Har en polardörr som inte verkar så tät längre. Uppe vid dörrsensorn så drar det in mycket luft. Tar jag i handtaget och drar det mot mig/innåt så blir det tätt, både luft och ljud hörs betydligt mindre. Fodret runt ser ut att vara rakt och tätningslisterna är hela. Dörren hänger lite och jag har tidigare rätat upp den med en gångjärnsrätare då den tog i golvsockeln men det gör den inte nu längre.
Men jag hade nästan velat att det vänstra fodret skulle gå lite mer åt höger eller att dörren kommer "längre in mot hallen", som i videon.
Vad kan jag göra för att förbättra situationen?
Men jag hade nästan velat att det vänstra fodret skulle gå lite mer åt höger eller att dörren kommer "längre in mot hallen", som i videon.
Vad kan jag göra för att förbättra situationen?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Det ser ut på bilden som att dörren inte sitter helt rakt i karmen. Och springan på gångjärnssidan är ju definitivt smalare än på låssidan. Kanske finns det något att hämta där. Men om det hjälper att dra igen dörren så verkar det ju som att låskolven eller slutblecket inte sitter där de skall.
Ja det känns nog som att gångjärnen ska upp lite till. Kändes läskigt som fan då det knarrade ordentligt i karmen. 😆Demmpa skrev:
Vet inte om det går att justera? Tycker tätningslistererna är lite ovanliga, bara en väldigt tunn och platt sak.
Det är ju något som ändrats mot hur dörren var tänkt att fungera. Slutblecket på bilden ser inte justerbart ut. Hur ser låskolven ut? Tätningslisten är ju ganska sliten på bilden. Ser den bättre ut för övrigt? Ytterligare en möjlighet är att karmen eller dörrbladet skevar en aning.
Inte? Jag tycker dörren hänger neråt på vänstersidan när jag jämför med våra andra dörrar. Därmed ska den upp och in? 🤔Demmpa skrev:

Logga in
Skapa konto
Ska prova justera slutblecket! 😀
Ingenting verkar hända när jag skruvar på de skruvarna dessvärre.
Redigerat:
Hela dörrbladet ska roteras lite medsols (inifrån sett), det görs genom att knäcka/rikta/justera gångjärnen i sidled.
Respektive glipa mellan dörrkarm/överliggare/tröskel och dörrbladet ska det vara lika stor glipa längs hela sträckan.
Vissa (många nyare) gångjärn har justerskruv mot karmen eller dörrbladet så man slipper använda gångjärnsriktare.
Edit:
Respektive glipa mellan dörrkarm/överliggare/tröskel och dörrbladet ska det vara lika stor glipa längs hela sträckan.
Vissa (många nyare) gångjärn har justerskruv mot karmen eller dörrbladet så man slipper använda gångjärnsriktare.
Edit:

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Okej, inte helt intuitivt!Demmpa skrev:
Hela dörrbladet ska roteras lite medsols (inifrån sett), det görs genom att knäcka/rikta/justera gångjärnen i sidled.
Edit:
[bild]
Ja det hade ju varit smidigt med justerbara gångjärn. Mina är bara 20 år gamla. Jag har en annan dörr där man dock kunde justera slutblecket enkelt iaf. Man kanske skulle bytat slutbleck till ett justerbart?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"

Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Tätningslisten är hel förutom vid lås/handtag, antagligen nycklar osv som tagit i. Men där drar det inte iaf. Kollade med Polardörren och ny list kostade 20kr/m men 400kr i frakt så kändes inte aktuellt. Jag kör inte 150 mil dit heller.😂 Har inte lyckats hitta någon liknande.A Avemo skrev:
Redigerat: