Hej, jag och min sambo tittade på ett fantastiskt hus från 1946 igår. Huset är besiktigat och i besiktningsprotokollet stod det att taket svackar lite, inte mycket men det såg lite ojämnt ut. På vinden såg vi själva två takstolar som hade sprickor på ca 40 cm. Det såg ut som torrsprickor och jag kunde inte se med ögat att de såg deformerade ut. Kan ett par takstolar med sprickor göra att taket svackar eller vad kan det finnas för andra orsaker till att ett tak är ojämnt? Åtgärder?

Taket är bytt 2006 och har en lutning på 45 grader. Det fanns även ett ventilationsrör som gick upp genom vinden, är det dåligt?

Vore evigt tacksam för råd. Man fick bara prata med besiktningsmannen som slutgiltig köpare. Vi vill inte lägga något bud innan vi skaffat mer information om hur stort felet kan vara.

Det är ganska vanligt med svackor och ojämnheter i tak på äldre hus. Ofta beror det på att takstolar är underdimensionerade. Taket har kanske varit avsett för något lättare än tegel/betongpannor.

Framförallt på 1,5 plans hus så kan det också bero på att någon tagit bort, eller flytta en vägg till kattvinden på sidan, den är ofta en del av takstolskonstruktionen.

En såda ojämnhet kan vara alarmerande, den är ofta helt ofarlig.

Jättesvårt att veta om man vågar köpa eller ej. Vi har en ganska Tydlig svacka på ena sidan av vårt tak (Det är osymmetriskt, längre på ena sidan). Vi fick lugnande besked av bes. Mannen när vi köpte. Lite av att har det hållet i 70 år så...
Det jag vet idag är att taket var plåtklätt från början, och takstolarna är grovt underdimensionerade. Men det håller. En byggnadsingebjör som tittade på det när vi skulle bygga om skakade på huvudet . Men inget att oroa sig för i vårt fall.

Som råd till en. Se till att få in en bes. paragraf i köpekontraktet, se till att ha en kunnig konstruktör som kan titta på taket speciellt.

Redigerat:
Åk runt och titta på gamla hus, det är mer regel än undantag att taket har dalar mellan takstolarna..... Lite svårt att se nu på vintern kanske.

Tack för svaren. Vi får kolla upp saken närmare innan vi bestämmer oss.

Väcker den här gamla tråden med en liknande fråga.

Bor i ett lastgammalt hus där tegeltaket böljar lite på sina ställen.

Har iofs förstått att det är vanligt på gamla hus, men om man nu skulle vilka rådfråga en expert - vem vänder man sig till? Förslag i Stockholmsområdet (Västerort)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.