1 533 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
oval överfallsmutter????
Hej!
Under promenad i främmande land hittade jag den här mojängen.
Diametrarna är 50 och 60 mm, och höjden 16 mm. Den är alltså oval, och tydligen tillverkad för att vara just det. Jag kan inte se att den i efterhand deformerats. Den invändiga gängan påminner om rörgänga, där är jag osäker.
Alltsedan jag hittade den har jag funderat på vilket användningsområde den kan ha haft, och hur i jösse namn är den tillverkad? Den är märkt AO 316.
Trevligt om någon av Er kan svara, svaret är kanske enklare än jag tror.
per
Under promenad i främmande land hittade jag den här mojängen.
Diametrarna är 50 och 60 mm, och höjden 16 mm. Den är alltså oval, och tydligen tillverkad för att vara just det. Jag kan inte se att den i efterhand deformerats. Den invändiga gängan påminner om rörgänga, där är jag osäker.
Alltsedan jag hittade den har jag funderat på vilket användningsområde den kan ha haft, och hur i jösse namn är den tillverkad? Den är märkt AO 316.
Trevligt om någon av Er kan svara, svaret är kanske enklare än jag tror.
per
Jag skulle nog vilja säga att det är en vanlig, från början rund överfallsmutter som blivit deformerad.
Det är naturligtvis så man tänker, och är DETsvaret. så skulle jag aldrig ha frågat. Jag har studerat föremålet ingående och kan inte hitta något som tyder på deformering. Dessutom är det ått-kantigt, två sidor är konvexa och de övriga konkava.
per
per
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Den borde väl kunna vara gjuten? Så går det nog att tillverka dem, men det svarar inte på den verkligt svåra frågan: Vad används de till? Den måste väl sitta på en rund bult? Eller gängad stång. Då borde det gå att skruva, dvs. gängorna har inte kontakt hela varvet. Men vad är nyttan med det? Är det månne som justerskruvarna på Festools sänksåg, för att justera hur sågen åker på skenan? Var det inte du Pernitta som gjorde en likadan lösning till din kaplåda för såg med skena? Inte alls säker på att det fungerar så med muttern, men det är snart sagt det enda jag kan tänka mig. Dvs att om den står på 0 grader ger den ett visst avstånd mot en given punkt i horisontalläge, och står den på 15 grader ger den ett annat avstånd. Men det måste finnas någon mer överfallsrelaterad lösning... Det jag skrev nu gör väl ingen nytta på en överfallsmutter.
Nu blir det lång text, men kan det möjligen vara så att det som den ska skruva om är en kluven gängad stång eller dito rör som trycks ihop mer eller mindre beroende på hur mycket man skruvar? (Inom ramer för ett kvarts varv blir det väl då? Den gängade stången skulle kunna fortsätta i annan form utanför överfallet.
Väldiga spekulationer det här. Andra idéer?
Nu blir det lång text, men kan det möjligen vara så att det som den ska skruva om är en kluven gängad stång eller dito rör som trycks ihop mer eller mindre beroende på hur mycket man skruvar? (Inom ramer för ett kvarts varv blir det väl då? Den gängade stången skulle kunna fortsätta i annan form utanför överfallet.
Väldiga spekulationer det här. Andra idéer?
316 står troligen för att materialet är AISI 316 (American Iron and Steel Institute) Det är ett austenitiskt, rostfritt stål som motsvaras av Svenska SS2347 eller SS2348.
Föremålet är troligen tillverkat runt och sedan stukat. Om det är stukat vid tillverkningen eller senare kan jag inte svara på.
Det finns tekniker för att tillverka en oval gänga. Det går till så att man först tillverkar ett ovalt hål med en pinnfräs i en styrd, tre- eller fleraxlig maskin. Sedan fräser man gängan. Den här typen av produkt blir dock mycket enklare och billigare att först göra rund och sedan stuka.
Jag har även sett kvadratiska skruvar. De har till enda syfte att illustrera möjligheterna med gängfräsning.
Föremålet är troligen tillverkat runt och sedan stukat. Om det är stukat vid tillverkningen eller senare kan jag inte svara på.
Det finns tekniker för att tillverka en oval gänga. Det går till så att man först tillverkar ett ovalt hål med en pinnfräs i en styrd, tre- eller fleraxlig maskin. Sedan fräser man gängan. Den här typen av produkt blir dock mycket enklare och billigare att först göra rund och sedan stuka.
Jag har även sett kvadratiska skruvar. De har till enda syfte att illustrera möjligheterna med gängfräsning.