Kort och gott. Är OSB-skivor godkända i badrum?:rolleyes:

Som bakomvarande skiva - absolut.

Som ytskiva att tätskikta på - nej.

Däremot är inte OSB med i en utprovad konstruktion för infästning utan kortling.

• Gilla
mölnbo och 1 till
  • Laddar…
Tycker man får olika svar angående detta! Har GVK och BKR olika uppfattning? Har fått sagt av en bes.man att det ska vara plywood?

Nej det är inte olika svar och du blandar ihop olika begrepp beroende på att det du efterfrågar är inte samma som frågan i sig.

Som bakomvarande skiva som är godkänd för infästning av allting så är det endast våtrumsvägg 2012 som är testad och godkänd. Denna är gjord tillsammans med säker vatten, BKR men även GVK godkänd. Då är det konstruktionsplywood 15 mm tjocklek som gäller. Alltså inte 12 mm plyfa eller OSB tex. I detta fall med 15 mm plyfa så är det alltså godkänt för direkt infästning utan särskild konstruktion (kortling med reglar tex).

Däremot är det fullt godkänt med spånskiva, osb, 12 mm plywood, råspont eller andra träbaserade lösningar som bakomvarande skiva. Dessa hjälper till att styva upp och det ska då vara reglat efter de krav som leverantör av ytterskivan kräver i sina anvisningar (olika för våtrumsgips, minerit, fermacell mfl). Dock är inte dessa skivor utprovade för infästning av allting i badrum så duschblandare mm skall fortfarande kortlas.

BKR har säkert sagt att du ska använda 15 mm plywood då de förespråkar våtrumsvägg 2012 medan någon på GVK har gett dig svaret att OSB är godkänt men de har då förutsatt att du kortlar. Båda svaren är rätt och inga problem bara man planerar o bygger rätt.

Men i längden bör våtrumsvägg 2012 ta över som den vanligaste konstruktionen

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Hoppsan, där lärde jag mig lite nytt också, trots att jag hänger här på forumet en hel del! (visste inte att 15mm plyfa var ok utan kortlingar...) :D

injonil skrev:
Hoppsan, där lärde jag mig lite nytt också, trots att jag hänger här på forumet en hel del! (visste inte att 15mm plyfa var ok utan kortlingar...) :D
http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg

Där finns lite info. Testerna är gjorda i samarbete med de största byggföretagen, försäkringsbolag och några branschorganisationer. I praktiken faktiskt så har inte någon från GVK varit med i projektgruppen men däremot så godkänns konstruktionen även utav dem.

Notera dock att om man följer denna konstruktion så är det inte tillåtet med kartonggips så man kan inte blanda olika regler och hänvisa till våtrumsvägg 2012 för en korrekt infästning o sen till GVK för godkännande av ytterskiva.

Än sålänge finns många yrkesmän ute med dåligt uppdaterade kunskaper så man kan få lite dåliga svar av besiktningsmän och hantverkare trots allt men hos branschorganisationerna skall rätt information finnas

Kinglolle, du verkar ha bra koll på detta, jag har tänkt en del på Våtrumsvägg och funderar på att använda mig av den. MEN jag kommer att regla cc30 istället för 45 eftersom att det idag sitter cc60 som jag kompletterar. Frångår jag då reglerna för våtrumsvägg2012, trots att jag egentligen gör det "bättre"?

Joco_ skrev:
Kinglolle, du verkar ha bra koll på detta, jag har tänkt en del på Våtrumsvägg och funderar på att använda mig av den. MEN jag kommer att regla cc30 istället för 45 eftersom att det idag sitter cc60 som jag kompletterar. Frångår jag då reglerna för våtrumsvägg2012, trots att jag egentligen gör det "bättre"?
Ja jag har nog rätt bra koll av vissa anledningar som går att gissa fram :)

Nej kraven är minst cc45 vilket är för att man i många fall bygger med 90 cm skivor. Kör du med cc30 så är det helt ok då du får bra infästning av skiva mot regel

• Gilla
Joco_
  • Laddar…
TACK för all info !!!!

...och enligt de leverantörer av våtrumsskivor m.m som jag pratat med så har jag fått till svar att om man har träfiberbaserad skiva bakom (OSB el. Plyfa) så räcker cc600...

Dock undrar jag lite vad skillnaden är mellan 12mm osb/plyfa och 15mm plyfa som gör att det är godkänt utan kortlingar med 15mm... och mååååånga med mig undrar detsamma ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Dock undrar jag lite vad skillnaden är mellan 12mm osb/plyfa och 15mm plyfa som gör att det är godkänt utan kortlingar med 15mm... och mååååånga med mig undrar detsamma ;)
Hängslen och livrem?
Nånstans måste man dra gränsen och ingen vill bli hängd för att man dragit den för lågt så därför drar man kanske till lite extra!?

Vill minnas att det ska vara konstruktions plywood om det nu skulle finnas en "vanlig".

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

T
Paul-Staffanstorp skrev:
...och enligt de leverantörer av våtrumsskivor m.m som jag pratat med så har jag fått till svar att om man har träfiberbaserad skiva bakom (OSB el. Plyfa) så räcker cc600...

*host*pengar*host*:rolleyes:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nik206 skrev:
Hängslen och livrem?
Nånstans måste man dra gränsen och ingen vill bli hängd för att man dragit den för lågt så därför drar man kanske till lite extra!?
Visst... men det har ju alltid hetat att siliconen ska kunna bottna och enligt mig så bottnar den ta mig fan lika bra/dåligt i 12mm som i 15mm skivmaterial så jag tycker det hela känns störtlöjligt och det är inte lätt att förklara för kunder som oftast begriper ännu mindre av det som ska göras...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.