Vårt husbygge kräver lite specialprojektering för källargrunden (värme, el, vatten, ventilation). Husfabrikanten tänker åta sig projekteringen (eller rättare sagt koordinera den). Det blir utomstående konsulter som gör jobbet.

Kostnadsförslaget vi fått verkar tämligen oskäligt: 3 dagar VVS, 2 dagar EL, 2 dagar konstruktion. Källaren har 50kvm garage och 50 kvm förråd. Vattenkran för biltvätt, frånluftventilation, radiatorer, lampor i taket, elkontakter, strömbrytare, tidstyrt uttag för motorvärmare. Inget häftigt precis.

Totalt 7 dagar eller 56 timmar för 52500 kr eller 940 kr/h. Fy fasen vad dyrt! Kan det verkligen stämma att en projektering är såååå dyr!

Är det bättre att koordinera projekteringen själv? Hur kvalificerat kan det vara att be någon annan göra jobbet?

Låter dyrt i mina öron.

Om jag kände att jag inte kunde projektera själv skulle jag fråga Kvalitets ansvariga. De brukar kunna göra sånt eller hänvisa till lämplig samarbetspartner.

I Göteborgsområdet så tar en VVs'are ca 550 kr i timmen, en elare kanske kan snika åt sig en hundring extra och en konstruktör ytterligare en hundring extra. Lägg sedan moms på dom pengarna. Så lite prutmån borde du ha, men bara lite. Beklagar :-/

Har precis upphandlat motsvarande tillägg men mer omfattande, pris 25000. 136 M2 bottenvåning inkl garage

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.