connywesth connywesth skrev:
När det gäller avtalstvister har det ingenting med brott att göra, det är en civilrättslig tvist som man kan hantera genom Förhandling, Avtal, ARN, eller Tredskomål i TR. Polisen ska man inte belasta med såna civilrättsliga tvister, de lägger ner direkt. Men det blir en onödig belastning på Polisens resurser som de borde använda för att bekämpa brott, inte civilrättsliga tvister.
Många civilrättsliga tvister har ett brottsligt förfarande i botten , t.ex osant intygare , brukande av falsk urkund, fullmaktsbrott,
vilseledande (bedrägeri ), oredligt förfarande , svindleri dock kan bevisningen vara svår varför anmälan läggs ner
vid mindre belopp .
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Expowera är en marknadsdsföring - och säljsida för de företag som är uppsatta som skrivarna , de har ett ekonomiskt intresse i sidan , att påstå annat är naivt , inget är gratis .
Bo Lilja är uppsatt som ansvarig för publiceringen,( eget aktivt val ) . Det går inte att friskriva sig från brottslig handling som t.ex förvillande. Att ansvarige friskriver sig från allt som står på sidorna skall klart framgå på första raden för
att ha något värde.T.ex Utgivaren friskriver sig från allt ansvar från allt vad som ni kommer att läsa på sidan då det är
gammal information som kan vara felaktig . Inte många skulle fortsätta läsa och skrivarna skulle inte få sålt något.
Jag förstår nu att connywesth även har ett ekonomiskt intresse i att rekommendera sidan i forumet genom
sin information om egna inlägg på sidan.
Spikin, du är ju helt missledd, jag har INGA ekonomiska intressen i Expowera, jag har BIDRAGIT helt utan egen vinning genom att jag bidragit med avtalstexter och en del faktauppgifter vad som kan vara bra att ha med i ett avtal och hur man kan strukturera upp ett avtal.

Jag har även bidragit gratis och helt utan egen vinning till Wikipedia, Webmaster Network, Code Project, ABC-klubben m.f.l. webbplatser, och en hel drös med forum på FaceBook, jag minns inte alla på rak arm. Du har själv inte bidragit särskilt mycket matnyttigt till ByggaHus.se, mest skapat osämja, förvirring och sprider kränkande omdömen om folk här. Jag tycker du kan sluta med det, det är min personliga åsikt. Du får däremot gärna bidra med sakliga argument och fakta i sakfrågor om du vill. Det är vad jag försöker göra själv. Och jag gör det helt gratis utan minsta ekonomiska vinning. Men jag står för vad jag skriver.

Återigen så publicerar du personlig information (en persons namn som inte är med i detta forum så denne kan försvara sig) utan personens medgivande (brott mot GDPR-reglerna), ta genast bort hans namn från ditt inlägg. Det hör inte hemma i den här tråden. Den kritik du framför mot Expowera borde du skriva direkt till de som administrera webbplatsen i fråga. Inte i detta forum.

Du döljer din egen identitet bakom ett kryptiskt alias, jag deltar helt öppet med mitt riktiga namn som jag har som login och alias i detta forum, därför att det jag skriver, det kan jag stå för.

Expowera är en uppskattad webbplats där man kan hitta mycket matnyttig information, som är jobbig att leta fram på egen hand. Vill man fördjupa sig i ett ämne så är det fritt att göra det, de har en pedagogiskt grundläggande information som kan förklara saker på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Har du hittat ett fel så specificera gärna så ska jag gladeligen framföra det till de som uppdaterar innehållet på Expowera, eller så kan du framföra det själv direkt till de som administrerar webbplatsen.

Du kan ju se denna typ av information på Wikipedia också, gå gärna in där och granska innehållet, de söker just människor som vill granska innehåll och påpeka saker som inte stämmer, för ambitionen är att all information de publicerar ska vara korrekt. Precis som Expowera och gör.

Men du måste ange vilken information som inte är korrekt, inte bara slänga dig med svepande termer, var konkret och specifik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik KBA
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Expowera är en marknadsdsföring - och säljsida för de företag som är uppsatta som skrivarna , de har ett ekonomiskt intresse i sidan , att påstå annat är naivt , inget är gratis .
Bo Lilja är uppsatt som ansvarig för publiceringen,( eget aktivt val ) . Det går inte att friskriva sig från brottslig handling som t.ex förvillande. Att ansvarige friskriver sig från allt som står på sidorna skall klart framgå på första raden för
att ha något värde.T.ex Utgivaren friskriver sig från allt ansvar från allt vad som ni kommer att läsa på sidan då det är
gammal information som kan vara felaktig . Inte många skulle fortsätta läsa och skrivarna skulle inte få sålt något.
Jag förstår nu att connywesth även har ett ekonomiskt intresse i att rekommendera sidan i forumet genom
sin information om egna inlägg på sidan.
Det finns massor av forum där företagare hjälper varandra, gratis och helt utan ekonomisk vinning. De som bidrar med något positivt får normalt ett gott rykte, de som sprider falska rykten eller "hänger ut" företag eller privatpersoner, eller går till personangrepp brukar stängas av från såna forum illa kvickt, ofta räcker det med ett enda inlägg som bryter mot de etiska riktlinjerna för forumet så blir man utkastad direkt. Det är så man gör i de flesta forum/sociala medier, som jag deltagit i, för att inte bli en plattform för Trolleriverksamhet.
 
T Taxture skrev:
Många här sitter som på två stolar.....
Dels privatpersonen men även företagaren
Råd och tankesätt smälter ihop och blir färgade av tidigare erfarenheter........

Själv sitter jag nog på tre stolar.....
Privatpersonen
Enskild näringsidkare utan momsredovisning
Aktiebolag

Tips och råd man både vill ha och ge skiljer sig ju lite däremellan

Det jag som privatperson vill betala skiljer sig väldig från vad Aktiebolaget köper in för vidarefakturering........

Nått att tänka på för alla väldigt kunniga inom sitt område som ger många bra och värdefulla råd
Ja rollerna är ihopblandade vilket märks men alla lever vi av att marknaden fungerar så bra som möjligt utan att drabbas av jurister!
Därför borde alla sträva efter att ändra systemet med dessa tokiga priser som faktiskt används av de som tycker det är ok att inte jobba med öppna transparenta villkor utan vill lura kunder!

Givetvis ska företagaren få betalt det som är rimligt!
 
  • Gilla
Spikin och 3 till
  • Laddar…
Rättssystemet måste bli bättre på att lösa seriösa tvister som ska lösas i domstol!

Oseriösa människor ska inte kunna använda rättssystemet för att ställa till det för motparten och tjäna på det... det gäller alla led i processen!
 
B byggarätt skrev:
Ja rollerna är ihopblandade vilket märks men alla lever vi av att marknaden fungerar så bra som möjligt utan att drabbas av jurister!
Därför borde alla sträva efter att ändra systemet med dessa tokiga priser som faktiskt används av de som tycker det är ok att inte jobba med öppna transparenta villkor utan vill lura kunder!

Givetvis ska företagaren få betalt det som är rimligt!
Det enklaste sättet att komma framåt är att lära sig hur rättssystemet fungerar, det är en fullkomligt omöjlig uppgift att "ändra" det juridiska systemet, för det är djupt förankrad i flera tusen år gamla rättstraditioner. Försöker du ändra det så får du 95% av befolkningen mot dig. Men om du lär dig hur det fungerar, samma väg som jurister och advokater har valt att gå, så kan du nå mycket bättre framgång. Men att gå mot det juridska systemet (eller rättsapparaten, då hamnar du sannolikt så småningom bakom galler).
 
Redigerat:
B byggarätt skrev:
Rättssystemet måste bli bättre på att lösa seriösa tvister som ska lösas i domstol!

Oseriösa människor ska inte kunna använda rättssystemet för att ställa till det för motparten och tjäna på det... det gäller alla led i processen!
Det finns redan väldigt bra tvistlösningsmekanismer, ARN, Skiljedomstolar och TR, HR och HD, samt i sista hand Europadomstolen för vissa mål. Man måste bara lära sig hur systemet fungerar.

De civilrättsliga tvisterna kan man underlätta att de aldrig uppstår genom att ha tydliga, relevanta, fullständiga skriftliga avtal. Det är så den "romerska rätten" eller rättstraditionen är uppbyggd.

Man måste skaffa sig den kunskapen själv. Eller anlita en Advokat eller åtminstone en Jurist som hjälper en på traven. Finns liksom inga genvgar. Människor kommer alltid ha olika tolkningar och åsikter, därför är det viktigt att lära sig leva i "rättssamhället" och agera därefter.
 
B byggarätt skrev:
Givetvis ska företagaren få betalt det som är rimligt!
Är ju det tråden startsdes för......
Skäligt betalt och inte efter Ahlsells hittepåprislista.........
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du har här helt fel de vet exakt vad det kostar varje gång

Lite sent svar kanske, men vad grundar du det på ?

Jag är sällan i Ahlsellbutiken och handlar (jag beställer varor istället, min arbetstid är för dyr för att åka dit) men ibland händer det, och det är ju fanemej hopplöst att ta reda på vad saker kostar, man kan inte fråga nån i personalen rakt av, utan måste ta med sej prylen till en kassa, ange sitt (i.e firman jag jobbar på) kundnummer och SEN kan dom berätta vad prylen kostar enligt det specifika avtalet.

Och om vi var 10 pers som frågade om samma sak skulle vi antagligen få 10 olika svar är min erfarenhet.

..Ännu en fördel med beställa hem grejerna för mej, då ser jag våra priser i klartext, jag har inte ens en aning om vad hittepåprislistan säger, våra kunder betalar ändå bara ett procentuellt påslag på det FAKTISKA inköpspriset.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
C Calore skrev:
Rent förtal . Detta borde raderas, men eftersom det inte är en hantverkare som skriver så är det helt ok.
Förtal mot en yrkesgrupp ? ..den var ny..
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Mm och vad säger ellagen att installera el mtrl???
Kust det förbjudet.
Du får inte ens lägga tomma vp rör ( eller som kablar går i ) ännu mindre rena installationer. ...
Bit i det sura äpplet

Än en gång lite sent svar, men exakt var i ellagen hittar du hinder för mej att montera tomma VP-rör i mitt hus som jag tänker dra Cat6-kabel i ? eller högtalarkabel ?

Sen är ju ellagen puckad på många sätt, men det är ju en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Förtal mot en yrkesgrupp ? ..den var ny..
Du anser alltså att detta är helt ok att säga om 2 yrkesgrupper, Glenn?

"Men när elektriker och rörkrökare är med i sandlådan, då kommer tjuvknepen fram och kunden får minsann skylla sig själv för att vara godtrogen.

Vad har dessa två branscher gemensamt då? Jo, de här en monopolställning, den ena lagreglererad och den andra underförstått via risken för utebliven försäkringsersättning."

Som jag tolkar det så anses elektriker och rörkrökare köra med tjuvknep, det känns som förtal för mig iaf .
 
B byggarätt skrev:
Rättssystemet måste bli bättre på att lösa seriösa tvister som ska lösas i domstol!

Oseriösa människor ska inte kunna använda rättssystemet för att ställa till det för motparten och tjäna på det... det gäller alla led i processen!
Det finns redan väldigt bra tvistlösningsmekanismer, ARN, Skiljedomstolar och TR, HR och HD, samt i sista hand Europadomstolen för vissa mål. Man måste bara lära sig hur systemet fungerar.

De civilrättsliga tvisterna kan man underlätta att de aldrig uppstår genom att ha tydliga, relevanta, fullständiga skriftliga avtal. Det är så den "romerska rätten" eller rättstraditionen är uppbyggd.

Man måste skaffa sig den kunskapen själv. Eller anlita en Advokat eller åtminstone en Jurist som hjälper en på traven. Finns liksom inga genvgar. Människor kommer alltid ha olika tolkningar och åsikter, därför är det viktigt att lära sig leva i "rättssamhället" och agera därefter.

**** redigerat av moderator ***
 
Redigerat av moderator:
connywesth connywesth skrev:
Det finns redan väldigt bra tvistlösningsmekanismer, ARN, Skiljedomstolar och TR, HR och HD, samt i sista hand Europadomstolen för vissa mål. Man måste bara lära sig hur systemet fungerar.

De civilrättsliga tvisterna kan man underlätta att de aldrig uppstår genom att ha tydliga, relevanta, fullständiga skriftliga avtal. Det är så den "romerska rätten" eller rättstraditionen är uppbyggd.

Man måste skaffa sig den kunskapen själv. Eller anlita en Advokat eller åtminstone en Jurist som hjälper en på traven. Finns liksom inga genvgar. Människor kommer alltid ha olika tolkningar och åsikter, därför är det viktigt att lära sig leva i "rättssamhället" och agera därefter.


Jag har nu blivit varnad av Admin för att jag skulle ha gjort reklam i inlägg #385, jag vet inte vad det skulle vara för reklam, men sannolik är det den förvirrade användaren Spikin som "anmält" mitt inlägg, för denne har vräkt ur sig orimligheter mot mig under en längre tid.

Kan någon annan användare se vad som är reklam i mitt inlägg # 385? För jag förstår det inte.

Hittar ni reklam så hojta till i PM så tar jag genast bort "reklamen"....
Om mekanismerna att lösa dessa orimliga priser fanns varför har vi i så fall denna tråden?
Nej Sveriges rättsväsende fungerar inte för människor utan pengar och kunskaper!
Är den som stämmer ohederlig så blir det oftast omvänd bevisbörda och falska uppgifter
 
C Calore skrev:
Du anser alltså att detta är helt ok att säga om 2 yrkesgrupper, Glenn?

"Men när elektriker och rörkrökare är med i sandlådan, då kommer tjuvknepen fram och kunden får minsann skylla sig själv för att vara godtrogen.

Vad har dessa två branscher gemensamt då? Jo, de här en monopolställning, den ena lagreglererad och den andra underförstått via risken för utebliven försäkringsersättning."

Som jag tolkar det så anses elektriker och rörkrökare köra med tjuvknep, det känns som förtal för mig iaf .
Tyvärr står hantverkartjänster för 50-60 % av alla civilrättsliga tvister vilket tyvärr även spiller över på de duktiga
hantverkarna . De som bäst kan ta tag i detta är hantverkarna själva genom sin organisation. Lösningen kan vara
skyddade titlar . När du söker en snickare får du en fackmässig snickare med bevis och ansvarsförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.