Hej har nyligen flyttat till bostad där det finns garage. Har gjort i ordning det mesta inomhus nu frånsett små detaljer här och där. Nu blir garaget nästa stora projekt.

Problemet är att det endast sitter gips på väggarna och hål lite här och var och massa klotter. Min fråga; kan jag helt sonika sätta osb skivor utanpå gipsen och sen måla för att sedan få dit hyllor, förvaring, inredning osv? Hållbarheten borde inte påverkas men fråga hur det blir med brandklassning osv? Ljudetdämpning påverkas negativt men borde inte bli så farligt med hyllor och diverse skåp som dämpar? Tacksam för tips och tankar!
 
Sätt upp ett lager vanlig gips istf OSB.

Dubbel gips bär hyfsat. Annars om du har tunga prylar så sätt t ex Pelly-system där de lodräta bärskenorna skruvas i väggreglarna. El sätt upp en/flera bräda/brädor vågrätt, fastskruvad i väggreglarna, och fäst krokar & hyllor i brädorna.
 
Varför inte osb+gips?
Osb även målad blir väldigt osnyggt, men visst till garage kanske de funkar..
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet. :)

OSB utanför gipsen blir ju lite fult kan jag tycka (fast egentligen är jag inte 100% fast i den uppfattningen, bara för någon vecka sedan såg jag en vägg där dom hade låtit det vara en rå OSB-yta som ytskikt, och det var iaf just där inte heltokigt, lite läckert t.o.m. Men det syntes tydligt att det hade varit svårt att få skarvar och hörn att inte vara fulla med elaka stickor utan att "slipa sönder" kanten helt och därmed designen).

Brandklassen blir inte sämre av OSB på gipsen, utan tvärtom ökar brandklassen (alltså som avskiljande vägg mellan olika brandceller), det blir dock inte lika bra värden som ifall att gipsen sitter utanpå OSB, men åtminstone ingen försämring jämfört med enkelgips.

Ljuddämpningen påverkas i princip ej, transmission genom väggen är ganska likvärdig för dubbelgips som gips+OSB, generellt något lite bättre med dubbelgips. Enkelgips dämpar sämre.
Ljudabsorption (dämpa ljudet i lokalen) är nog inte sämre med OSB än en gipsskiveyta, jag tror faktiskt att gipsen reflekterar aningen mer.

Dubbelgips är billigt och blir snygg och slät yta. Dubbelgipsmolly håller för väldigt många kg. Men sen är det ju inte alltid så kul att behöva hålla på mollyplugg i tid och otid. Och efter man demonterat något sitter det ju en ful "enkrona" kvar i väggen.
Men kan du stå ut med detta så tycker jag nog att det är bästa lösningen.

Själv skulle jag nog valt mellan att sätta ett gipslager till eller ta smällen och först riva ner befintlig gips och sen sätta OSB + ny gips.
 
det enklaste o billigaste borde vara att bara laga/spackla dom befintliga väggarna och sedan måla. Men om man vill ha osb utanpå gipsen så funkar det också alldeles utmärkt.
 
Tack för alla svar.
Spackla är uteslutet då vissa hål är för stora. Väljer mellan att riva och göra om allt eller smacka upp nått utanpå. Att bara sätta ett lager gips till känns inte aktuellt då jag gärna vill få det ordentligt hållbart så osb blir det frågan är bara hur och var.

Att sätta osb+gips utanpå allt har slagit mig men det blir mååånga skruvar att missa för att träffa reglarna. Det positiva borde vara att det isolerar lite bättre? då garaget saknar isolering..

Hur svårt är det att få till kontakter/strömbrytare i de olika alternativen?
 
Hmm..i just TS läge kanske Plywood vore ett bättre alternativ, rent estetiskt..? Något dyrare förvisso, men ser trots allt inte så murrigt ut... Alternativt klassiska spånskivor som målas...
 
Mikael_L
Fesoj skrev:
Det positiva borde vara att det isolerar lite bättre? då garaget saknar isolering..
Vad menar du?
Är det värmeisolering, eller ljudisolering?

Är det väggar ihopbyggda med huset?
 
Nej jag tänkte på värmen. Kan ju hända att jag tänker knasigt. Inte ovanligt. :)
 
Väggarna sitter ej ihop med huset. Det är ca 2m mellan garage och hus.
 
Isolervärdet i OSB kan du helt bortse ifrån i alla fall.
 
Mikael_L
Ahh, oisolerade ytterväggar och risiga, smutsiga, trasiga klottrade gipsskivor inne.


Ja nu klarnar det, jag är nu 100% säker på vad jag själv skulle gjort.

Rivt ner all befintlig gips, isolera, på med OSB sen ny gips.

Garanterat det enda som man inte blir jättemissnöjd med senare, i detta läge.


Det enda lilla abret är väl hur den tidigare byggaren har gjort med reglar, spikläkt, vindpapp/vindväv och luftspalt och sånt.
Det bör ju helst bli en luftspalt bakom fasadpanelen, framförallt och det är målat med en akryl-färg.
Sen vindskydd bakom luftspalten och först därpå isolering.

Men det finns ju några alternativa lösningar och det inte är bra byggt nu.
Att ta ner hela fasaden för att fixa bakom känns ju sällan som ett reellt alternativ, om den nu inte är lite halvrutten redan.
 
Fesoj skrev:
Spackla är uteslutet då vissa hål är för stora.
Fast står du ut med enkelgips så kan du laga mer eller mindre godtyckligt stora hål genom att fälla in några regelstumpar "bakom" hålet och skruva det en ny gipsbit som du anpassar till hålet. Sen spacklar du skarvarna som vilken gipsskarv som helst.
 
Är det nån vits att isolera om jag inte kommer ha nån uppvärmning att tala om?
 
Mikael_L
Fesoj skrev:
Är det nån vits att isolera om jag inte kommer ha nån uppvärmning att tala om?
Javisst, svalare på sommaren. Mindre kondens på vintern.

Men framförallt, det går att ångra sig och börja värma upp, även en bra grej om man bara någon enstaka gång får behov av uppvärmt garage t.ex. om något plötsligt måste fixas på bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.