Hej goda folk! Som ni ser på bilderna, jag har en Honeywell termostat monterad på min radiator. Andra radiatorer i hemma saknar termostat och därför tänkte jag montera nya termostater. Jag undrar vilka packbox eller insatser som passar på en rör med 20,65 (jag har mätt diametern med skjutmåtten)mm utvändigt diameter? Jag vill montera temostater från andra märken.
OBV! Huset är byggt år 1969.
Termostat:M28*1.5
Kommer en termostat från Evosense i bilden passar till röret?

• En Honeywell-termostat monterad på en vit radiator, omgiven av vita garntrådar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En monterad Honeywell termostat på en radiator, visad i närbild på ett mörkt skrivbord framför en datorskärm.
    Skapa konto
  • Bild av MMA EvoSense termostat med adapter NTI, storlek M20x1-M28x1,5. Produkten visas på en hemskärm från vvsoabadrum.se.
    Skapa konto
  • Närbild på en radiatorventil utan termostat, med fokus på anslutningskopplingen.
    Skapa konto
Redigerat:
Hur ser de med vred ut? Bild snett framifrån?

Eventuellt följande insats
Bild av ventilationsdelar, inklusive en HP-svetsad husdel och en insatsadapter för termostat, med specifikationerna M18x1,5 och 21 F.
Skapa konto

Samt följande adapter på befintliga termostaten,
Bild med olika termostatadaptrar och ventildelar från märken som Honeywell och Stato i en katalog från 2020.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser de med vred ut? Bild snett framifrån?

Eventuellt följande insats
[bild]

Samt följande adapter på befintliga termostaten,
[bild]
Jag har inte vågat ta ut packboxen än. Men går det inte skruva in andra packboxar med samma diameter in i röret så jag kan montera termostat som är nyare och bättre? Jag har kollat upp på nätet och det verkar att fabriken har slutat tillverka sånt termometer som jag har. Det är värdelöst om jag köper samma packboxar som jag har idag om jag inte kan köpa termometer som passar till packboxen.

Alltså övre bilden med insatsen passar troligen i de ventilhus där du har manuella vred idag, på den insatsen passar dagens termostater från MMA-fattning.

Å på nedre bilden med adapter (till höger) passar på den termostatinsats som sitter idag, på så sätt kan du byta själva termostaten till en med MMA-fattning.

Bilden snett framifrån på befintligt manuellt vred är för att lättare kunna hitta insats som passar.
För på bilden du har tagit på ventilhuset med termostatinsats, där kan insatsen vara utbytt på, men den bilden säger ingenting om hur de andra ventilerna ser ut.

Demmpa Demmpa skrev:
Alltså övre bilden med insatsen passar troligen i de ventilhus där du har manuella vred idag, på den insatsen passar dagens termostater från MMA-fattning.

Å på nedre bilden med adapter (till höger) passar på den termostatinsats som sitter idag, på så sätt kan du byta själva termostaten till en med MMA-fattning.

Bilden snett framifrån på befintligt manuellt vred är för att lättare kunna hitta insats som passar.
För på bilden du har tagit på ventilhuset med termostatinsats, där kan insatsen vara utbytt på, men den bilden säger ingenting om hur de andra ventilerna ser ut.
De andra ventilerna har en sådan skruvad in och den vridbara delen var trasigt. Om jag montera samma packbox i första bilden jag kan koppla en adapter och sen skruva en termostat från andra tillverkare?

• Röranslutning med en rostig skruv och packbox nära väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på en skadad ventil med sliten skruv på ett rör, omgiven av ytskador och rost.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.