Hej!

Jag har ett par av dessa fläktar från jula (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...n/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-025915/) i ett fritidshus som jag renoverar lite på.

Nu har jag lagt lite lerbruk på väggar och golv som ska torka. För att snabba på processen vill jag ha dessa fläktar igång även när jag inte är på plats. OBS: utan värme, bara fläkt!

En tanke har smugit sig in i huvudet, vad händer om en sån fläkt skulle få för sig att sluta fungera? Varför skulle den då gå sönder? Stannar den bara? Finns det något som kan orsaka någon skada på byggnaden?

Tänker att elenergin måste ta vägen någonstans om motorn ger upp...

Är noja ett ålderstecken tro? 😬

All värmefläktar har ett överhettningsskydd. Vid typprovning av fläktar ingår att blockera fläkten så att den inte kan snurra för att se att ingenting dåligt händer.

Om julas fläkt uppfyller detta vet vi inte. Det brukar finnas avigsidor med billiga produkter.

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
Dum fråga direkt då, så ett överhettningsskydd ska bryta kretsen så allt blir strömlöst?

Om det finns i fläkten dvs.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Dessa fläktar har ett långt liv, lite kortare om dom är i gång 24/7 i månader. Sen det med värme så går dom att sätta på 1 kW och sparlåga på termostaten. I övrigt så måste du se till att det finns ventilation, så fukten kan gå ut någonstans, annars sätter den sig i hela stugan. Säger själva fläkten upp sig av någon anledning, så löser överhetningsskyddet och allt stannar, eller att en säkring går.

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dessa fläktar har ett långt liv, lite kortare om dom är i gång 24/7 i månader. Sen det med värme så går dom att sätta på 1 kW och sparlåga på termostaten. I övrigt så måste du se till att det finns ventilation, så fukten kan gå ut någonstans, annars sätter den sig i hela stugan. Säger själva fläkten upp sig av någon anledning, så löser överhetningsskyddet och allt stannar, eller att en säkring går.
Låter lovande!

Yes, ventilation är löst. Fläktarna är bara till för att öka på luftcirkulationen.

K KMNelhas skrev:
Låter lovande!

Yes, ventilation är löst. Fläktarna är bara till för att öka på luftcirkulationen.
Är det så att fukten kan gå ut på något ställe, så¨den inte bara surrar runt i utrymmet. Är det klart med det så är det bara att jobba vidare, som du tänkt.

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
Enligt Julas uppgift ska den ha överhettningsskydd.

Tack alla för snabba svar! 💪

K KMNelhas skrev:
Dum fråga direkt då, så ett överhettningsskydd ska bryta kretsen så allt blir strömlöst?

Om det finns i fläkten dvs.
Ja, med värme på. Utan värme händer nog ingenting. En sådan liten fläktmotor orsakar ingen skada om den "fastnar" och slutar snurra. Skulle den tippa ska heller inget farligt inträffa. Dvs den ska ha skydd mot förutsägbara fel och felaktig användning. Du har väl läst säkerhetsförskrifterna ;)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, med värme på. Utan värme händer nog ingenting. En sådan liten fläktmotor orsakar ingen skada om den "fastnar" och slutar snurra. Skulle den tippa ska heller inget farligt inträffa. Dvs den ska ha skydd mot förutsägbara fel och felaktig användning. Du har väl läst säkerhetsförskrifterna ;)
Tack Bo!

Ei saa peittää! 😂

Pudista sithi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.