om man inte drar upp det hela vägen om jag använder lux-skivan pga att det bygger så mkt. Den idén lägger jag åt sidan.

Var lite fundersam över hur man ansluter olika typer av tätskikt till varandra och om inte det är en onödig risk i konstruktionen och tänkte att jag skulle slippa det genom att behandla duschhörnan som en inbyggnadstoa eller kopplingslåda dvs bygga allt innanför tätskiktet. Men det verkar lite bökigt.

Det blir nog till att regla upp även duschhörnan tak till golv och köra matta därinne. Om man tar mattan både invändigt och utvändigt i duschhörnan så är det ju en enkel match att sedan överlappa det målade tätskiktet mot mattan.

Vet inte om du missförstod mig, men att köra Luxskivor som de båda duschväggarna tycker jag är en bra idé, och att man då bygger dem utanför tätskiktet (mattan, alltså). Jag menade bara att det kunde vara vettigt att dessutom komplettera med ett rollat tätskikt på insidan av Luxskivorna, vika tätskiktet runt hörnet och in kanske 30-50 mm på mattan på bakväggen. Detta är inte ett ingrepp i eller påverkan på det egentliga tätskiktet, utan i så fall bara för att hindra eventuell fuktvandring genom Luxskivan eller skarvarna, en fuktvandring som forfarande skulle vara på rätt sida om mattan såklart, men kanske belasta pärlsponten i onödan.

För övrigt kan jag inte se något skäl alls att sätta Minerit VT i duschen när du har matta på vägg. En sådan matta ligger normalt mellan 2,5 och 4 miljoner s/m i ångmotstånd, finns inte någon risk för gipset alls bakom en sådan. Jag hade kört gips överallt, tveklöst.

Då fattade jag dig fel (igen...) gud vad trög man är ibland. Skönt att du säger att man lika gärna kan ha gips under mattan, där sparade jag ett par tusenlappar som jag hellre lägger på inredning!

Så...allt förutom duschhörnan blir målarkluddarnas system med fiberduk och våtrumsfärg, i duschen kör jag matta på väggen sedan kakel, utanför luxelementen ansluter mattan till fiberduken och färgen.

Då förstår jag din idé att köra keramiktätgucka och täta skarvarna på insidan luxelementen för att minska belastningen på trät utanför duschhörnan, tack för tipset.

Det är helt otroligt att du lägger ned sånt jobb, jon_h. Man tackar ödmjukast!

Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Kul att det uppskattas. :)

För övrigt hade jag slarvat lite, trodde jag mindes tråden bättre än jag gjorde, så jag fick för mig att du skulle ha matta på hela väggen, även bakom pärlsponten. Fast det påverkar egentligen inte att du inte har det, du kan ju bygga precis som vi kom fram till nu ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.