Fairlane
Som leverantör har man skyldighet att förklara att den lösning som kunden efterfrågar inte kommer fungera tillfredställande.
Att andra låtsas om att det är jättebra, eller att andra gör fel, är en mycket dålig ursäkt.

Om sen kunden trots allt väljer ett sämre lösning, efter information, så är det deras beslut,men man ska inte mörka kommande problem bara för att andra säljare inte vet vad de säljer.

Jag har själv installerat lösningar hos kunder där jag vet att lösningen inte är fullgod, men jag ser alltid till att kunden är medveten om att den billigare lösningen kommer att fungera halvdant och jag ser verkligen tlll att de förstår och ser till att ha det skriftligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som leverantör har man skyldighet att förklara att den lösning som kunden efterfrågar inte kommer fungera tillfredställande.
Att andra låtsas om att det är jättebra, eller att andra gör fel, är en mycket dålig ursäkt.

Om sen kunden trots allt väljer ett sämre lösning, efter information, så är det deras beslut,men man ska inte mörka kommande problem bara för att andra säljare inte vet vad de säljer.

Jag har själv installerat lösningar hos kunder där jag vet att lösningen inte är fullgod, men jag ser alltid till att kunden är medveten om att den billigare lösningen kommer att fungera halvdant och jag ser verkligen tlll att de förstår och ser till att ha det skriftligt.
här skiljer vi oss lite åt Fairlane
Jag avstår helt från installation om jag inte
Vet att kylprocessen / värme distributionen
Lever i symbios .
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som leverantör har man skyldighet att förklara att den lösning som kunden efterfrågar inte kommer fungera tillfredställande.
Att andra låtsas om att det är jättebra, eller att andra gör fel, är en mycket dålig ursäkt.

Om sen kunden trots allt väljer ett sämre lösning, efter information, så är det deras beslut,men man ska inte mörka kommande problem bara för att andra säljare inte vet vad de säljer.

Jag har själv installerat lösningar hos kunder där jag vet att lösningen inte är fullgod, men jag ser alltid till att kunden är medveten om att den billigare lösningen kommer att fungera halvdant och jag ser verkligen tlll att de förstår och ser till att ha det skriftligt.
Om man inte gör som alla andra gör, utan gör som Fairlane säger. Då går man i konkurs.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
V vvs facit skrev:
här skiljer vi oss lite åt Fairlane
Jag avstår helt från installation om jag inte
Vet att kylprocessen / värme distributionen
Lever i symbios .
Det är också helt ok.
Det är egentligen min grundfilosofi också, men det finns undantag. Lösningen kan vara ok, under vissa förutsättningar och kanske räcka till på kort sikt. Extremfallet är ju en mer eller mindre stor läcka. Där kan man ju välja en snabb billig metod som får stopp på läckan, samtidigt som man talar om för kunden att det här kommer inte hålla i längden, så du måste se till att fixa detta korrekt inom kort. Om kunden skiter i att fixa det sen så känner jag att det är kundens fel, under förutsättning att man verkligen sett till att kunden förstått.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Om man inte gör som alla andra gör, utan gör som Fairlane säger. Då går man i konkurs.
Ajdå, vvs facit företag har gått i konkurs för att han inte bara installerat billigast tänkbara lösning som inte räcker till helt?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
En ”snabbing ” är en annan situation.
Då gör vi vad vi kan bara för att få igång det .
Om kunden sen inte vill återställa det i
Rätt tekniskt utförande måste man va riktigt
Noga med arbets/utförande / friskrivnings
Delen i Arbetsrapporten
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ajdå, vvs facit företag har gått i konkurs för att han inte bara installerat billigast tänkbara lösning som inte räcker till helt?
nej då . Dom håller mig med jobb dom som kryper på priset .
Deras förmåga att få folk att skriva på
Offerten skapar arbeten .
Och en massa möten pajkastning och
Bortförklaringar.

brukar säga så här .
Fungerar inte det jag säger du ska göra behöver du inte betala.
Jag kopplar tillbaka det till ursprunget utan kostnad.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ajdå, vvs facit företag har gått i konkurs för att han inte bara installerat billigast tänkbara lösning som inte räcker till helt?
Jag vet inget om VVS Facits ekonomi. Men jag vet hur VVS branschen ser ut. Folk tar in minst 5 offerter för det mesta. Och dem väljer den billigaste lösningen. Därför måste man lämna samma lösning, annars är man för dyr och är borta .
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Personligen är jag villig att betala mer för en bättre produkt / lösning men tyvärr har många svårt att motivera det högre priset / dyrare lösningen och då styr ju priset......
Lättast att jämföra är ju om produkten / lösningen är identisk

Har förstått att värmepumpar är som mycket annat svårt att jämföra med varandra och det ställer höga krav på den som vill leverara till det högre priset.....

Den dagen det är dags för nytt värmesystem vet jag iaf två hantverkare som gärna får kika på en lösning.....
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Jag vet inget om VVS Facits ekonomi. Men jag vet hur VVS branschen ser ut. Folk tar in minst 5 offerter för det mesta. Och dem väljer den billigaste lösningen. Därför måste man lämna samma lösning, annars är man för dyr och är borta .
Det där kan omöjligt stämma. Isåfall skulle alla som ville ha en luftvatten-värmepump välja en Anslut från Jula, om den räckte till. Med ett lite större husskulleman välja ett annat märke, men NIbe, CTC etc skulle inte sälja en enda pump utan skulle gått i konkurrs för länge sen.

Däremot kan jag förstå att det är svårt att sälja en pump på 9kW om konkurrenterna förordar en på 6 kW, men om man anser att en på 6 kW inte duger så får man bli bättre på att förklara varför för kunden. På samma sätt om man ser två olika installationsmöjligheter, en enkel billig med många potentiella problem och en dyrare som kommer fungera bättre så får man förklara för kunden de två alternativen och varför man kommer föreslå den dyrare lösningen.

Sen kommer några kunder ändå välja billigast tänkbara, men knappast alla. Alla väljer inte billigaste bilen, alla väljer inte billigaste taket (jag själv valde nog den dyraste varianten för jag litade på firman och ville ha det bra).

Kanske är man skickligaste hantverkaren, men det räcker inte för att sälja, man måste kunna kommunicera med kunden så kunden känner det och förstår varför man ska anlita just den hantverkaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det där kan omöjligt stämma. Isåfall skulle alla som ville ha en luftvatten-värmepump välja en Anslut från Jula, om den räckte till. Med ett lite större husskulleman välja ett annat märke, men NIbe, CTC etc skulle inte sälja en enda pump utan skulle gått i konkurrs för länge sen.

Däremot kan jag förstå att det är svårt att sälja en pump på 9kW om konkurrenterna förordar en på 6 kW, men om man anser att en på 6 kW inte duger så får man bli bättre på att förklara varför för kunden. På samma sätt om man ser två olika installationsmöjligheter, en enkel billig med många potentiella problem och en dyrare som kommer fungera bättre så får man förklara för kunden de två alternativen och varför man kommer föreslå den dyrare lösningen.

Sen kommer några kunder ändå välja billigast tänkbara, men knappast alla. Alla väljer inte billigaste bilen, alla väljer inte billigaste taket (jag själv valde nog den dyraste varianten för jag litade på firman och ville ha det bra).

Kanske är man skickligaste hantverkaren, men det räcker inte för att sälja, man måste kunna kommunicera med kunden så kunden känner det och förstår varför man ska anlita just den hantverkaren.
Det stämmer, varför skulle jag ljuga ?

Jag har offererat 1000 tals maskiner och byggt dryga 1000.

Det folk vill ha är mkt effekt så billigt som möjligt, det är därför man köper 3-12 eller 4-16 maskiner trots att man ALDRIG nånsin får ut den effekten i sitt system.
Men säljaren förstår inte heller att man inte kan köra 16 kw i 7 DT i 90% av alla system utan dem säger bara - vi har monterat 4000 maskiner och detta funkar fint. Kunder litar på detta och väljer den som hade den billigaste offerten av samma lösning.

Jula och Biltema kan du ju inte jämföra med, de flesta köper inte sitt värmesystem på Biltema .
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Jula och Biltema kan du ju inte jämföra med, de flesta köper inte sitt värmesystem på Biltema .
Låter konstigt. Om alla kunder alltid vill ha billigast tänkbara värmesystem så borde de köpa där eftersom det är billigast.
Ändå säljer CTC, NIBE etc värmepumpar...

Ja, jag betalar inte heller pengar i onödan, och kanske är det svårare för mig som kund att se fördelarna med en dyrare lösning på värmesystemet, än det är att se skillnad på bilar i olika prissegment, eller tv-apparater i olika prissegment. Då är det viktigt att kunna förklara så att jag förstår, annars kommer jag såklart bara se en dyr lösning och en billig som gör samma sak.

Kanske ska man förklara skillnaden tydligare än att prata om 3-12 eller 4-16 som inte säger kunden ett smack. Det är som när jag var på hälsokoll och de säger "Du hade värde X på det här testet.". Jaha, vad innebär det då, att jag är död, svårt sjuk, mår utmärkt etc. Man måste förklara så kunden förstår, annars har man misslyckats. Sen kan man såklart istället säga att kunden är korkad som inte fattar, men det är rätt meningslöst.
 
  • Gilla
Spikin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter konstigt. Om alla kunder alltid vill ha billigast tänkbara värmesystem så borde de köpa där eftersom det är billigast.
Ändå säljer CTC, NIBE etc värmepumpar...

Ja, jag betalar inte heller pengar i onödan, och kanske är det svårare för mig som kund att se fördelarna med en dyrare lösning på värmesystemet, än det är att se skillnad på bilar i olika prissegment, eller tv-apparater i olika prissegment. Då är det viktigt att kunna förklara så att jag förstår, annars kommer jag såklart bara se en dyr lösning och en billig som gör samma sak.

Kanske ska man förklara skillnaden tydligare än att prata om 3-12 eller 4-16 som inte säger kunden ett smack. Det är som när jag var på hälsokoll och de säger "Du hade värde X på det här testet.". Jaha, vad innebär det då, att jag är död, svårt sjuk, mår utmärkt etc. Man måste förklara så kunden förstår, annars har man misslyckats. Sen kan man såklart istället säga att kunden är korkad som inte fattar, men det är rätt meningslöst.
Jag vill inte heller betala mer än jag måste .

Men FAKTA är att flödet i ditt system dikterar den effekt du kan få ut.
Det är samma princip som att arean på din kabel säger vilken effekt du kan lasta den med.

Men eftersom det inte börjar brinna i ett rör så hänger man utan problem på vilken VP som helst.

Apropå Nibe och CTC , det faktum att Nibe och CTC är bland de största beror på att dem är mkt billigare än de fabrikat som är tekniskt bäst som tex Viessmann .
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
Ok, det sista märket kände jag inte till. Dock så är väl NIBE och CTC dyrare än andra märken också och säljer ändå.

Jag förstår vad du menar tekniskt. Inte i detalj, men på samma sätt som att jag förstår att det behövs en grövre kabel om strömmen ökar. Att man behöver olika area för 10A och 16A (som tumregel) visste jag inte innan jag började hänga här. Dock så måste man förklara så kunden förstår.

"Det finns olika pumpar och om du begär in flera offerter kommer du säkert få förslag på en billigare pump som man lovar kommer fungera. Jag kan också leverera en sådan, men jag rekommenderar att man går upp i pris och får en bättre pump, den här. Skillnaden är .... "

Sen hur detaljerat man ska förklara skillnaden för kunden beror nog på kubden, det får man försöka känna av.
Vissa hör att den billigare kommer fungera och bryr sig inte ner än så utan kommer ta den billigaste, precis som du säger.
Andra gör att den dyrare är bättre och känner de förtroende så tar de den utan att bry sig om varför.
Den svåraste gruppen är den kvarvarande, den jag nog tillhör. Jag är beredd att betala mer för att få en bättre lösning, men jag vill förstå hur stor skillnad det är etc. Beroende på område är jag olika intresserad. Värmepump, el etc tycker jag är intressant (även om jag är totalt okunnig jämfört med ett proffs) och då vill jag ha en förklaring så jag förstår. När jag bytte tak så var jag mer i gruppen som var ointresserad och tog det dyrare för att jag litade på den killen.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Hmm. Tänker tillbaka på de senaste större ”upphandlingar” jag gjort hemma där jag begärt in fler olika offerter. (Dränering, bergvärme, vattenkonvertering etc)

Och jag har inte valt de billigare alternativen i något fall. De har sållats bort när man ser vad de ”fuskar/snålar” med. Sedan brukar jag jämföra de andra baserat på vad de erbjuder och hur väl det passar mig samt om de är några jag har förtroende för efter att ha tittat närmare på dem. Därefter kollar jag på priset och ser om det känns rimligt för vad jag får. Då jämför jag även prisen mellan alternativen och om mitt förstahandsval är oförklarligt dyrare än jämförbara alternativ tar jag en dialog där de får försvara sin prissättning eller justera den.
Men det är ytterst sällan jag köper tjänster baserat på prisjämförelser.
 
  • Gilla
connywesth och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.