Vi flyttade till hus för ca ett år sedan. Huset har tre luftvärmepumpar, två på nedervåningen och en uppe. Den uppe sjöng på sista versen, en gammal toshiba, så vi bytte ut den i fredags. Till saken hör att helt plötsligt så är både Vi två vuxna och de två barnen extremt torra i ögonen. Har en i stort sett exakt likadan pump nere, båda är daiseikai, och aldrig haft några problem. Börjar undra om någonting är jätteknas för det känns inte som ett otroligt sammanträffande i mina "ögon". No pun intended.

Luftfuktigheten ligger på ca 50% så inte heller det som krånglar.

Någon annan som varit med om liknande med en ny pump? Verkligen skitskumt då förutsättningarna inte har ändrats annat än att det är en ny pump. Börjar undra om det kommit in isolering i skiten och att det far runt glasfiber. Lol tror inte det då det är ett tegelhus och hålet är återanvänt från förra pumpen.

Googla "luftvärmepump ozon".
Jag kan inget i ämnet men skulle absolut kollat upp det om det var så att jag hade problemet.

B Bjober skrev:
Googla "luftvärmepump ozon".
Jag kan inget i ämnet men skulle absolut kollat upp det om det var så att jag hade problemet.
Har inte ozon grejen igång men ska definitivt googla. Tack

Har du råkat slå på avfuktningsfunktion?

TantIndigo TantIndigo skrev:
Har du råkat slå på avfuktningsfunktion?
Nope, och det ligger på mellan 45-50 RF i rummet så det är lugnt.

Hade luftvärmepump och barnen blödde ständigt näsblod och vi kände att luften var torr, köpte två olika luftfuktare men dom funkade inte bra. Så vi satte in ett vattenburet system förra vintern och sedan dess är luften jättebra vi har jämn värme och inga mer näsblods problem. Aldrig mer luft/luftvärmepump i mitt hus

C Crank skrev:
Hade luftvärmepump och barnen blödde ständigt näsblod och vi kände att luften var torr, köpte två olika luftfuktare men dom funkade inte bra. Så vi satte in ett vattenburet system förra vintern och sedan dess är luften jättebra vi har jämn värme och inga mer näsblods problem. Aldrig mer luft/luftvärmepump i mitt hus
Tyvärr inte ett alternativ. Skulle nog tyvärr gå på runt 300-400tkr sett till storleken på huset osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.