S Spikin skrev:
Tyvärr står hantverkartjänster för 50-60 % av alla civilrättsliga tvister vilket tyvärr även spiller över på de duktiga
hantverkarna . De som bäst kan ta tag i detta är hantverkarna själva genom sin organisation. Lösningen kan vara
skyddade titlar . När du söker en snickare får du en fackmässig snickare med bevis och ansvarsförsäkring.

Det är en bra idé. Tyvärr fungerar det nog inte. Vilka väljer kunderna? Jo de billigaste polackerna. Folk vill ha billigt, om det inte gäller pooler och bilar .
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fairlane
Och lösningen på att folk väljer billigt, när man nu anser sig ha rätt till ett visst pris som kunden inte vill betala är att utnyttja grossistens hittepåpriser ...

Vad gäller att folk vill att fyra bilar och dyra pooler så finns det bilar för under 100' och bilar för över 1 miljon. Pool kan man köpa för några 100-lappar eller betala en halv miljon. Vill man vara dyrare än konkurrenterna så får man väl se till att leverera ett mervärde. Det tvingas man till i andra branscher.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och lösningen på att folk väljer billigt, när man nu anser sig ha rätt till ett visst pris som kunden inte vill betala är att utnyttja grossistens hittepåpriser ...

Vad gäller att folk vill att fyra bilar och dyra pooler så finns det bilar för under 100' och bilar för över 1 miljon. Pool kan man köpa för några 100-lappar eller betala en halv miljon. Vill man vara dyrare än konkurrenterna så får man väl se till att leverera ett mervärde. Det tvingas man till i andra branscher.
Du menar, mervärdet att betala skatt i Sverige.
 
Fairlane
Tro det eller ej, det är inte unikt hantverkarbranchen.
De indiska IT-bolagen betalar inte så värt mycket skatt i Sverige.
De tyska, franska, sydkoreanska och japanska biltillverkarna betalar inte mycket skatt i Sverige de heller. Det är inte så svårt att hitta mängder med liknande exempel.
Timpriset inom IT-branschen är oftast lägre idag än den var för 20 år sen. Man får helt enkelt inse att även om man anser sig värd dubbla pengen så är det rätt meningslöst om inte kunderna håller med.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Om mekanismerna att lösa dessa orimliga priser fanns varför har vi i så fall denna tråden?
Nej Sveriges rättsväsende fungerar inte för människor utan pengar och kunskaper!
Är den som stämmer ohederlig så blir det oftast omvänd bevisbörda och falska uppgifter
Därför att varje part måste följa de procedurer som finns. Man kan inte hitta på nya regler, vägar eller värderingsgrunder från fall till fall utan det är konstant. Så kontentan är att lära sig hur det funkar och agera därefter, finns inga genvägar till det.
 
connywesth connywesth skrev:
Det finns redan väldigt bra tvistlösningsmekanismer, ARN, Skiljedomstolar och TR, HR och HD, samt i sista hand Europadomstolen för vissa mål. Man måste bara lära sig hur systemet fungerar.

De civilrättsliga tvisterna kan man underlätta att de aldrig uppstår genom att ha tydliga, relevanta, fullständiga skriftliga avtal. Det är så den "romerska rätten" eller rättstraditionen är uppbyggd.

Man måste skaffa sig den kunskapen själv. Eller anlita en Advokat eller åtminstone en Jurist som hjälper en på traven. Finns liksom inga genvgar. Människor kommer alltid ha olika tolkningar och åsikter, därför är det viktigt att lära sig leva i "rättssamhället" och agera därefter.


Jag har nu blivit varnad av Admin för att jag skulle ha gjort reklam i inlägg #385, jag vet inte vad det skulle vara för reklam, men sannolik är det den förvirrade användaren Spikin som "anmält" mitt inlägg, för denne har vräkt ur sig orimligheter mot mig under en längre tid.

Kan någon annan användare se vad som är reklam i mitt inlägg # 385? För jag förstår det inte.

Hittar ni reklam så hojta till i PM så tar jag genast bort "reklamen"....
Hallo Hallo connywesth .
Det är inte den förvirrade användaren Spikin som anmält dig , det stämmer väl in på narcissiskt tänkande att tro
att alla andra i detta forum tror på dig . Att motsäga dig är att vräka ur sig orimligheter . Att kalla mig en förvirrad
användare offentligt, är ett yttrande om min mentala hälsa i nedvärderande mening som är uppsåtlig och åtalbar
som förtal och absolut något som du skall varnas för vilket jag dock inte kommer att göra då jag förstår av
connywesth s inlägg att det är fråga om en ensam äldre man i en liten lägenhet med hävdelseproblem.
Ang. Expowera.se . connywesth säger att det inte är en juridisk person utan en websida. På frågan om varför
Expowera friskriver sig från allt som skrivs pga att det är för gammalt och kan vara felaktigt svarar connywesth
att de vill undvika att bli stämda för felaktigheter ! Det finns ju ingen juridisk person att stämma !! Hur förklarar
connywesth sitt juridiska tänkande i sina skrivningar.
Expowera.se skriver att ansvarig ( för publiceringen ) är Bo Lilja . På sista raden finns friskrivning från
allt som skrivs , vilket är skrivet av den ansvarige !!. Hur förklarar connywesth Expoweras juridiska tänkande
som connywesth enligt egen utsaga stolt har bidragit till och gör reklam för. Den som är ansvarig publicist är
ansvarig för allt som skrivs , connywesth ombedes ge sin syn på detta. Ang. connywesths påstående om
brott mot GDPR , jag anser att connywesth inte har kunskap att bedöma detta. Ansvarige Bo Lilja har själv
valt att publicera sitt namn i på Expoweras sida , andra personen på Expoweras adress antas vara
ansvariges ställföreträdare. Har inte kontrollerat om Expowera måste ha ansvarig utgivare/utgivningsbevis ,
om så är friskrivningen ett klart förvillande och bör anges till Datainspektionen men varning är berättigad.
connywesth gör även i detta forum reklam för egen verksamhet och slagning på connywesth leder till annons
med marknadsföring av hans tjänster till priset av 850 kr/tim som skall faktureras av ett annat företag i samma
bransch , varför detta ? connywesth har ju ett eget företag men det visar sig att den verksamheten har stoppats
av myndighet . Anledningen vill jag inte skriva om , det kan connywesth själv bäst upplysa om.
Det verkar dock som connywesth , på forumet, lämnar förvirrande juridiska upplysningar som kan vara skadliga.
connywesth bör verkligen fundera över sin plats på detta forum ,då när du inte kan klara sakfrågorna övergår
till personangrepp. Att som företagare göra reklam för sin verksamhet på forumet bör Admin ta tag i ,alla
dina inlägg avser att visa hur duktig du är och är reklam för dig.
Den gamla devisen" att inte kasta sten när du sitter i ett glashus" är här verklighet.
Att Expowera friskriver sig från allt som skrivs beror troligtvis på att de inte har tillit till sina insändare.
 
C Calore skrev:
Det är en bra idé. Tyvärr fungerar det nog inte. Vilka väljer kunderna? Jo de billigaste polackerna. Folk vill ha billigt, om det inte gäller pooler och bilar .
Håller med , dock i Tyskland har hantverkare skyddade titlar . Polacker som inte platsar i Tyskland kommer hit .

Ett råd till den som klagar på hantverkare är att inte direkt klaga på slutpriset utan på detaljpriserna efter att
erhållit en specificerad faktura med beräkningsgrundande belopp. Reklamera omgående att du håller inne betalningen
i avvaktan på fakturaunderlag .
 
connywesth connywesth skrev:
Därför att varje part måste följa de procedurer som finns. Man kan inte hitta på nya regler, vägar eller värderingsgrunder från fall till fall utan det är konstant. Så kontentan är att lära sig hur det funkar och agera därefter, finns inga genvägar till det.
Struntprat , du anser dig tydligen vara mentor för forumet .
Detta inlägg är ett indirekt påstående om att skrivaren är mindre kunnig och i behov att lära sig ( skolning ) samt
reklam för dig själv som bättre vetande.
Svara istället på frågan och tråden.
 
tttomten tttomten skrev:
Tack för redigeringen.
1. Tror du har fel i att grossisten köper in för högre pris men det vet jag inte helt då jag inte jobbat just där.
Däremot har jag jobbat med inköpsorganisationer på andra ställen och aldrig att ’vi’ köpt in för en högre kostnad än vad motsvarande artikel säljs för hos någon konkurrent. Oftast har vi haft bra mycket bättre priser även om priset ofta varit sekundärt då leveransvillkor varit viktigare.
Det finns en sak till som styrker min tes, att en grossist skulle ta av sitt kapital för att finansiera en kunds rabatt finner jag som otroligt mao grossisten gör säkert pengar även fast 50/75/90 % rabatt är lämnad.
Återigen det finns säkert undantag tex lockvaror, felskrivningar mm men det ändrar inte diskussionen i sak.
2. Självklart. Förstår dock inte vad det har med mitt inlägg att göra.

edit, inser nu att jag gick i fällan. Inget av dina svar och således inte heller mina svar till dig hade någon bäring i mitt tidigare inlägg som var ett svar till Calore.
Jobbade många år som importör av värmeutrustning både inom El och VVS. Vi sålde både till Grossisterna och till Entreprenörerna. När vi importerade en produkt så satte vi vårt listpris som Svensk agent. När vi sålde till grossist både el och VVS så gav vi 38% i grundrabatt om de inte lagerförde. Om de Katalogförde/lagerhöll materialet så fick de 41%. Om en Entreprenör ville köpa av oss så fick de normalt 30%. Några av de större kedjorna som Bravida kunde ha 2-3% till. Denna skillnad i rabatt återspeglade normalt prissättningen hos Grossisten. Mao Grossen levde på mellanskillnaden 8-11% procentenheter. Jag gick för skoj skull in och tittade på dom fabrikaten den firman fortfarande har. Ahlsell har på dessa produkter en Räntemarginal på 30%. Det är knappast så att de ger bort all sin marginal, utan det visar återigen att man höjer sina egna Bruttopriser långt över marknadspris för att kunna ge höga rabattsatser. Jag kan stå för detta mer än de flesta då jag jobbat både som säljare många år mot gross och entreprenad, samt är kund idag tills amma grossister. Det är inget olagligt att sätta egna bruttopriser, tvärtom är det olagligt för en Importör/tillverkare att sätta rekommenderade utpriser. men det kan definitivt tolkas som vilseledande när man sätter mycket högre bruttopriser än vad tillverkarna själva satt i som sina bruttopriser. Då bör man ju inte ha ett rabatt system alls utan bara ett påslagssystem. Men framför allt är det solklart att detta agerande som Entreprenören i tråden har, att försöka få det att framstå att grossisternas bruttopriser återspeglar en normalprisnivå som de skall prissätta utefter är definitivt oetiskt, och eventuellt olagligt/vilseledande då de tagit så extremt mycket högre pris än de faktiska marknadspriserna utan att förmedla kostnadsbilden innan. Hur resonerar ni som tycker motsatsen om en TV handlare inte satte några prislappar i butiken. Men Samsung XXX som vunnit alla test annonseras överallt för mellan 15-18000:-. Du vill bara få din TV löst, ber dem utan att fråga närmare om priset att denna vill jag ah monterad och inkopplad. Du förväntar dig att priset blir i den högre delen elelr övre, Handlarne skall ju inte kriga med Elgiganten med sin service. Sen kommer fakturan. Installation 2500:- Skärm 82000:- innan rabatt -30% Netto 57400:-
När du frågar om priset är rätt, så säger handlaren, vid entreprenad så är det altid så här man gör. Det är Branch praxis.

Detta är exakt vad Fyrstads El har gjort id etta fall. Så jag frågar hur många hade tyckt det skulle vara ok att köpa Skärmen för 3-4 X marknadspris. Hade ni betalt den fakturan och känt att det är nog rätt service kostar. JAg anser det vara helt uppåt väggarna. Materialet skall ah rätt pris. Sen får man lära sig debitera sina tjänster utefter vad sin verksamhet behöver, utan att vilseleda kunder.
 
  • Gilla
Puhnallen och 6 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Hallo Hallo connywesth .
Det är inte den förvirrade användaren Spikin som anmält dig , det stämmer väl in på narcissiskt tänkande att tro
att alla andra i detta forum tror på dig . Att motsäga dig är att vräka ur sig orimligheter . Att kalla mig en förvirrad
användare offentligt, är ett yttrande om min mentala hälsa i nedvärderande mening som är uppsåtlig och åtalbar
som förtal och absolut något som du skall varnas för vilket jag dock inte kommer att göra då jag förstår av
connywesth s inlägg att det är fråga om en ensam äldre man i en liten lägenhet med hävdelseproblem.
Ang. Expowera.se . connywesth säger att det inte är en juridisk person utan en websida. På frågan om varför
Expowera friskriver sig från allt som skrivs pga att det är för gammalt och kan vara felaktigt svarar connywesth
att de vill undvika att bli stämda för felaktigheter ! Det finns ju ingen juridisk person att stämma !! Hur förklarar
connywesth sitt juridiska tänkande i sina skrivningar.
Expowera.se skriver att ansvarig ( för publiceringen ) är Bo Lilja . På sista raden finns friskrivning från
allt som skrivs , vilket är skrivet av den ansvarige !!. Hur förklarar connywesth Expoweras juridiska tänkande
som connywesth enligt egen utsaga stolt har bidragit till och gör reklam för. Den som är ansvarig publicist är
ansvarig för allt som skrivs , connywesth ombedes ge sin syn på detta. Ang. connywesths påstående om
brott mot GDPR , jag anser att connywesth inte har kunskap att bedöma detta. Ansvarige Bo Lilja har själv
valt att publicera sitt namn i på Expoweras sida , andra personen på Expoweras adress antas vara
ansvariges ställföreträdare. Har inte kontrollerat om Expowera måste ha ansvarig utgivare/utgivningsbevis ,
om så är friskrivningen ett klart förvillande och bör anges till Datainspektionen men varning är berättigad.
connywesth gör även i detta forum reklam för egen verksamhet och slagning på connywesth leder till annons
med marknadsföring av hans tjänster till priset av 850 kr/tim som skall faktureras av ett annat företag i samma
bransch , varför detta ? connywesth har ju ett eget företag men det visar sig att den verksamheten har stoppats
av myndighet . Anledningen vill jag inte skriva om , det kan connywesth själv bäst upplysa om.
Det verkar dock som connywesth , på forumet, lämnar förvirrande juridiska upplysningar som kan vara skadliga.
connywesth bör verkligen fundera över sin plats på detta forum ,då när du inte kan klara sakfrågorna övergår
till personangrepp. Att som företagare göra reklam för sin verksamhet på forumet bör Admin ta tag i ,alla
dina inlägg avser att visa hur duktig du är och är reklam för dig.
Den gamla devisen" att inte kasta sten när du sitter i ett glashus" är här verklighet.
Att Expowera friskriver sig från allt som skrivs beror troligtvis på att de inte har tillit till sina insändare.
Jag matar inte Trollen!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Struntprat , du anser dig tydligen vara mentor för forumet .
Detta inlägg är ett indirekt påstående om att skrivaren är mindre kunnig och i behov att lära sig ( skolning ) samt
reklam för dig själv som bättre vetande.
Svara istället på frågan och tråden.
Jag matar inte Trollen!

Men jag bidrar med mina erfarenheter och den kunskap jag har!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Calore skrev:
Du anser alltså att detta är helt ok att säga om 2 yrkesgrupper, Glenn?

"Men när elektriker och rörkrökare är med i sandlådan, då kommer tjuvknepen fram och kunden får minsann skylla sig själv för att vara godtrogen.

Vad har dessa två branscher gemensamt då? Jo, de här en monopolställning, den ena lagreglererad och den andra underförstått via risken för utebliven försäkringsersättning."

Som jag tolkar det så anses elektriker och rörkrökare köra med tjuvknep, det känns som förtal för mig iaf .
Det kan kännas som förtal, men juridiskt kan inte en grupp (eller två:D) förtalas. Bara en individ.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Jag matar inte Trollen!
Mata duvorna istället .
 
P Pin skrev:
Det kan kännas som förtal, men juridiskt kan inte en grupp (eller två:D) förtalas. Bara en individ.
Hets mot folkgrupp, men då måste de först få till att tillhöra deras gebit innebär att man delar en religiös övertygelse.
Måste säga att lite grann har de kommit på vägen. De har trogna följare här på forumet som slaviskt predikar ut några principer som alla inom deras gebit följer hängivet.
Ser en potential - att de lyckas!
:thinking:

;)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Du anser alltså att detta är helt ok att säga om 2 yrkesgrupper, Glenn?

"Men när elektriker och rörkrökare är med i sandlådan, då kommer tjuvknepen fram och kunden får minsann skylla sig själv för att vara godtrogen.

Vad har dessa två branscher gemensamt då? Jo, de här en monopolställning, den ena lagreglererad och den andra underförstått via risken för utebliven försäkringsersättning."

Som jag tolkar det så anses elektriker och rörkrökare köra med tjuvknep, det känns som förtal för mig iaf .
Ja, jag kan förstå att det är stötande. Långt ifrån alla elektriker eller rörmokare gör så, men några gör det och tyvärr får andra då ett dåligt rykte. Vissa privatepersoner är också dåliga kunder, men långt ifrån alla, så kanske kan detta inlägg uppfattas som lika stötande:
C Calore skrev:
Åh vad skönt för dig att slippa privatkunder. Det är drömmen för en hantverkare
Många hantverkare vill inte arbeta mot privatpersoner, men det finns också många som uppskattar det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.