Hej goda folk! Som ni ser på bilderna, jag har en Honeywell termostat monterad på min radiator. Andra radiatorer i hemma saknar termostat och därför tänkte jag montera nya termostater. Jag undrar vilka packbox eller insatser som passar på en rör med 20,65 (jag har mätt diametern med skjutmåtten)mm utvändigt diameter? Jag vill montera temostater från andra märken.
OBV! Huset är byggt år 1969.
Termostat:M28*1.5
Kommer en termostat från Evosense i bilden passar till röret?
OBV! Huset är byggt år 1969.
Termostat:M28*1.5
Kommer en termostat från Evosense i bilden passar till röret?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmåtten"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag har inte vågat ta ut packboxen än. Men går det inte skruva in andra packboxar med samma diameter in i röret så jag kan montera termostat som är nyare och bättre? Jag har kollat upp på nätet och det verkar att fabriken har slutat tillverka sånt termometer som jag har. Det är värdelöst om jag köper samma packboxar som jag har idag om jag inte kan köpa termometer som passar till packboxen.Demmpa skrev:
Alltså övre bilden med insatsen passar troligen i de ventilhus där du har manuella vred idag, på den insatsen passar dagens termostater från MMA-fattning.
Å på nedre bilden med adapter (till höger) passar på den termostatinsats som sitter idag, på så sätt kan du byta själva termostaten till en med MMA-fattning.
Bilden snett framifrån på befintligt manuellt vred är för att lättare kunna hitta insats som passar.
För på bilden du har tagit på ventilhuset med termostatinsats, där kan insatsen vara utbytt på, men den bilden säger ingenting om hur de andra ventilerna ser ut.
Å på nedre bilden med adapter (till höger) passar på den termostatinsats som sitter idag, på så sätt kan du byta själva termostaten till en med MMA-fattning.
Bilden snett framifrån på befintligt manuellt vred är för att lättare kunna hitta insats som passar.
För på bilden du har tagit på ventilhuset med termostatinsats, där kan insatsen vara utbytt på, men den bilden säger ingenting om hur de andra ventilerna ser ut.
De andra ventilerna har en sådan skruvad in och den vridbara delen var trasigt. Om jag montera samma packbox i första bilden jag kan koppla en adapter och sen skruva en termostat från andra tillverkare?Demmpa skrev:Alltså övre bilden med insatsen passar troligen i de ventilhus där du har manuella vred idag, på den insatsen passar dagens termostater från MMA-fattning.
Jag tror att den insatsen jag visade bild på är den du ska ha.
På den insatsen kan du montera en termostat från MMA (Purmo) utan någon adapter, tex följande termostat https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ring/termostater/termostat/termostat-evosense
Befintliga Honeywelltermostaten kan du byta ut mot ovan nämnda, men då behöver du adaptern jag nämnde tidigare.
På den insatsen kan du montera en termostat från MMA (Purmo) utan någon adapter, tex följande termostat https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ring/termostater/termostat/termostat-evosense
Befintliga Honeywelltermostaten kan du byta ut mot ovan nämnda, men då behöver du adaptern jag nämnde tidigare.
Produkter som diskuteras i tråden