Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå
Här här du en länk till de 774515 st artiklarna jag kan tänkas komma att använda i ett projekt hos en kund.
Och sen tillkommer det hundratals andra saker som jag inte köper från elgrossen, men som ändå kan behövas för arbetets färdigställande.
[länk]

Bara pappers och utskriftskostnaden för prislistan blir väl hundratals kronor ... ;)
Ska du använda alla artiklarna hos en kund så lär du ju få intäkter därefter, men du får väl skicka en PDF i mejlen till kunden, då... Det brukar jag göra.

Jag skickar alltid offerter, avtalsförslag och eventuella prislistor, i elektroniskt format (oftast som PDF), ingen kund har någonsin haft några negativa synpunkter på det. Tvärtom vill de helst ha dokumentation på mejl så de kan skicka det vidare internt utan att ställa sig och skanna in hela skiten först. Det är ofta kunderna som frågar efter att få dokumenten skickat med mejlen. Det passar mig, det passar kunden, alla nöjda och glada.

Att ge kunden en prislista är nog ett av dina mindre problem, gissar jag.

Jag brukar ha en vänlig attityd där jag frågar kunden hur de vill att vi ska sköta avtal, offerter, dokumentation, tidrapportering (exempelvis vilka aktivitetskoder de vill ha för olika aktiviteter). Fakturerar jag kunden direkt så skriver jag denna info direkt på fakturan, sen skickar jag fakturan via mejlen till kunden, fakturan kommer fram inom en minut. Sen ringer jag inom 10 minuter eller om jag fakturera utanför kontorstid så ringer jag nästa vardag och får bekräftat av kunden att denne fått faktura och alla specifikationer kunden vill ha. men ofta mejlar kunden tillbaks och bekräftar att fakturamejlet kommit fram.

Jag kan specificera vartenda litet möte, telefonsamtal som kunden vill ha specificerat, "nemas problemas". Jag älskar att beskriva hur mycket jobb jag egentligen gjort för kunden, så jag njuter hela tiden när jag skriver ner detta i fakturan. Jag kan säga att jag är stolt över det jobb jag gjort.

Jag redovisar allt på den detaljnivå kunden vill ha det.

Sen jag började arbeta så har jag inte fått klagomål på en enda faktura. men kunden får ju betala för tiden jag måste lägga ner på dokumentationen, så jag är nöjd och kunden är nöjd. Men det tar inte så jättelång tid att göra för jag vet hur jag ska skriva, och jag har alltid en anteckningsbok med mig när jag jobbar som jag antecknar vad jag gör och när. Så redovisningen blir enkel för mig också.

I normalfallet så vill kunderna inte ha mer detaljerad info än hela timmar, jag har under mina drygt 30 år som systemutvecklare haft en enda kund som velat ha mer detaljerat än hela timmar, det var ett litet företag som jobbade åt FN i London, där specificerade jag tiderna ner till kvantum 0,1 timmar, så ett telefonsamtal kunde redovisas med namn på den jag pratade med, vad vi diskuterade och tidsåtgången 0,2 timmar. Inga problem, då redovisade jag så.

Men alla andra kunder vill bara ha kvantum på hela timmar per aktivitetskod per månad när jag fakturerar.

De banker och försäkringsbolag jag jobbat åt är extremt vana konsultköpare så de bryr sig bara om en rad per konsult på fakturan typ "Konsulttid 178 timmar á 850 kr per tim + moms" och sen en summering på hela fakturan osv... Ibland skulle man skriva en kommentar på fakturan vilket projekt man jobbade med. Det är underbart att jobba med såna professionella kunder. Fakturan alltid betald "on-the-spot" på förfallodagen. En gång blev de sena p.g.a. byte av ekonomisystem, då bad de om ursäkt att de dröjt.... det är underbart att ha såna kunder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
P Patrik KBA skrev:
Att du läst betvivlar jag inte. Förmågan att dra korrekta slutsatser av det du läser saknar du.

Väljer någon här inne att tro på det du säger så får dom väl göra det, jag vet bättre!
Jag antar att du i din sakframställan till rätten går till personangrepp mot svaranden och yrkar på att domstolen
förpliktigar svaranden till att skaffa förmågan att dra korrekta slutsatser av vad han läser i juridiska skrifter.
Som skäl för ditt yrkande anger du att inte förstår vad svaranden skriver .
Som bevisning anger du att du fått ett flertal mail som du inte förstår vilket har orsakat dig stort problem
och kraftig vånda .
Bevis : Mail 1 och 2 bifogas .
Jag tror säkert att domstolen upptar detta till prövning.
connywesth connywesth skrev:
De är inga skojare, de sammanställer information på en webbsida, det är en webbplats inget företag som du kan kasta skit på, ta genast bort deras personuppgifter från ditt inlägg,
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Jag antar att du i din sakframställan till rätten går till personangrepp mot svaranden och yrkar på att domstolen
förpliktigar svaranden till att skaffa förmågan att dra korrekta slutsatser av vad han läser i juridiska skrifter.
Som skäl för ditt yrkande anger du att inte förstår vad svaranden skriver .
Som bevisning anger du att du fått ett flertal mail som du inte förstår vilket har orsakat dig stort problem
och kraftig vånda .
Bevis : Mail 1 och 2 bifogas .
Jag tror säkert att domstolen upptar detta till prövning.
Vad jobbar du med?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
Ska du använda alla artiklarna hos en kund så lär du ju få intäkter därefter,
Aha, du menar att jag ska göra en unik prislista för varje kund och uppdrag.

Ja många prislistor blir det då, inget uppdrag är det andra likt.

Dessutom har jag 100-tals småpryttlar i bilen som jag inte direkt planerar in före, utan jag tar vad som går åt allteftersom...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
De är inga skojare, de sammanställer information på en webbsida, det är en webbplats inget företag som du kan kasta skit på, ta genast bort deras personuppgifter från ditt inlägg,
Expowera skriver att de friskriver sig helt från allt ansvar för vad de publicerar och att de inte ägnar sig åt juridisk
rådgivning. De skriver även att vad som skrivs kanske inte är korrekt eller aktuellt .
Att därmed hänvisa till vad de skriver under föregivande att det är korrekt , kan bli kostsamt för den som
använder sig av dessa uppgifter . Pga friskrivningen finns ingen skadeståndsrätt. Att publicera som korrekt och
sedan på sista raden helt friskriva sig fyller ingen funktion och är förvillande då det i ingressen inte påtalas att
inget ansvar tas för vad som skrivs. Fråga , Till vem riktar sig denna information ? om det är till ej kunniga
är det ett medvetet förledande då inte alla förväntas läsa alla sidorna till slutet. Expowera borde förstå att
vad de skriver kan uppfattas som korrekt vilket är en medveten handling , sättet att uttrycka ger heller inte
anledning till annan tolkning.

Personuppgifterna avser vilka personer som bor på adressen som anges och är offentlig handling som
de medvetet har valt att publicera sökbart i olika öppna register , jag har konstaterat att någon juridisk person
med namnet Expowera finns inte på adressen . Jag har inte sagt att personerna hör samman med Expowera
eller står för den tvivelaktiga publiceringen av material som Expowera tar avstånd från som ev. felaktig.
Om personerna vill utesluta att på något sätt knytas till Expowera bör de byta adress eller radera sin offentliga
uppgifter .
 
Mikael_L
ConnyW
Jag gillar också tydlighet och transparens så:
Jag för alltid dagbok, där jag för in sådana uppgifter om vad som gjorts för att (förhoppningsvis) möta kravet på KTjL §40
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Tidboken bifogas alltid med faktura (eller om det är ett kort jobb specat direkt på fakturan).
Jag bifogar också som regel lite olika mätprotokoll osv ifall det är tillämpligt för jobbet.

Sen gör jag nog inte så väldigt mycket mer.
Jag har en dålig vana av att arbeta rätt avtalslöst. Det har funkat rätt bra hittills, och det är sällan totalen har uppgått till sådana belopp att jag riskerar allt, det skulle kunna svida men jag skulle kunna gå vidare.
Jag har länge haft en tanke på att alltid skriva avtal på hantverkarformuläret när jag har med privatkunder att göra, men privatkunder är en rätt liten del av min verksamhet, så jag har inte kommit till skott där.

Men jag håller i princip med dig om det där med avtal.
Men det blir liksom lite för otympligt för småjobb, säg sånt som är på 2 timmar eller kanske en dag.
Men visst, krafsa ner ett hantverkarformulär skulle väl inte vara så blodigt, det kan man ju göra på en 10-20 minuter, det blir ju bara 100-200 kr dyrare för kunden, det har väl alla råd med.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, du menar att jag ska göra en unik prislista för varje kund och uppdrag.

Ja många prislistor blir det då, inget uppdrag är det andra likt.

Dessutom har jag 100-tals småpryttlar i bilen som jag inte direkt planerar in före, utan jag tar vad som går åt allteftersom...
Det är upp till dig vad du vill göra! Jag lägger mig inte i det. Vill du ha en generell prislista i PDF eller en webbsida, eller individuell prislista för varje kund, eller skriva ut på papper, I dont care, välj tillsammans med ´kunden vad ni vill komma överens om. Det är en sak mellan dig och din kund...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ConnyW
Jag gillar också tydlighet och transparens så:
Jag för alltid dagbok, där jag för in sådana uppgifter om vad som gjorts för att (förhoppningsvis) möta kravet på KTjL §40
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Tidboken bifogas alltid med faktura (eller om det är ett kort jobb specat direkt på fakturan).
Jag bifogar också som regel lite olika mätprotokoll osv ifall det är tillämpligt för jobbet.

Sen gör jag nog inte så väldigt mycket mer.
Jag har en dålig vana av att arbeta rätt avtalslöst. Det har funkat rätt bra hittills, och det är sällan totalen har uppgått till sådana belopp att jag riskerar allt, det skulle kunna svida men jag skulle kunna gå vidare.
Jag har länge haft en tanke på att alltid skriva avtal på hantverkarformuläret när jag har med privatkunder att göra, men privatkunder är en rätt liten del av min verksamhet, så jag har inte kommit till skott där.

Men jag håller i princip med dig om det där med avtal.
Men det blir liksom lite för otympligt för småjobb, säg sånt som är på 2 timmar eller kanske en dag.
Men visst, krafsa ner ett hantverkarformulär skulle väl inte vara så blodigt, det kan man ju göra på en 10-20 minuter, det blir ju bara 100-200 kr dyrare för kunden, det har väl alla råd med.
Bra, då är vi överens om att avtal i princip är bra, sen får du själv avgöra tillsammans med din kund hur ni gör. Jag har oftast uppdrag som om det är små uppdrag gäller belopp på ca 200 KSEK eller mer, så jag måste helt enkelt ta mig tiden att förhandla fram ett avtal med mina kunder, det blir för stor risk att det blir tvist annars. Tar man sig tíden att resonera igenom så blir risken för tvist mindre och om vi gör avtalen skriftliga så kan båda parter gå tillbaks och se vad vi egentligen kommit överens om, utan att fajtas i domstol. Sen kan man göra tilläggsavtal om man vill komplettera elelr ändra något och de bli då väldigt enkla, när man redan har avtalat om de allmänna villkoren i grundavtalet.

Jag har aldrig några privatpersoner som kunder, och mina uppdrag är ganska stora. Så för mig är det alltid värt tiden att vara noggrann med avtal.
 
connywesth connywesth skrev:
Bra, då är vi överens om att avtal i princip är bra, sen får du själv avgöra tillsammans med din kund hur ni gör. Jag har oftast uppdrag som om det är små uppdrag gäller belopp på ca 200 KSEK eller mer, så jag måste helt enkelt ta mig tiden att förhandla fram ett avtal med mina kunder, det blir för stor risk att det blir tvist annars. Tar man sig tíden att resonera igenom så blir risken för tvist mindre och om vi gör avtalen skriftliga så kan båda parter gå tillbaks och se vad vi egentligen kommit överens om, utan att fajtas i domstol. Sen kan man göra tilläggsavtal om man vill komplettera elelr ändra något och de bli då väldigt enkla, när man redan har avtalat om de allmänna villkoren i grundavtalet.

Jag har aldrig några privatpersoner som kunder, och mina uppdrag är ganska stora. Så för mig är det alltid värt tiden att vara noggrann med avtal.
Åh vad skönt för dig att slippa privatkunder. Det är drömmen för en hantverkare (y)
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Expowera skriver att de friskriver sig helt från allt ansvar för vad de publicerar och att de inte ägnar sig åt juridisk
rådgivning. De skriver även att vad som skrivs kanske inte är korrekt eller aktuellt .
Att därmed hänvisa till vad de skriver under föregivande att det är korrekt , kan bli kostsamt för den som
använder sig av dessa uppgifter . Pga friskrivningen finns ingen skadeståndsrätt. Att publicera som korrekt och
sedan på sista raden helt friskriva sig fyller ingen funktion och är förvillande då det i ingressen inte påtalas att
inget ansvar tas för vad som skrivs. Fråga , Till vem riktar sig denna information ? om det är till ej kunniga
är det ett medvetet förledande då inte alla förväntas läsa alla sidorna till slutet. Expowera borde förstå att
vad de skriver kan uppfattas som korrekt vilket är en medveten handling , sättet att uttrycka ger heller inte
anledning till annan tolkning.

Personuppgifterna avser vilka personer som bor på adressen som anges och är offentlig handling som
de medvetet har valt att publicera sökbart i olika öppna register , jag har konstaterat att någon juridisk person
med namnet Expowera finns inte på adressen . Jag har inte sagt att personerna hör samman med Expowera
eller står för den tvivelaktiga publiceringen av material som Expowera tar avstånd från som ev. felaktig.
Om personerna vill utesluta att på något sätt knytas till Expowera bör de byta adress eller radera sin offentliga
uppgifter .
Expowera är en gratis service för alla som besöker deras webbsidor. Vill du ha juridisk rådgivning behöver du kontakta en advokat. Expowera ä till för de som söker information, ungefär som Wikipedia öppen och gratis information utan garantier, så som vi som gillar och respekterar internets webbsidor gillar. Vill man fördjupa sig och ha "garantier" ja då får man betala för det som sig bör.

Men du kanske känner till GDPR, där det nymera är ganska tydliga direktiv hur personuppgifter får användas, din avsikt med att "hänga ut" de som bor på en specifik bostadsadress var inte "i god tro" utan det var "i ond tro", dvs du ville skada deras anseende. Jga kan inte tolka det på annat sätt. Jag hänger inte ut någons privata namn, personuppgifter eller bostadsadress på detta sätt. Därför att det är djupt oetiskt. Och numera inte förenligt med GDPR-direktivet.

Att Expowera har en "friskrivningsklausul" är för att de inte ska kunna bli stämda om något fel hittas i informationen. Det mesta av informationen är dock mycket vederhäftig, jag har läst ganska mycket av det själv och även bidragit med en del. De har inte några större intäkter från besökarna, eller kunder. Det är en gratis tillgänglig information som de tillhandahållit i kanske 10-15 års tid. De har samlat information som de är intresserade av de som är intresserad av företagande, juridik, ekonomi, marknadsföring m.m.

Vill man fördjupa sig i lagtexternas kompletta skrivningar kan man besöka notisum.se (numera betaltjänst), lagen.nu (gratis, här finns även hänvisningar till prejudicerande rättsfall i Hovrätter och Högsta domstolen), eller riksdagen.se (gratis).

Lawline.se är en plats där du kan ställa konkreta juridiska frågor, så kanske du får svar av en juridikstuderande eller en riktig advokat, om det är tillräckligt intressanta frågeställningar av allmänintresse.
 
Redigerat:
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Bra, då är vi överens om att avtal i princip är bra, sen får du själv avgöra tillsammans med din kund hur ni gör. Jag har oftast uppdrag som om det är små uppdrag gäller belopp på ca 200 KSEK eller mer, så jag måste helt enkelt ta mig tiden att förhandla fram ett avtal med mina kunder, det blir för stor risk att det blir tvist annars.
Det är här det finns en rätt stor skillnad. Ett litet uppdrag för dig är på 200' kr. Ett litet uppdrag för en hantverkare är på kanske 2000 kronor. När man gör en affär på 200' kr eller mer så kan man "offra" några timmar på ett kontrakt. När man gör ett snabbt uppdrag på säg två timmar så skulle det bli en rejäl overhead att först åka till kunden och se vad som skall göras och vilka saker som behövs, sen plocka fram en prislista på alla dessa saker och få den signerad.

Visst är det bra med ett skriftligt avtal, men om en privatperson (eller för all del en företagare) kommer in här och vill ha hjälp för de känner sig lurade av motparten i en affär och inget skriftligt avtal finns, så hjälper det föga att påpeka "du skulle haft ett kontrakt".
 
  • Gilla
Vector och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är enig med connywesth om att personuppgifter inte ska publiceras här, alldeles oavsett om ägaren till dessa uppgifter själv offentliggjort de på andra ställen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är här det finns en rätt stor skillnad. Ett litet uppdrag för dig är på 200' kr. Ett litet uppdrag för en hantverkare är på kanske 2000 kronor. När man gör en affär på 200' kr eller mer så kan man "offra" några timmar på ett kontrakt. När man gör ett snabbt uppdrag på säg två timmar så skulle det bli en rejäl overhead att först åka till kunden och se vad som skall göras och vilka saker som behövs, sen plocka fram en prislista på alla dessa saker och få den signerad.

Visst är det bra med ett skriftligt avtal, men om en privatperson (eller för all del en företagare) kommer in här och vill ha hjälp för de känner sig lurade av motparten i en affär och inget skriftligt avtal finns, så hjälper det föga att påpeka "du skulle haft ett kontrakt".
i de fallsom en konsument skrivit här i forumet så har det i de fall jag läst mest av i alla fall, oftast rört sig om belopp i storleksordningen 60 KSEK-300 KSEK. I de fallen tycker jag man bör skriva avtal oavsett, för det är ganska mycket pengar även för en småhusägare. Men som sagt för att installera ett vägguttag i garaget, så kanske det är värt en "chansning", jag vet faktiskt inte, det får väl var och en avgöra. Men man kan väl åtminstone skicka ett mejl till leverantören och be om ett pris i så fall, så man har någon dokumentation på någonting.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är enig med connywesth om att personuppgifter inte ska publiceras här, alldeles oavsett om ägaren till dessa uppgifter själv offentliggjort de på andra ställen.
Jag publicerar inte ens företagsuppgifter om jag är missnöjd med en kund eller leverantör. Jag uttrycker hellre mitt missnöje utan att identifiera exakt vilket företag det gäller. Det hjälper ingen, men det kan skada både den jag skriver om och mig själv, om det visar sig att jag hade fel.... har jag fel utan att mitt "hatobjekt" kan identifieras så är det bara jag själv som får skämmas. Ingen annan lider skada.

Råkar jag ha rätt och hänger ut något specifikt företag, så kan dem faktiskt lida skada på riktigt, det kan då drabba oskyldiga som råkar jobba där men som inte var involverade. Särskilt om det gäller småföretag. Stora bjässeorganisationer tål mer stryk.

men att "hänga ut" någon (oavsett om det är en privatperson eller företag) säger mer om den som skriver än den som är föremål för den uttryckta vreden.

Skriver man att man "hatar" eller "föraktar" någon specifik politiker, eller myndighet, så kanske man inte ska bli förvånad om farbror Säk hör av sig och undrar vad man håller på med.

Men däremot kan jag säga emot någon vars åsikt/uppfattning jag inte delar. För då kan denne försvara sig, men personangrepp är inte bra oavsett, bättre att diskutera sakfrågan. Exempelvis tolkningen av ett visst lagrum, eller utslag i domstol. Det kan vara lärorikt att analysera prejudicerande domar. Men man måste hålla sig till sakfrågan och förstå de juridiska termerna (som inte alltid betyder vad man som lekman tror att de betyder).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På stora orter där det finns många att lura funkar det nog. Men på mindre orter blir det snabbt känt om man arbetar så. Det gäller även abnorma materialpriser.
Många olyckliga kunder blir det med skurkar i farten och de hittar nya offer polisanmäl och börja hantera problemet som knallhattarna gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.