Göran.W
Att dom river upp stängningsbesluten kommer inte hända så länge vi har nuvarande regering.
Om vi får problem i vinter och får ett regeringsskifte efter valet vilket jag hoppas för både energi politiken och corona hanteringen är under all kritik, så kanske beslutet om prövas.
Coronan i sig kan ställa till det i vinter för får dom in corona på kärnkraftverken så är det omöjligt att ersätt driftspersonalen med folk utifrån på grund av utbildnings och säkerhets kraven.
Tur i oturen är att i år finns det lite personal att låna från R1 och R2
 
Mikael_L
Nu blåser det rätt fläskigt.
I förrgår, sen kväll, strax innan midnatt, så sänkte vattenfall plötsligt effekten på R3, R4 och F3 till 80%, så det gick från 7,4GW ned till 6,7GW kärnkraft i hela Sverige, totalt.
Jag undrade varför, men hela dagen igår (idag, för de som inte gått och lagt sig än) så körde de med denna effektminskning, och jag antog att det kanske var för att möta överproduktionen av vindkraft, för att inte hjälpa till att urholka elpriset totalt.
Men nu, för en timme sen typ, gick alla reaktorer upp till max effekt igen (inte R1 då, som går i cost down inför avstängningen). Och nu blåser det som tusan, och kommer väl göra det hela natten. Vadan detta?
Kan det vara för att försöka knuffa några vindkraftverk i konkurs? :D

Men iofs, spotpris under söndagen har varit på negativt några korta ögonblick, men tim-medelpriset var som lägst runt 1-2 öre per kWh, och dagsmedel blev något runt 7öre/kWh.
Hade reaktoerna gått under dagen skulle kanske priset blivit negativt stora delar av dagen.
Forecasten för imorgon pekar på 13 öre för SE1 och SE2, 17 öre för SE3 och 31 öre för SE4.
Så det är väl för att det blir måndag morgon och industrier och arbetsplatser kickar igång som priset stiger och man därför går upp till max effekt på reaktorerna ...
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, det var nog så, prognos för att möta ökad efterfrågan nu på morgonen. Vattenkraften började man släppa på vid 5-tiden i morse för att möta upp effektbehovet - spotpriset steg samtidigt.
F1 går inte för fullt än, utan 80%, vet inte varför.
F2, F3, R3, R4 och O3 rullar på för fullt. R1 är i coast down, nu nere i 68%, ska ju stoppa om 3 dagar.

Just nu producerar vi 24GW, konsumerar 18GW exporterar 6GW.
Det är milt och blåsigt, vindkraften ger 25%, kärnkraften 30% och vattenkraft 38%.
Överföring SE2->SE3 är 6,7Gw, dvs ganska nära max, kanske ett tillåtet max (som Magnus E K lärde mig, att ibland finns det tydligen en "spärr" lagd på max överföring).
Detta max/nära max användes alltså just nu för att maximera export och tjäna pengar.

Tack vare den goda blåsten ligger Danmark i ganska bra balans, de behöver inte importera så mycket, men de har rätt högt elpris ändå just nu, prognos för dagen är över 50€/MWh, då dras SE4 med i det prisrallyt. Kul att köra Ringhals för fullt nu, det rullar in lite kosing.
Även vindkraften, särskilt söderut, tjänar bra nu - många har säkert lite hål i sin budget att täppa till.
 
Redigerat:
Göran.W
Att F1 inte går fullt beror på vibrationer i generatorn.
Att kärnkraften gick ner i effekt beror på att det blåste bra i Tyskland i går med så dom hade ett stort överskott och exporterade så mycket dom bara kunde till till Bla Sverige och Danmark.
Alla ledningar norrut från Tyskland var fullt utnyttjade.
Dom exporterade så pass mycket att det tidvis bara skickades 300 MW från norr till södra Sverige.
Danmark användes som transitland till elen med så ledningarna från Danmark till skåne var fullt utnyttjade till import.
Nu har det slutat blåsa i Tyskland och läget är omvänt.
Ledningarna till Tyskland, Polen och Litauen är fullt utnyttjade till export i dag istället.
Tyskland har ett jätte överskott när det blåser och ett stort underskott när det inte blåser om man inte starta upp en massa brunkolsverk eller kan importera el.
Dom har med stängt en massa kärnkraftverk som Sverige och satsat på vind och sol.
Det talas inte mycket om det men Tyskland har jätte problem med elbrist när det inte blåser och elöverskott när det blåser och överföringsproblem.
Det mörkas lite för vi gör ju precis som Tyskland, och där har det inte gått bra alls.
Vid en normal vinter har Tyskland ett underskott på 6000 MW med alla smutsiga kraftverk i drift.
Mitt i detta så ska dom stänga ner fler kärnkraftverk.
 
  • Gilla
PierrePierre och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Det talas inte mycket om det men Tyskland har jätte problem med elbrist när det inte blåser och elöverskott när det blåser och överföringsproblem.
Pratas det inte en del om det? Jag följer inte tysk inrikespolitik med något större fokus men tycker mig sett det nämnas flera gånger. Både att de har en motsträvig opinion som är mot såväl mycket vindkraftsutbyggnad som de stora nordsydliga överföringskablar de behöver.

Merkels vändning efter Fukoshima-incidenten visar att det inte bara är våra politiker som fattar emotionella och oövervägda dåliga beslut.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Göran.W
Att dom protesterar mot vindkraftverken har nämnts många gånger men hur nära dom är en system kollaps skrivs det inte många ord om.
Sitt nu ner.
Om ingen noterat eller tänk på det så kom den Danska vinkraften upp i över 4500 MW när det blåste redan för 2 år sen och sen dess har det byggts en hel del vindkraftverk till.
Nu producerar dom som mest inte ens 4000 MW när det blåser bra i hela Danmark när dom borde producera betydligt mer med tanke på den utbyggnad som skett.
Varför är det så här jo när det blåser mycket i norra Tyskland så måste dom bli av med elen via export för överskottet av el är så stort i norra Tyskland så elnätet kollapsar om dom inte kan bli av med elen via export för elnätet klarar inte skicka tillräckligt mycket el till södra Tyskland.
Om det då blåser mycket i Danmark så BETALAR dom för att stänga av delar av den Danska vindkraft produktionen för att kunna exportera sin vind el till Danmark.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Något jag tycker är mysko är att även Norge smäller upp en massa vindkraftverk. Vet ej vad den installerade effekten är uppe i men lördag kväll nådde produktionen sånär 3 GW. Planerar man att lägga ner vattenkraft eller att öka (den per capita redan väldigt höga) förbrukningen?
 
Vindkraft kombinerat med vattenkraft torde vara en väldigt bra kombination för tung industri och serverhallar i norra Skandinavien.

På andra ställen verkar som sagt vindkraftsutbyggnaden vara mindre genomtänkt.
 
  • Gilla
tjugotal
  • Laddar…
Göran.W
Klippt ur en månadsrapport från Danska Energinet.
Notera att dom får betalt för att reglera ner effekten.
Tabell över specialreglering av energimarknaden i Danmark med nedregleringsdata och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Så det är Energinet (Danmarks motsvarighet till Svenska kraftnät) som betalar vindkraftsproducenterna för att dra ner produktionen, inte Tyskland? Känns svårt att förstå alla detaljer i detta.

En 700 MW-kabel mellan Danmark och Nederländerna (COBRAcable) är ju för övrigt ur bruk för tillfället (till 25 januari). Samtidigt har kapaciteten över landförbindelsen mellan Danmark och Tyskland ökat från 1500/1780 MW förra vintern till 2500 nu.
 
Göran.W
Nä Tyskland betalar för ned regleringen an Dansk vindkraft.
Det dom gärna dessutom när alternativet är elinfarkt i norra Tyskland.
Det finns någon form av avtal mellan Danmark och Tyskland om det.
 
  • Gilla
jimmie.p och 1 till
  • Laddar…
Om Tyskland skulle betala för att "dumpa" el kanske man kunde få affär på doppvärmare i Nordsjön. Det lär ju vara magert på Jyllands västsida, men att erbjuda varmare badvatten på någon sandstrand blåsiga dagar vore väl något som kan dra in lite kosing till regionen.

Eller kanske i Östersjön! Det är ju problem med syre vid bottnarna pga för lite höststormar om jag förstått saken rätt. Doppvärmare i vertikala rör som gör att värmt vatten stiger mot ytan skulle ge extra cirkulation - liknande de torn med pumpar som använts av Sverige tidigare.

Problemet är att det måste vara låg investeringskostnad för något som bara skall användas ett begränsat antal dagar om året, och där man bara kan göra prognoser några dagar i förväg.

Anläggningar för att producera vätgas faller därför bort direkt - för dyrt för att köra bara lite duttar nu och då, sådana saker med dyra prylar och personal måste rulla ständigt.
 
Göran.W
Det hela är helt sjukt.
Dom har samma problem som vi har i Sverige men mycket värre och värre blir det i takt med att dom stänger ner fler kärnkraftverk.
Dom sponsrade vind och solkraft något helt kopiöst så det byggdes något sanslöst med "grön" energi och nu står dom med ett elnät som inte kan hantera det.
I Sverige bygger vi med in oss i samma fälla som Tyskland hamnat i.
Jag har inget emot varken vind eller sol el men det måste byggas med förnuft och inte som nu helt utan eftertanke så det slår ut kärnkraften när vi fortfarande är beroende av kärnkraften som bas kraft.
 
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Att dom protesterar mot vindkraftverken har nämnts många gånger men hur nära dom är en system kollaps skrivs det inte många ord om.
Sitt nu ner.
Om ingen noterat eller tänk på det så kom den Danska vinkraften upp i över 4500 MW när det blåste redan för 2 år sen och sen dess har det byggts en hel del vindkraftverk till.
Nu producerar dom som mest inte ens 4000 MW när det blåser bra i hela Danmark när dom borde producera betydligt mer med tanke på den utbyggnad som skett.
Varför är det så här jo när det blåser mycket i norra Tyskland så måste dom bli av med elen via export för överskottet av el är så stort i norra Tyskland så elnätet kollapsar om dom inte kan bli av med elen via export för elnätet klarar inte skicka tillräckligt mycket el till södra Tyskland.
Om det då blåser mycket i Danmark så BETALAR dom för att stänga av delar av den Danska vindkraft produktionen för att kunna exportera sin vind el till Danmark.
Nu känner jag mig extremt trög, men varför kan inte tyskarna stänga av delar av sin egen vindkraft istället?
 
  • Gilla
tjugotal
  • Laddar…
Mikael_L
Jag undrar om det inte är en deal att stänga dansk kolkraft, så tyskland kan skicka elen dit även fast det danska priset är lägre (pga tryck på billig el från Norge och Sverige).

OK, det var bara en gissning. Annars vill jag också höra varför de inte bara stoppar en del av sina snurror. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.