B
Har sett att vi fått massa damm ränder runt vår vindslucka. Gissar att det är vår frånluft som lyckas dra in tjuvluft. Bör man kanske byta tätningslisterna runt luckan? Kan de gjort sitt efter 20 år?

• Inomhus, indirekt belysning, mjuka linjer, modern design, geometriska paneler, minimalistisk, neutral färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trähylla med synlig ändgrain och metallstöd mot en suddig bakgrund inne.
    Skapa konto
B
Något jag också funderat på, är det O eller P list? Svårt att säga när den är så komprimerad. Men ser ut som att ena sidan är lite större. Hade en P list liggandes som jag håller upp:

• Person som håller i trasig gardin eller persiennkomponent gjord av plast och trä.
    Skapa konto
E
Lite otydligt på bilden men ser det inte ut som att luften går ut mellan foder och takplatta? Eller syns ränderna på fodret också?

B
E epw skrev:
Lite otydligt på bilden men ser det inte ut som att luften går ut mellan foder och takplatta? Eller syns ränderna på fodret också?
Nu har jag tyvärr torkat med en trasa. Men ja det kan mycket väl gå under fodret, men tätningslisten sitter ju innan fodret.

• Inre hörn av ett rum med träbjälkar, vita väggar och tak, skugga på vägg.
    Skapa konto
B blork skrev:
Nu har jag tyvärr torkat med en trasa. Men ja det kan mycket väl gå under fodret, men tätningslisten sitter ju innan fodret.
Men fodret täcker springan mellan "karmen" på vindsluckan så det kan vara en springa på flera millimeter mellan luckans ram och taket. Du får dra en sträng fog på båda sidor om listen.

B
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Men fodret täcker springan mellan "karmen" på vindsluckan så det kan vara en springa på flera millimeter mellan luckans ram och taket. Du får dra en sträng fog på båda sidor om listen.
Aha du menar så. Jag tänkte nog att fodret bara var kosmetiskt. Kanske inte blir så snyggt med silikon där. Hade kanske varit bättre att ta ner fodret och silikona springa bakom så att säga och sen upp med fodret igen.

Ska kolla imorn om man kommer åt springan ovanifrån, alltså från vinden.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
E
B blork skrev:
Aha du menar så. Jag tänkte nog att fodret bara var kosmetiskt. Kanske inte blir så snyggt med silikon där. Hade kanske varit bättre att ta ner fodret och silikona springa bakom så att säga och sen upp med fodret igen.

Ska kolla imorn om man kommer åt springan ovanifrån, alltså från vinden.
Det kanske räcker att dreva lite uppifrån eller dra en sträng fogskum mellan karmen och reglarna i taket.

B
E epw skrev:
Det kanske räcker att dreva lite uppifrån eller dra en sträng fogskum mellan karmen och reglarna i taket.
Pilla i en remsa drev där är nog inga problem.

• Träpaneler, takhörn, del av trappa och vit vägg, oskarp förgrund, inomhus miljö.
    Skapa konto
B
B blork skrev:
Har satt i lite drev nu så får se om dammet kommer tillbaka. Hade tänkt köpa en skiva cellplast också och skära till så den passar "ramen" till vindsluckan. Så lägger jag bara den för hålet när man stänger så blir det lite bättre isolerat. Luckan är inte så tjock.

E
B blork skrev:
Då slutar ert nog yra smutsig luft ska du se!
B blork skrev:

• Gilla
blork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.