5 893 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Otäta isolerglas
Tyvärr, du får byta ut kassetten. Alltså hela 3-glas paketet.
Iof fanns det nån firma som fixade sådana fönster tidigare, men jag tror inte de finns kvar. Deras metod var att borra hål i glaset / spruta in rengöringsmedel / sedan stack dom in en liten skrapa och putsade mellan rutorna . Därefter pumpade de ut luften och förseglade hålet. Inte var det billigt heller!
Vet som sagt inte om dom lever fortfarande? ???
Iof fanns det nån firma som fixade sådana fönster tidigare, men jag tror inte de finns kvar. Deras metod var att borra hål i glaset / spruta in rengöringsmedel / sedan stack dom in en liten skrapa och putsade mellan rutorna . Därefter pumpade de ut luften och förseglade hålet. Inte var det billigt heller!
Vet som sagt inte om dom lever fortfarande? ???
Har samma problem. Fick några gamla 3glas isolerfönster gratis som vi satte in nu i helgen i sommarstugan. Rengjorde dem efter uppsättning och såg när solen lyste in att ett var smuttsigt inuti mellan glasen.
Kan man bryta isär kassetten så att man får loss glasskivorna? Eller är det risk att skivorna spricker? Enkelglas räcker egentligen till stugan.
Kan man bryta isär kassetten så att man får loss glasskivorna? Eller är det risk att skivorna spricker? Enkelglas räcker egentligen till stugan.
Ja, du måste putsa emellan. Nej, de håller inte längre. snarare tvärtom, dessutom blir underhållet jobbigare med en delad båge. Fördelar: Något bättre ljudisoleringsförmåga. Dessutom kan den som vill ha fast spröjs i ytterbågen.yonna skrev:
Enligt den eminenta boken "Fönsterteknik" (Höglund et al) håller 2+1 betydligt bättre än treglas. Detta håller även alla byggare jag talat med, med om.
Orsaken är att den blir en lägre temperaturdifferential mellan in och utsida på det "föreglade" glaset.
2+1 är även enda sättet om man vill ha riktiga spröjsar.
Orsaken är att den blir en lägre temperaturdifferential mellan in och utsida på det "föreglade" glaset.
2+1 är även enda sättet om man vill ha riktiga spröjsar.