Hej
Har en trött dörr i ek från 60-talet som jag försöker återställa till någorlunda ursprungsskick.
Har tagit bort metalldelarna, siffror och en kläpp som jag inte kan återställa. Dessa har lämnat rester kvar i virket, med stora fula mörkfärgade partier. Det går inte att slipa så mycket mer på dörren och det går inte att häkta av den. Googlade på bl,a blekning och fram kom div förslag, bla med oxalsyra. Testade på en horisontal skiva, ett litet märke gick bort men att sedan ta mod till sig för en hel dörr känns minst sagt lite osäkert, tänk om jag förstör hela dörren. Hela dörren måste vätas ner, skillnader kommer att synas i trät där vätan har varit och inte. Hur stoppas den kemiska reaktionen? Någon som har liknande erfarenhet och kan ge råd?

Åsa Lund
Har aldrig testat själv men teoretiskt borde oxalsyra neutraliseras av bikarbonat. Testa på nåt annat virke först förstås

Oxalsyra är magi för att ta bort den bruna randen på båtskrov som annars är omöjligt att tvätta bort på vanligt sätt. Även för att ta bort beläggningar på lättmetallfälgar är det oöverträffat men att det skulle bleka trä är jag tveksam till, har dock inte testat. Hursomhelst är det bara späda på med vatten så blir syran overksam.

Jag har ett märke i min diskbänk i körsbär och har tänkt göra samma sak, men jag har inte vågat ta tag i det än...

Min tanke var att spola bort det med vatten efteråt.

Tvättat mitt båtdäck (teak) med det, magi! Såg helt nyslipat ut efteråt.

Är du osäker köp teakrengöring från tex sea sea då är det både oxalsyra och basisk blandning för att neutralisera det hela.

Jag läste om oxalsyra på slangdigivaggenernst.blogspot.com och såg en film om hur dom fick bort en riktigt mörk ring på en träskiva med oxalsyra, enligt bloggen kan det fungera även med färsk rabarber.

Har använt oxalsyra framgångsrikt på ett lutat furugolv som hade stora svarta märken efter ett rostigt el-element. Nu syns det inget.
Jag hade inte oxalsyra hemma, men Biltemas Fälgrengöring Bio som är vatten och oxalsyra. Bra till fälgar också ;)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tack för förslag och råd. Såg den svenska filmen om skivan som hade märken av burkar, innan jag gav mig på min egen skiva. Var i en båtbutik, det medel som Sir Daniel ref till säljs inte längre, troligtvis var det en produkt som heter Boracol. Problemet förutom att det kanske inte blir helt bra, är att jag är rädd för att väta ner en hel ytterdörr och hur lång tid den måste torka innan jag kan olja den. Vill inte att den ska stå så länge utan ett skyddande lager. Igår tänkte jag att i Tyskland finns det många möbel intresserade och slog på Google.de, hittade en hel del. Bland annat denna film om oxalsyra
.
Om ni är intresserade av möbelrestaurering, har den mannen spelat in många informativa filmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.