Hej,
Brorsan köpte lägenhet och vid tillträde luktade det avlopp i badrummet (inget kändes vid visning). Trodde det var vattenlåset eller handfatet men visade sig komma från toaletten. Det visade sig att det blåser luft ut ur avloppet genom fogen bredvid toaletten och när toaletten monterats bort ser man att själva tätningsringen har lossnat från förlängningsröret. Frågan är nu om det är möjligt att åtgärda den här tätningsringen på något sätt (går inte att trycka tillbaka verkar det som). Går det att på något sätt täta mellan förlängningsröret och avloppsröret så att det inte blåser upp avloppslukt utan att man behöver riva allt?
Det konstiga är också att fogen har blivit som sand eftersom det gick att dammsuga upp lite av det och hålet i fogen blev något större och det blev värre avloppslukt.
Det är den blå tätningsringen som är inringad i bilden jag har lånat från google som jag menar. Den andra bilden visar brorsans toalett.
Brottas också med om detta är bostadsrättsföreningens ansvar eller bostadsrättshavarens...
Tacksam för alla tips.
Brorsan köpte lägenhet och vid tillträde luktade det avlopp i badrummet (inget kändes vid visning). Trodde det var vattenlåset eller handfatet men visade sig komma från toaletten. Det visade sig att det blåser luft ut ur avloppet genom fogen bredvid toaletten och när toaletten monterats bort ser man att själva tätningsringen har lossnat från förlängningsröret. Frågan är nu om det är möjligt att åtgärda den här tätningsringen på något sätt (går inte att trycka tillbaka verkar det som). Går det att på något sätt täta mellan förlängningsröret och avloppsröret så att det inte blåser upp avloppslukt utan att man behöver riva allt?
Det konstiga är också att fogen har blivit som sand eftersom det gick att dammsuga upp lite av det och hålet i fogen blev något större och det blev värre avloppslukt.
Det är den blå tätningsringen som är inringad i bilden jag har lånat från google som jag menar. Den andra bilden visar brorsans toalett.
Brottas också med om detta är bostadsrättsföreningens ansvar eller bostadsrättshavarens...
Tacksam för alla tips.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Det enklaste är väl att byta stosen. Men det som ställer till det är om ett tätskikt sitter fäst på utsidan av stosen. Hur ser det ut där?
Vems ansvar det är att underhålla detta står i stadgarna. Man får ofta tolka dem, du ska ha tur om WC-stos står listad. Men toalett brukar stå listan och faller vanligen på bostadsrättshavarens ansvar. Medan avloppsrören under golv formellt ligger utanför lägenheten (som slutar vid golvets ytskikt) och faller på föreningen.
Vems ansvar det är att underhålla detta står i stadgarna. Man får ofta tolka dem, du ska ha tur om WC-stos står listad. Men toalett brukar stå listan och faller vanligen på bostadsrättshavarens ansvar. Medan avloppsrören under golv formellt ligger utanför lägenheten (som slutar vid golvets ytskikt) och faller på föreningen.
Hej, tack för supersnabbt svar! Ja, det är det där om stosen sitter fast i tätskiktet som gör oss oroliga. För då är det rivning av kakel och tätskikt som gäller antar jag om man ska byta den?Claes Sörmland skrev:Det enklaste är väl att byta stosen. Men det som ställer till det är om ett tätskikt sitter fäst på utsidan av stosen. Hur ser det ut där?
Hur kan man bäst kolla om tätskiktet sitter fast så? Kan man se det på något enkelt sätt eller behöver man riva upp kakel? Inte alls kunnig i sånt här så ber om ursäkt för flummiga frågor.
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
kan man inte komma åt och täta med VVS kitt som: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-installation/vvs-tatning/avloppskitt-450555/
Det var det som användes förr, innan det blev diverse gummitätningar.
Det var det som användes förr, innan det blev diverse gummitätningar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Formellt är det så om det är ett korrekt installerat tätskikt i modern tid.I ihj91 skrev:
Men i praktiken beror det på hur det ser ut. Är det t ex ett gammalt badrum där man inte har varit så noga med att dra upp tätskiktet på stosen från första början? (Detta kom rätt sent in i fackmannamässigheten, kanske de senaste 20 åren har branschfolk faktiskt börjat följa branschreglerna, allt drivet av försäkringsbolagen.) Står t ex toaletten i en del av badrummet som aldrig blir blöt från duschen? Går det försiktigt att lossa tätskiktet från stosen så att man kan byta den och fästa tätskiktet på den nya stosen? Allt beror på omständigheterna.
Du ska se tätskiktet som en manschett med en gucka på utsidan av stosen. Den ska sticka upp lite över klinkern på golvet. Det blå på din principskiss:I ihj91 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar! Ja, det var lite det jag tänkte om det är möjligt att göra på det sättet kanske? Istället för att eventuellt riva hela badrummet...H hempularen skrev:
Redigerat:
Nu har jag lite mer information. Huset är byggt mellan 2011-2013. Toan står vid duschen men duschvägg finns emellan. Stosen är fäst under tätskiktet och klinker verkar det som och manchett tätskikt är uppdraget över flänsen och en bit upp på stosen. Brorsan fick också info om att man kan göra en delrenovering men att det då behövs info om själva tätskiktet. Föreningen har inga sådana dokument där det framgår vilket tätskikt det är tyvärr.. Här är lite mer bilder som brorsan tagit.Claes Sörmland skrev:Formellt är det så om det är ett korrekt installerat tätskikt i modern tid.
Men i praktiken beror det på hur det ser ut. Är det t ex ett gammalt badrum där man inte har varit så noga med att dra upp tätskiktet på stosen från första början? (Detta kom rätt sent in i fackmannamässigheten, kanske de senaste 20 åren har branschfolk faktiskt börjat följa branschreglerna, allt drivet av försäkringsbolagen.) Står t ex toaletten i en del av badrummet som aldrig blir blöt från duschen? Går det försiktigt att lossa tätskiktet från stosen så att man kan byta den och fästa tätskiktet på den nya stosen? Allt beror på omständigheterna.
Du ska se tätskiktet som en manschett med en gucka på utsidan av stosen. Den ska sticka upp lite över klinkern på golvet. Det blå på din principskiss:
[bild]
Jäkla surt om man behöver renovera hela badrummet pga detta då det inte är speciellt gammalt..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Hm, jag begriper inte hur den stinkande avloppsluften kan ta sig ut ur avloppsröret och upp i badrummet. OK, om stosens gummiflänsar har torkat bort så kommer luften ut ur avloppsröret. Men nu är luften under golvet och under tätskiktet. Den kan inte ta sig genom ett tätskikt som ju är... tätt!
@ihj91 kan du beskriva lite tydligare var den stinkande luften kommer upp om det nu inte sker genom själva avloppsstosen. Jag tror tråden behöver det för lösning.
@ihj91 kan du beskriva lite tydligare var den stinkande luften kommer upp om det nu inte sker genom själva avloppsstosen. Jag tror tråden behöver det för lösning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
I väntan på att TS klargör situationen. Lösningsförslag:
1. Kapa av nuvarande stos ovanför tätskiktet med en fintandig såg. Alltså här (röd markering):
2. Installera en ny smalare stos som går genom den gamla stosen hela vägen ned till 110 mm grått plastavloppsrör i golvet. Jag tänker denna smala stos från JAFO:
https://www.jafo.eu/productvariation/2910392
På detta sätt kringgår man fallerade stosen med rör ej tätskiktet.
1. Kapa av nuvarande stos ovanför tätskiktet med en fintandig såg. Alltså här (röd markering):
Logga in
Skapa konto
2. Installera en ny smalare stos som går genom den gamla stosen hela vägen ned till 110 mm grått plastavloppsrör i golvet. Jag tänker denna smala stos från JAFO:
Logga in
Skapa konto
https://www.jafo.eu/productvariation/2910392
På detta sätt kringgår man fallerade stosen med rör ej tätskiktet.
Bifogar bild där man ser hålet jag menar på där luften blåser upp. I den andra bilden hälls vatten ned genom det hålet och då kan man se att vattnet rinner i insidan av röret. I princip rakt ner.Claes Sörmland skrev:Hm, jag begriper inte hur den stinkande avloppsluften kan ta sig ut ur avloppsröret och upp i badrummet. OK, om stosens gummiflänsar har torkat bort så kommer luften ut ur avloppsröret. Men nu är luften under golvet och under tätskiktet. Den kan inte ta sig genom ett tätskikt som ju är... tätt!
I illustrationen på stosen har jag ritat ett rosa och ett rött streck. Det rosa visar hur vi först trodde att luften från avloppet kunde trycka sig vidare upp ur hålet. Men eftersom vatten rinner rakt ner från hålet till röret så är min brors teori att det röda strecket är mer logiskt att det är på detta sätt. Det kan ju då kanske vara så att avloppsröret inte går hela vägen upp ovanför befintligt golv, utan är kapat mycket lägre än vad som är standard (man kanske kapat jämt med bjälklag så som jag ritat med blå linje i illustrationen).
Tanken är då att det kan ha varit ett konstant tryck på med varm fuktig luft från avloppet i flera år, så kan det ha pulveriserat flytspackel/tagit sig igenom tätskikt och fortsatt genom fix och sedan kakel/fog (röda markeringen). Jag antar att man då måste ta bort hela stosen för att ta reda på om den här teorin stämmer...
Tack så otroligt mycket för att du tar dig tid att svara och komma med lösningar.
Här är videoklipp ocksåClaes Sörmland skrev:Hm, jag begriper inte hur den stinkande avloppsluften kan ta sig ut ur avloppsröret och upp i badrummet. OK, om stosens gummiflänsar har torkat bort så kommer luften ut ur avloppsröret. Men nu är luften under golvet och under tätskiktet. Den kan inte ta sig genom ett tätskikt som ju är... tätt!
Det ser ut som att stosen och röret har separerat helt. Det har nog aldrig varit tätt.
Det enda jag kan se nu är en längre stos som kommer längre ner och tätar inuti avloppsröret. Sen har du nästa bekymmer som är tätskiktet. Men eftersom det kan rinna vatten från utsidan av stosen ner i avloppet. Så behöver du nog inte bekymra dig om detta då tätskiktet. I min värld inte kan vara korrekt. Då hade det varit tätt.
Det enda jag kan se nu är en längre stos som kommer längre ner och tätar inuti avloppsröret. Sen har du nästa bekymmer som är tätskiktet. Men eftersom det kan rinna vatten från utsidan av stosen ner i avloppet. Så behöver du nog inte bekymra dig om detta då tätskiktet. I min värld inte kan vara korrekt. Då hade det varit tätt.
Sorry skickade samma video, här är den andraClaes Sörmland skrev:Hm, jag begriper inte hur den stinkande avloppsluften kan ta sig ut ur avloppsröret och upp i badrummet. OK, om stosens gummiflänsar har torkat bort så kommer luften ut ur avloppsröret. Men nu är luften under golvet och under tätskiktet. Den kan inte ta sig genom ett tätskikt som ju är... tätt!
Tack för svar! Ja, det kan vara så, men utan att ta bort stosen vet man nog inte exakt vad som hänt här.D Dr Benz skrev:Det ser ut som att stosen och röret har separerat helt. Det har nog aldrig varit tätt.