Har sett att vi fått massa damm ränder runt vår vindslucka. Gissar att det är vår frånluft som lyckas dra in tjuvluft. Bör man kanske byta tätningslisterna runt luckan? Kan de gjort sitt efter 20 år?
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Nu har jag tyvärr torkat med en trasa. Men ja det kan mycket väl gå under fodret, men tätningslisten sitter ju innan fodret.E epw skrev:
Men fodret täcker springan mellan "karmen" på vindsluckan så det kan vara en springa på flera millimeter mellan luckans ram och taket. Du får dra en sträng fog på båda sidor om listen.B blork skrev:
Aha du menar så. Jag tänkte nog att fodret bara var kosmetiskt. Kanske inte blir så snyggt med silikon där. Hade kanske varit bättre att ta ner fodret och silikona springa bakom så att säga och sen upp med fodret igen.Mattias Andreasson skrev:
Ska kolla imorn om man kommer åt springan ovanifrån, alltså från vinden.
Det kanske räcker att dreva lite uppifrån eller dra en sträng fogskum mellan karmen och reglarna i taket.B blork skrev:
Har satt i lite drev nu så får se om dammet kommer tillbaka. Hade tänkt köpa en skiva cellplast också och skära till så den passar "ramen" till vindsluckan. Så lägger jag bara den för hålet när man stänger så blir det lite bättre isolerat. Luckan är inte så tjock.B blork skrev: