B byggarätt skrev:
Många olyckliga kunder blir det med skurkar i farten och de hittar nya offer polisanmäl och börja hantera problemet som knallhattarna gör!
När det gäller avtalstvister har det ingenting med brott att göra, det är en civilrättslig tvist som man kan hantera genom Förhandling, Avtal, ARN, eller Tredskomål i TR. Polisen ska man inte belasta med såna civilrättsliga tvister, de lägger ner direkt. Men det blir en onödig belastning på Polisens resurser som de borde använda för att bekämpa brott, inte civilrättsliga tvister.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
eller Tredskomål i
Nej, det finns inga "Tredskomål", men dock finns det tredskodomar. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
När det gäller avtalstvister har det ingenting med brott att göra, det är en civilrättslig tvist som man kan hantera genom Förhandling, Avtal, ARN, eller Tredskomål i TR. Polisen ska man inte belasta med såna civilrättsliga tvister, de lägger ner direkt. Men det blir en onödig belastning på Polisens resurser som de borde använda för att bekämpa brott, inte civilrättsliga tvister.
Detta är ett bedrägeribrott och domstolarna tar inte vara på allmänhetens rättighet till information om priser på varor o tjänster i konsumentlagen!
Det är ett systemfel som måste prövas i domstol!
Är det ocker att lura kunder att rabbaterade saker kostar flera hundra procent i påslag?
 
connywesth connywesth skrev:
Jag fakturerade och fick betalt, men jag gick till jobbet varje dag och var orolig, för jag hade inte ett enda papper som kunde bevisa att jag över huvud taget hade ett uppdrag, så det tog ju drygt 3,5 månader från det att jag började jobba till jag fick första betalningen, det är ju så det funkar att driva eget företag, i bästa fall, är det kunder som är sena betalare så kan det dröja riktigt länge, vissa stora kunder som Ericsson, Volvo, Scania, kräver minst 60 dagars betalningsvillkor, och sen betalar många (inte alla men allt för många) kunder ca 2 veckor efter förfallodatum.

Jag hade en annan kund som inte betalade en spänn på 6 månader, sen sa min revisor ifrån att jag måste "vidta kraftiga åtgärder för att få betalt", så jag avbröt jobbet och skickade ärendet på inkasso. De hade inte klagat på utfört arbete en enda gång, utan sa att de var nöjda hela tiden. Jag träffade ju chefen (ett par gånger per månad), och då frågade jag när jag kunde förvänta mig betalning. Han verkade förvånad och sa att det löser vi på en gång, det sa han varje gång. Men efter 6 månader tröttnade jag och tog i med hårdhandskarna (i min värld innebär det att sluta jobba och skicka på inkasso).

Helt plötsligt började kunden klaga på jobbet, och min anställde som också jobbade för samma uppdragsgivare.

Kunden började bestrida alla fakturorna och det blev ett himla kaos. Det blev Tr och Advokat, försäkringsärende och hela baletten. Tog 2 år innan det blev förlikning och mitt företag förlorade ca 80% av det arvode vi hade fakturerat vi hade fakturerat ca 800 KSEK. I slutändan fick vi ca 200 KSEK, som tur var så hade mitt företag haft flera lönsamma uppdrag innan så vi hade likviditeten, att överleva, men det blev ett stort avbräck. Jag tvingades göra mig av med min anställde och jag själv fick inte lön på 10 månader.

Det är när man råkar ut för såna här riktiga praktarslen till kunder (företagskunder allihop) som man verkligen behöver använda sina tidigare vinster för att täcka förluster.

ja, jag var oerhört naiv och alldeles för snäll, det är helt uppenbart. Men jag hade aldrig råkat ut för såna människor tidigare i mitt liv (jag var ganska nybakad som egen företagare). Som tidigare anställd av Skatteverket och försäkringsbolag, samt ett par seriösa IT-konsultbolag, så hade jag aldrig träffat på såna bluffmakare tidigare. Så jag var helt oförberedd på att det fanns fullkomligt ohederliga människor. jag var totalt naiv och trodde att ett handslag var något som gällde och som skulle hållas av alla parter. Det var naivt! Riktigt naivt!

Jag har ytterligare ett par riktiga svin till kunder, men de är bara "more-of-the-same", så det tänkte jag bespara läsarna av denna tråd. Jag vill bara visa exempel på uppdrag där jag blivit "blåst" delvis p.g.a. av bristande avtal men också på otydliga och ofullständiga förhandlingar. Både jag och motparten "förutsatte" vissa saker som vi inte tydligt hade förmedlat till motparten.

Jag förutsatte att kunden begrep att jag inte jobbar "gratis", medan kunden gjorde tvärtom.

Därför är jag numera extremt noga med just att använda skriftliga avtal, även med nära vänner. Gör vi affärer så är det skriftliga avtal som gäller, annars ingen business för min del.

Ja, många affärer blir aldrig av, men jag ser det som att jag slapp att drabbas av ytterligare en bedragare som skulle blåst mig på "konfekten".

Det spelar ingen roll att det finns lagar som avtalslagen eller andra lagar om man inte har tydliga, relevanta, kompletta skriftliga avtal som verkligen klarlägger vad parterna är överens om. Båda parter har alltså enligt min uppfattning och erfarenhet stor nytta av skriftliga avtal.
Jättekonstigt, du jobbar i 6 månader. Du för tidrapport osv. Skickar fakturor? Som iallafall inte bestrids.
"De hade inte klagat på utfört arbete en enda gång, utan sa att de var nöjda hela tiden"

Du borde ha massor av mail, historik som visar på arbete utfört sedan en tydlig svängning när du krävde betalt.
Förstår ingenting. Faktiskt - varför förlika till 80% i förlust?


Vet inte om detta är ont eller OT, bara det i nån mening beskriver svårigheten att hantera avtal och gå via tingsrätt antar jag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Jag publicerar inte ens företagsuppgifter om jag är missnöjd med en kund eller leverantör. Jag uttrycker hellre mitt missnöje utan att identifiera exakt vilket företag det gäller. Det hjälper ingen, men det kan skada både den jag skriver om och mig själv, om det visar sig att jag hade fel.... har jag fel utan att mitt "hatobjekt" kan identifieras så är det bara jag själv som får skämmas. Ingen annan lider skada.
Resten av inlägget håller jag med om till 100%.
Den här delen håller jag inte helt med om.
Om firman (eller någon anställd/underkonsult) på firman har gjort ett uppenbart fel och inte hanterar det på ett bra sätt, då har jag inget problem med att gå ut med namnet. Om företaget går omkull, så kanske det är lika bra så bättre företagare får uppdragen istället. Hellre det än att andra oskyldiga drabbas.
Jag tänker t.ex. på ett inlägg i "värsta elkopplingen" där ett stor bolag dragit om elen i ett antar hyreshus och om jag minns rätt så hade montören kastat om jord och fas i massor med uttag och sen fyllt i påhittade siffror i ett protokoll för att visa på att allt var rätt och kontrollerat. Om företaget inte del löser problemen med dessa uttag och dels tar ett snack med montören och håller koll på vad hen gör närmsta framtiden så är det så oseriöst så de borde inte få syssla med el. Företag som fälls av ARN och inte följer beslutet kan också få en släng. I fallet som startade den här tråden (eller den som den brötsut från) så har ju företaget skickat en faktura med Ahsells priser minus 20% rabatt och destår fast vid den och säger att det är så det fungerar i Sverige. Om de tycker det är en bra affärsmodell så har jag inget emot att deras affärsmodell blir tydlig. Det borde de ju uppskatta själva också så slipper de missnöjda kunder i framtiden.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det finns inga "Tredskomål", men dock finns det tredskodomar. :)
Det är ett Tredskomål tills domen har fallit. Det kan ta ett par år från stämning till dom faller och under den tiden är det Tredskomål. När domstolen ger sin dom så kallas den Tredskodom. och målnumret börjar alltid med ett T 3445-15, är det brottmål så heter det B 1234-15 för att ta några exempel. När ett mål blivit avgjort i HD så benämns dem NJA 2016 s. 1011 (s står för sidan). Jag har varit behjälplig i ett flertal Tredskomål så jag har koll på detta. Men annars är det bara att ringa och kolla med valfri domstol, så reder de ut begreppen.
 
B byggarätt skrev:
Detta är ett bedrägeribrott och domstolarna tar inte vara på allmänhetens rättighet till information om priser på varor o tjänster i konsumentlagen!
Det är ett systemfel som måste prövas i domstol!
Är det ocker att lura kunder att rabbaterade saker kostar flera hundra procent i påslag?
Varsågod att anmäla till Polisen så får du veta vad de anser.
 
connywesth connywesth skrev:
Det är ett Tredskomål tills domen har fallit. Det kan ta ett par år från stämning till dom faller och under den tiden är det Tredskomål. När domstolen ger sin dom så kallas den Tredskodom. och målnumret börjar alltid med ett T 3445-15, är det brottmål så heter det B 1234-15 för att ta några exempel. När ett mål blivit avgjort i HD så benämns dem NJA 2016 s. 1011 (s står för sidan). Jag har varit behjälplig i ett flertal Tredskomål så jag har koll på detta. Men annars är det bara att ringa och kolla med valfri domstol, så reder de ut begreppen.
Det är bara tredsko om någon part inte dyker upp.

"En tredskodom är ett domslut som avkunnas efter att en av parterna i målet inte har infunnit sig till en huvudförhandling (rättegång) eller om en part i ett mål inte lämnar in ett skriftligt yttrande i saken inom den tid som har angivits av rätten."
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jättekonstigt, du jobbar i 6 månader. Du för tidrapport osv. Skickar fakturor? Som iallafall inte bestrids.
"De hade inte klagat på utfört arbete en enda gång, utan sa att de var nöjda hela tiden"

Du borde ha massor av mail, historik som visar på arbete utfört sedan en tydlig svängning när du krävde betalt.
Förstår ingenting. Faktiskt - varför förlika till 80% i förlust?


Vet inte om detta är ont eller OT, bara det i nån mening beskriver svårigheten att hantera avtal och gå via tingsrätt antar jag.
Det var helt enkelt så att kunden inte hade pengar, jag hade massor av dokumentation, men inget skriftligt avtal, och det är en lärdom för livet att alltid skriva avtal i mitt fall. Därför propsar jag på att alla ska skriva avtal. Men man ska som leverantör även kolla så kunden har pengar att betala med. Så man måste göra sin hemläxa innan man går in i ett avtal, jag var nybakad företagare och ivrig att göra kunden nöjd, men jag själv blev inte så nöjd med uppdraget, det höll på att driva mitt bolag i backen, detta enda uppdrag.

Enbart advokatkostnaden gick på 147000 kr. Så jag hade inget intresse av att driva skiten vidare och göda advokaten ett par år till i rättegångar. Som företagare måste man prioritera vad man spenderar sin tid på, inte får "rätt" i sakfrågan, mitt mål som företagare är att tjäna pengar, inte att vinna dyrköpta "poäng" i domstolar.

Det är ju allmänt känt att tvister som avgörs mellan stora bolag i skiljenämnden brukar vara riktigt dyra. Om tvisten gäller 20 MSEK är det inte ovanligt att enbart rättegångskostnaderna går på ca 20 MSEK, så i princip är det ekonomiskt lönsammare att komma till förlikning innan skiten går upp i skiljenämnden. Bättre att göra 20 MSEK i förlust än 40 MSEK i förlust, med andra ord.

Men p.g.a. att jag hade jobbat något år med riktigt bra kunder och tjänat bra med pengar fanns det en buffert i bolaget, så jag kunde betala en underkonsult jag anlitat och min anställde de löner han skulle ha. Men mitt bolag tömde likviditeten nästan helt. Så det var inget kvar till mig. Jag kan säga att jobba utan lön i 10 månader är INTE KUL. Men jag hade en sparad slant privat som jag levde på under tiden, och jag fick dra ner på alla kostnader.

Men denna lärdom har gjort att jag nu nagelfar alla nya kunder in p bara skinnet och är superpetig med avtal i förväg. Jag tar mig inte an "småkunder" över huvud taget, utan jobbar bara mot ganska stora bolag, som typexempel, Banker, Försäkringsbolag, myndigheter, och större privata bolag. De är vana konsultköpare, de vet vad de kan förvänta sig, de betalar fakturorna , även om det kan dröja lång tid från man startar jobbet tills man får betalt, så brukar pengarna komma in på kontot. De har en princip att de alltid betalar sina fakturor, men om de är missnöjda säger de det och ger inga nya uppdrag. men det finns undantag där också. Främst är det IT-konsultbolag, som anlitar underkonsulter som kan vara besvärliga, för kan kan strula med betalningar.

När man jobbar åt större bolag brukar man för det mesta får betalt, för det man har kommit överens om. Det har hänt att jag har fått en kund jag backat fakturerat belopp till. Det var en stor kund, som jag på eget initiativ drog ner debiteringen några timmar eftersom jag själv var missnöjd med det resultat vi levererat. Kunden sa att jag inte behövde dra ner på timmarna för "misstag gör vi alla", bästa kund jag någonsin haft, men jag vägrade debitera för dessa timmar, för jag sa att jag vill sova gott om natten.

Men vi hade skriftligt avtal om ett arvode om 850 kr per timme + moms, och jag drog totalt in 1,2 MSEK + moms på den kunden under en period på 7 månader (vi var 3 "gubbar" som jobbade från mitt bolag där), så några sketna timmar kunde jag bjuda på.

En del mindre seriösa storbolag använder ibland småföretagare som "buffert" så de kan förhandla ner arvodet trotsa att det är ett klart motiverat och tydligt redovisat arbete man som underkonsult genomfört, så har det hänt en gång för mig att de strök hela månadsfakturan för att framstå i god dager hos deras kund. För det kostade ju inte dem någonting i princip. Men jag fick betala hela skiten, det har bara hänt en gång, för jag var naiv och överlät till dem att förhandla med kunden. Jag borde ha träffat deras kund öga mot öga och förklarat det jobb jag hade gjort i stället. För jag hade slitit arslet av mig i 2 veckor i ett helt omöjligt uppdrag, där deras slutkunden hade ljugit rakt upp och ner hur mycket jobb det var frågan om. Det var inte ett enda sökformulär, som skulle kodas, utan det var ett helt nytt system.

Om man skulle jämföra med byggbranschen kanske det skulle likna en situation där ett stort byggbolag skulle leverera till en kund, och så hyr de in en Underleverantör och säger att "du behöver bara sätta upp en fönster", och du har 2 veckor på dig (jag tror då at det här verkar ju enkelt, så jag tar på mig uppdraget). Men när man väl kommer på plats så finns inte huset byggt, inga väggar, inget tak, bara en bottenplatta, resten är kvar. Men jag tänker shit, det var ju inte bra, men jag har ju tagit på mig att sätta upp fönstret så jag måste bjuda till mitt absolut bästa. Så jag sliter hund i 2 veckor och får upp nästan allt, men hinner inte helt klart, kunden klagar, och mellanhanden stryker hela min faktura, sen sparkar de ut mig ur projektet. Det är den vänlige tillmötesgående och naive småföretagarens dilemma. Efter flera såna här händelser så blir man "skotträdd", man blir överdrivet försiktig och mycket misstänksam mot "alla".
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Många här sitter som på två stolar.....
Dels privatpersonen men även företagaren
Råd och tankesätt smälter ihop och blir färgade av tidigare erfarenheter........

Själv sitter jag nog på tre stolar.....
Privatpersonen
Enskild näringsidkare utan momsredovisning
Aktiebolag

Tips och råd man både vill ha och ge skiljer sig ju lite däremellan

Det jag som privatperson vill betala skiljer sig väldig från vad Aktiebolaget köper in för vidarefakturering........

Nått att tänka på för alla väldigt kunniga inom sitt område som ger många bra och värdefulla råd
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det var helt enkelt så att kunden inte hade pengar, jag hade massor av dokumentation, men inget skriftligt avtal, och det är en lärdom för livet att alltid skriva avtal i mitt fall. Därför propsar jag på att alla ska skriva avtal. Men man ska som leverantör även kolla så kunden har pengar att betala med. Så man måste göra sin hemläxa innan man går in i ett avtal, jag var nybakad företagare och ivrig att göra kunden nöjd, men jag själv blev inte så nöjd med uppdraget, det höll på att driva mitt bolag i backen, detta enda uppdrag. Men p.g.a. att jag hade jobbat något år med riktigt bra kunder och tjänat bra med pengar fanns det en buffert i bolaget, så jag kunde betala en underkonsult jag anlitat och min anställde de löner han skulle ha. Men mitt bolag tömde likviditeten nästan helt. Så det var inget kvar till mig. Jag kan säga att jobba utan lön i 10 månader är INTE KUL. Men jag hade en sparad slant privat som jag levde på under tiden, och jag fick dra ner på alla kostnader.

Men denna lärdom har gjort att jag nu nagelfar alla nya kunder in p bara skinnet och är superpetig med avtal i förväg. Jag tar mig inte an "småkunder" över huvud taget, utan jobbar bara mot ganska stora bolag, som typexempel, Banker, Försäkringsbolag, myndigheter, och större privata bolag. De är vana konsultköpare, de vet vad de kan förvänta sig, de betalar fakturorna , även om det kan dröja lång tid från man startar jobbet tills man får betalt, så brukar pengarna komma in på kontot. De har en princip att de alltid betalar sina fakturor, men om de är missnöjda säger de det och ger inga nya uppdrag.

Det betyder i praktiken att man alltid får betalt, för det man har kommit överens om. Det har hänt en enda gång att jag har fått en kund jag backat fakturerat belopp till. Det var en stor kund, som jag på eget initiativ drog ner debiteringen några timmar eftersom jag själv var missnöjd med det resultat vi levererat. Kunden sa att jag inte behövde dra ner på timmarna för "misstag gör vi alla", bästa kund jag någonsin haft, men jag vägrade debitera för dessa timmar, för jag sa att jag vill sova gott om natten.

Men vi hade skriftligt avtal om ett arvode om 850 kr per timme + moms, och jag drog totalt in 1,2 MSEK + moms på den kunden under en period på 7 månader (vi var 3 "gubbar" som jobbade från mitt bolag där), så några sketna timmar kunde jag bjuda på.
aha, pengarna slut är tufft att försvara sig mot... visserligen ett avtal kanske inte räddat dig ändå.

Svårt läge att kanske lita personligen på nån att man ska få pengarna... snart.
 
L larka742 skrev:
aha, pengarna slut är tufft att försvara sig mot... visserligen ett avtal kanske inte räddat dig ändå.

Svårt läge att kanske lita personligen på nån att man ska få pengarna... snart.
Hade jag propsat på avtal och gett offert på hela summan så kanske kunden hade avstått, och jag hade sluppit förlusten... Det är lite så jag tänker.

Båda parter blev missnöjda, detta hände för 20 år sedan när jag var nybakad företagare, men det svider i mig fortfarande....

I just det här fallet blev jag missledd av kunden, eftersom de aldrig höll vad de lovade, det hade varit ärligare att säga att vi har inte råd att fortsätta uppdraget när de insåg att de inte skulle kunna det. Då hade jag avslutat uppdraget, men jag var så stenhårt mentalt fokuserad på att få en nöjd kund att jag blev helt fartblind. Jag såg inte varningsflaggorna trots att de blinkade rött från första början. Och det var inte en utan många varningsflaggor. Men det är en bitter lärdom för livet.

Min lärdom är att man (dvs BÅDA parter) måste vara helt öppen med sina önskemål och avsikter med uppdraget. Ingen ska avslöja några "affärshemligheter" för den andre, det är inte det jag menar. Men om kunden har en maxbudget för projektet (vilket kunden oftast har) så var öppen och kommunicera det till leverantören.

För om kunden kan lägga maximalt 100 KSEK på uppdraget, och leverantören räknar med att uppdraget i bästa fall kommer kosta 300 KSEK, så är det ingen idé att ens försöka påbörja projektet och båda parter kan avsluta förhandlingarna som vänner. Kanske kan de komma igen vid ett annat tillfälle, men inte för just det här uppdraget.
 
Redigerat:
L larka742 skrev:
Det är bara tredsko om någon part inte dyker upp.

"En tredskodom är ett domslut som avkunnas efter att en av parterna i målet inte har infunnit sig till en huvudförhandling (rättegång) eller om en part i ett mål inte lämnar in ett skriftligt yttrande i saken inom den tid som har angivits av rätten."
Helt korrekt skrivning , Tredskomål finns inte som juridiskt begrepp i rättegångsbalken eller inom processrätten .
Begreppet Tredskomål används ibland slarvigt i icke rättsliga sammanhang som beteckning på mål som
avgjorts med Tredskodom vilket tydligen här har skapat begreppsförvirring.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Helt korrekt skrivning , Tredskomål finns inte som juridiskt begrepp i rättegångsbalken eller inom processrätten .
Begreppet Tredskomål används ibland slarvigt i icke rättsliga sammanhang som beteckning på mål som
avgjorts med Tredskodom vilket tydligen här har skapat begreppsförvirring.
Kalla det för Tvistemål då. Det viktiga är skillnaden med Brottmål som omfattas av helt annan lagstiftning.

Vissa här förstår inte skillnaden mellan civilrättsliga tvister och brottmål. När en part inte går med på villkor man vill ha med i ett avtal så är det inte ett brott, det är förhandling. När man väl har ett avtal och någon bryter avtalet, då kan det bli en civilrättslig Tvist. När någon bryter mot en lag i Brottsbalken, då kan det bli ett Brottmål.

Om jag vill att en byggare ska bygga ett småhus (enligt komplett dokumentation) åt mig, på fastpris, och husbyggaren vill ha 100 MSEK (ett extremt högt bud) för det, så är det ett anbud/offert. Men inget brott.

Jag som kund kan då komma med ett motbud och säga, jag är beredd att beta 1 MSEK (vilket är ett extremt lågt bud).

Byggaren kommer då med en ny offert med ett bud på 10 MSEK (också ett för högt bud för min smak). så jag tackar nej till det budet och frågar byggaren om vi kan mötas på mitten, och så kommer vi överens om 5 MSEK. Vi tar i hand och skriver under överenskommelsen med våra namnunderskrifter. Då har vi ett avtal. Men detta var en förhandling. Ingen har begått något brott under förhandlingen.

Sen är det bara att sätta i gång med leveransen.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Expowera är en gratis service för alla som besöker deras webbsidor. Vill du ha juridisk rådgivning behöver du kontakta en advokat. Expowera ä till för de som söker information, ungefär som Wikipedia öppen och gratis information utan garantier, så som vi som gillar och respekterar internets webbsidor gillar. Vill man fördjupa sig och ha "garantier" ja då får man betala för det som sig bör.

Men du kanske känner till GDPR, där det nymera är ganska tydliga direktiv hur personuppgifter får användas, din avsikt med att "hänga ut" de som bor på en specifik bostadsadress var inte "i god tro" utan det var "i ond tro", dvs du ville skada deras anseende. Jga kan inte tolka det på annat sätt. Jag hänger inte ut någons privata namn, personuppgifter eller bostadsadress på detta sätt. Därför att det är djupt oetiskt. Och numera inte förenligt med GDPR-direktivet.

Att Expowera har en "friskrivningsklausul" är för att de inte ska kunna bli stämda om något fel hittas i informationen. Det mesta av informationen är dock mycket vederhäftig, jag har läst ganska mycket av det själv och även bidragit med en del. De har inte några större intäkter från besökarna, eller kunder. Det är en gratis tillgänglig information som de tillhandahållit i kanske 10-15 års tid. De har samlat information som de är intresserade av de som är intresserad av företagande, juridik, ekonomi, marknadsföring m.m.

Vill man fördjupa sig i lagtexternas kompletta skrivningar kan man besöka notisum.se (numera betaltjänst), lagen.nu (gratis, här finns även hänvisningar till prejudicerande rättsfall i Hovrätter och Högsta domstolen), eller riksdagen.se (gratis).

Lawline.se är en plats där du kan ställa konkreta juridiska frågor, så kanske du får svar av en juridikstuderande eller en riktig advokat, om det är tillräckligt intressanta frågeställningar av allmänintresse.
Expowera är en marknadsdsföring - och säljsida för de företag som är uppsatta som skrivarna , de har ett ekonomiskt intresse i sidan , att påstå annat är naivt , inget är gratis .
Bo Lilja är uppsatt som ansvarig för publiceringen,( eget aktivt val ) . Det går inte att friskriva sig från brottslig handling som t.ex förvillande. Att ansvarige friskriver sig från allt som står på sidorna skall klart framgå på första raden för
att ha något värde.T.ex Utgivaren friskriver sig från allt ansvar från allt vad som ni kommer att läsa på sidan då det är
gammal information som kan vara felaktig . Inte många skulle fortsätta läsa och skrivarna skulle inte få sålt något.
Jag förstår nu att connywesth även har ett ekonomiskt intresse i att rekommendera sidan i forumet genom
sin information om egna inlägg på sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.