Håller på att färdigställa en (delvis) oisolerad friggebod och är lite orolig för att jag kanske valt en lite dum lösning på väggar. Ytterväggarna består av reglar med vindpapp pålagd mellan ytterpanel och reglar. Golvet gjordes isolerat i bjälklaget (mineralull) för att vara förberett om jag skulle få för mig att vilja isolera boden helt senare. Vindpappen som las mellan regelverk och panel blir ju vad som syns på insidan = urtrista väggar och mörkt invändigt. Spelar i och för sig mindre roll på något som bara ska användas som ett förråd men rätt trist. Så, tänkte att jag för att slippa se vindpappen klär insidan med råspont på reglarna. Kan ju målas vitt eller nåt sen så att det blir ett lite ljusare intryck invändigt. Tycker dock att luften känns väldigt fuktig invändigt och blir lite rädd för att jag gör nåt dumt med en sån här konstruktion? Bör jag lägga in isolering i väggarna? Och är det en riskkonstruktion för fuktfällor så som jag tänkt?

Att jag måste sätta in någon till- och frånluftsventil är jag helt på det klara med, ventilationen behöver förbättras. Men något annat jag bör tänka på?
 
  • Gilla
kjell.v
  • Laddar…
Att stoppa in lite isolering i väggarna är ju inte särskilt kostsamt. Det är ju svårare i efterhand när du satt innerpanel.
 
Får jag vara lite elak och påpeka att det var lite dumsnålt att inte sätta en spikläkt utanpå reglarna och vindpappen?
Då hade det varit en korrekt konstruktion för att isolera och sätta innerpanel.
Som jag ser det har du två alternativ, och inget är väl jättekul :(
a) Lossa panelen, sätt spikläkt och spika tillbaka panelen och isolera sedan.
b) Skär bort vindpappen och sätt ett nytt vindskydd 2 cm längre in, och isolera.

Kanske alternativ b) kan förenklas genom att man isolerar med "västkustskiva",
tar bort vindskyddet och bara sätter 2 cm distanser till panelen.

Undrar vad ni andra skulle gjort :thinking:
 
Om du med spikläkt menar att det ska finnas en luftspalt mellan vindpapp - ytterpanel så är det så det är gjort idag.

Isolering av boden ser jag egentligen som helt onödigt och något framtida behov kommer inte finnas heller - boden är bara tänkt att användas för förvaring av trädgårdsredskap och cyklar. Förberedelsen med golvisolering ett feltänk från min sida som gick av bara farten - men blir ju en del av förutsättningarna nu.

Frågan nu är egentligen bara, kommer jag dyka på problem om jag sätter upp träpanel (råspont 20 mm) som innerväggar, utan att också isolera? Eller är det bättre att bara riva bort vindpappen för att slippa det svarta och skippa att sätta upp innerpanel? Innerpanel vore ju trevligt också av den anledningen att man får släta väggar som är lättare att sätta upp hyller etc på.

Att lägga in isolering betyder ju bara en ännu tätare bod - med ännu större behov av ventilation. Eller tänker jag fel där..? Och om jag isolerar väggarna, blir det inte ett krav på att isolera taket då också för att undvika att varm inneluft kondenserar mot kallt yttertak vid dagar med sol och kalla nätter..?
 
Om du inte någonsin skall värma upp utan bara ha boden till förvaring skulle jag säga att det bara är nackdel med isolering. Isolering ökar risken för fuktproblem. In och utvändig panel med vindpapp emellan måste vara en mycket vanlig variant. Och fuktsäker. Gör så som du tänkt.
 
  • Gilla
kjell.v
  • Laddar…
R richardke skrev:
Om du med spikläkt menar att det ska finnas en luftspalt mellan vindpapp - ytterpanel så är det så det är gjort idag.
Bra, ber om ursäkt för att jag missförstod!
Men jag skulle lagt in isolering innan panelen.
70 eller 95 mm Gullfiber gör ingen stor kostnad och inte mycket arbete heller.
Och det kan vara trevligt att kunna hålla >0°C på vintern, om man t.ex. vill ha lite färgburkar stående där.
Att det är lite varmare än ute ger automatiskt lägre luftfuktighet.
Men ett par ventiler skall du så klart ha. En nere vid golvet. och en uppe under taket på motsatt gavel.
 
Forts.

PS
Vanlig råspont tycker jag är väldigt trevligt till innerpanel i förråd och andra enklare byggnader.
Har det i hela vårt stall (som tyvärr bara är vedbod, förråd och hönshus nu + sedelkammare, förlåt sadelkammare).

Och råsponten sitter med den hyvlade sidan inåt rummet på väggarna, medan taket har den sågade sidan nedåt.
Snyggt och stabilt, och något att skruva i (y)
 
  • Gilla
kjell.v
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.