9 633 läst · 25 svar
10k läst
25 svar
På vilken nivå sätter man eldosor i förhållandet till kakel?
Sida 1 av 2
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Hej,
jag ska sätta eldosor i badrummet som ska renoveras. Troligen blir det spånskivor, gips, tätskikt, kakel. Hur sätter man eldosorna? Ska dom vara jäms med spån, eller gips, eller kakelyta?
En fråga till: Vid dörren ska jag ha termostat, uttag och ljusknapp ovanför varandra. Vilken höjd över golv är lämpligast?
Tack för hjälpen!
jag ska sätta eldosor i badrummet som ska renoveras. Troligen blir det spånskivor, gips, tätskikt, kakel. Hur sätter man eldosorna? Ska dom vara jäms med spån, eller gips, eller kakelyta?
En fråga till: Vid dörren ska jag ha termostat, uttag och ljusknapp ovanför varandra. Vilken höjd över golv är lämpligast?
Tack för hjälpen!
Jäms med kakelytan, eller typ 1 mm lägre.
När det kommer till kaklade väggar är det helt perfekt med dosor med justerbar ring, så sätter man dosan med inskruvad ring ca 6-10 mm utanför väggytan (bl.a beroende på kakel och fixtjocklek) som ska kaklas, sen skruvar man ut ringen till rätt nivå (jäms med kakelytan) när elen kompletteras med apparater.
Och detta förfarande är perfekt när någon annan ska plattsätta, då kan plattsättarjävlarna inte skära kaklet för tight så det inte går att montera apparaterna sen, dom måste skära kaklet så dosan går fri!
När det kommer till kaklade väggar är det helt perfekt med dosor med justerbar ring, så sätter man dosan med inskruvad ring ca 6-10 mm utanför väggytan (bl.a beroende på kakel och fixtjocklek) som ska kaklas, sen skruvar man ut ringen till rätt nivå (jäms med kakelytan) när elen kompletteras med apparater.
Och detta förfarande är perfekt när någon annan ska plattsätta, då kan plattsättarjävlarna inte skära kaklet för tight så det inte går att montera apparaterna sen, dom måste skära kaklet så dosan går fri!
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Tack för svaret. Så jag behöver hopbyggbara dosor med justerring. Något bra tips?
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Vad gäller höjd. så sätt kombinationen så att brytaren kommer på "normal" höjd i förhållande till vad du har i övrigt i huset. Det är den man behöver komma åt utan att se den.
Biltemas gula med justerbar ring, om du är snål/prismedveten. Den är bra så länge du inte behöver 20mm rör och/eller vissa kombinationsbyggen eller riktningar på rörutlopp som inte stöds.Thomas_Blekinge skrev:
Eljo VP-2 är annars ett säkert kort, den går med sina olika delar kombinera ihop till precis vad du än vill, och 42 st ytterligare möjligheter.
Med VP-2 kan du välja för dubbelgips, men även överväga trippelgips då du tänker ha så många skikt i väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Tack igen. Jag hade köpt ELKOs röda som enligt spec har en själjusterande teleskopisk ring. Men jag begriper inte hur den fungerar. Hur får man den att komma krypa fram?
Det finns påbyggnadsringar också för den riktigt snåle. Funkade bra i vårt badrum.
finns långa skruvar också
Går väl att borra egna hål i biltema dosorna om man nu behöver extra, så gjorde "min" elektriker till golvvärme dosan då allt kom nerifrån, 2 fanns och ett 3de borrades i sidan, han borrade med 15 mm och tryckte i slangen så den satt fast, blev nog ett extra klammer också för att verkligen förankra slangen
Går väl att borra egna hål i biltema dosorna om man nu behöver extra, så gjorde "min" elektriker till golvvärme dosan då allt kom nerifrån, 2 fanns och ett 3de borrades i sidan, han borrade med 15 mm och tryckte i slangen så den satt fast, blev nog ett extra klammer också för att verkligen förankra slangen
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Annars finns det lösa stosar att montera på borrade dosor.nino skrev:finns långa skruvar också
Biltema säljer bla ABB-dosor (de blå) som faktiskt är riktigt bra, även om de inte har fullt lika många tillbehör som VP-2. Elkos röda dosor med teleskopisk ring fungerar så att man lossar dosskruvarna lite och sen drar ut ringen. Jag fattar det som att ringen låses på plats när man drar fast apparaten med dosskruvarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Nu är jag färdig med dosäventyret. På första stället skulle jag ha tre byggbara dosor i höjd och där passade bara Elkos röda. De har justerbar ring som jag fick faktiskt i rätt höjd. Verkligen genomtänkt och extremt variabla men ack så dyra. På nästa ställe skulle det vara byggbara bredvid varandra ooch där tog jag Biltemas vanliga vita. De hade också en ring. Jag föörsökte allt med skruvmejslar och Morakniv att få ut de. Efter en timmes kamp och mycket nära olyckor kom jag på att man bara kunde skruva ut ringjävlarna!
Sedan installerade jag lite andra varianter. Blir nog spännande att sätta in apparaterna för att se om allt passar bra.
Sedan installerade jag lite andra varianter. Blir nog spännande att sätta in apparaterna för att se om allt passar bra.