Fler här inne som inte sover riktigt gott om nätterna längre? Vårat lån kommer att sluta på nånstans runt 2,9 mill, bygger i Uppsala. Min man tjänar drygt trettio, jag tar ut ca 3500 i föräldrapenning och så har vi 2 barnbidrag. Enligt kalkylerna så kommer vi att klara detta, men jag har alltid varit skraj för stora lån. Hjälp, hur vet man om man gör det rätta, vill ju inte vara så här nervös jämt... Nån som är i ungefär samma sits inkomstmässigt?

Vi har fått lånelöfte, men en månad efter att vi fick det så blev samtliga på min avdelning på jobbet varslade. Jag har fn inget jobb att återvända till, iof så hade jag ändå inte tänkt börja där igjen men undrar hur det blir med banken. Är vi skydiga att berätta?

Tacksam för lite synpunkter!

Ps. 30000 FÖRE skatt...

Vad har du uppgett för inkomst till banken?
Ska ni låna 2,9?
Är kalkylen gjord utifrån din föräldrapeng? I så fall bör det ju funka.

Menar du att du verkligen bara tar ut 3500 kr i månaden i föräldrapenning? Lägsta-beloppet per dag är väl numer 180 kr/dag? Isåfall kan du inte ta ut föräldrapenning för heltid? Det innebär ju att du har lite reserv där, i och med att du kan gå upp till att ta föräldrapenning på heltid, 7 dagar i veckan.

Dessutom lät det på dig som att du hade jobb innan, och då borde du ju få mer än lägstanivån?

Om du nu av någon anledning inte kan ta ut mer än 3500 kr i månaden, så känns det rätt tajt med lån på 2,9 miljoner.

Lägsta beloppet höjs till 180 kr från och med 1 juli 2006 och gäller endast för barn födda från detta datum.

Ah, tack för den informationen, jag trodde att det redan var genomfört.

Är hela lånet ett bottenlån, eller behöver ni amortera något?

Era totala inkomster efter skatt, plus barnbidragen, borde bli ca 25.000 kr/mån. Räntan på lånet blir i dagsläget ca 4220 kr/mån (2.5% ränta och 30% avdragsgillt) vilket inte borde vara några problem. Även om räntan fördubblas borde ni klara er förutsatt att ni lever någorlunda sunt (ekonomiskt) i övrigt.

Med andra ord är läget lugnt, även om du inte får ett annat jobb.

Man kan ju utgå från de schabloner som brukar ges och räkna baklänges för att se vilken ränta ni klarar av.

Er inkomst (inklusive barnbidrag) efter skatt sätter jag till 20500 (beror på er skatt samt vad exakt din man tjänar).

Driftskostnad för huset sätter jag till 2500 kr. Det finns olika schabloner för levnadskostnad, men en schablon säger 10500 kr för två vuxna plus 2000 kr per barn. Det skulle isåfall bli 14500 kr per månad för er. Detta ger 8500 kr kvar för räntor och sparande.

8500 kr i månaden efter skattereduktion på 2,9 miljoner innebär ca 5,3% ränta. Där går enligt denna schablon gränsen för vad ni klarar.

Hej alla!

Tack för genomtänkta svar! Det stämmer att jag tar ut endast 3500 per månad, detta för att jag ska kunna vara hemma så länge som möjligt med barnen. Pengarna räcker då i ca 2,5 år. Tanken är, om vi inte väljer att ta tredje barnet direkt, att jag ska jobba endast 25 %. Jag tillhör kategorien som inte vill ha barnen på dagis, därför kommer det dröja några år innan jag jobbar heltid igen. Med detta i åtanke känns det som att vi har valt en livstil och ett sätt att uppfostra barnen som inte rymmer en dyr villa. Jag har inga erfarenheter av lån, räntor, amortering, är rädd att allt kommer kosta mer än vad kalkylerna visar. Vi har inte lagt upp lånen än, kommer binda en del och kommer att amortera ganska lite. Har endast ca 150.000 i kontantinsats, så lånet kommer att hamna på 2,8-2,9. Känns som att detta är den sämsta tiden EVER att bygga hus, eller???

Vege

Jag hade inte sovit så gott om natten med de förutsättningarna men ni fixar det säkert med lite trolleri och kämparanda. ;)

Så länge ni inte båda blir utan arbete så kan det ju bli bara bättre :)
Men det låter lite som att det blir snåla dagar framöver.
Det som inte framgår är om det är färdigt hus & tomt?
Annars får ni planera in lite pengar till gräs mm.
Möbler, fler rum = mer möbler, gardiner, mattor mm mm
Bil? Sjuk & kan inte jobba..sjuka barn (där båda måste vara hemma) osv osv...

Vet ej men har ni inte mycket hjälp från familj & vänner så blir det tufft. Till slut kan det slå på mer än ekonomin.
Vill inte låta hemsk negativ men har man allt klart för sig utan att stoppa huvvet i sanden så först då har man bäst chans.

Man kanske får överge "stanna hemma med barnen" & jobba tidigare om det behövs?
Kan du offra det för huset så kan det ju gå i krissituation.

Inte negativ men realistisk: Vi har lån på 1 miljon, två bilar och en total nettoinkomst på 30 000 kr/mån. Vi har högre driftkostnad än ni som har nytt hus men jag kan lova att jag med facit i hand inte skulle vilja ha ytterligare 2 miljoner i lån. Vi har inte det särskilt tufft men samtidigt så har vi ingen möjlighet att lägga undan en endaste krona per månad heller...

Mycket har sagts och vi kan väl bara ge vår personliga syn på saken. Det är till syvende och sist som väljer hur ni ska göra.

Som jag ser det så har man minst pengar när man behöver dem som mest.

Jag tycker du gör helt rätt i att vara hemma mycket med barnen. Tyvärr är dagens Sverige inte utformat med valfrihet inom barnomsorgen som ledstjärna, och därför är denna omrsorgsform dyr (ej subventionerad) som det vore om du skulle jobba och lämna barnen på dagis.

Nu är förutsättningarna som de är och då är det upp till er att bestämma om ni vill prioritera boendet så högt att det lämnar litet/inget utrymem för annat. Om ni tillsammans bestämmer er för att göra det så är min övertygelse att det går.

Det ni bör tänka på är att amortera lite/inget under denna "småbarnsperiod" samt att behålla en skaplig buffert (kanske 50.000) så ni klarar evnetuella "hack"i inkomst- utgiftskurvan. Sedan gäller det att vara sparsam i största allmänhet. Om du är hemma så kan du göra all mat hemlagad och din man får matlåda, ni kanske klarar er med en bil, osv osv. Din man kan också med fördel ge bort lite pension till dig (PPM pengarna) de år du är hemma och inte får så hög inkomst.

Kort sagt så tror jag det kan gå, men räkna inte med ett liv i överflöd. Denna tid är inte heller så lång kanske 3 år och sedan kanske du kan jobba och ni får en annan eknomisk situation.

Hej alla!

Tycker ni är otroliga som lägger ner er tid på att svara så utförligt, vill tacka alla för det.
Ja, 2,9 mill är det totala priset, inklusive tomt. Vi har redan i dag hög boendekostnad som vi klarar av, drygt 8000, det är nog därför som vi har varit positiva till att bygga. Vi varken röker eller dricker, och lever inget "utsvävande" liv i övrigt, det är mest KÄNSLAN av att ha så stora lån som skrämmer mig. Min man har ett jättebra jobb med mycket goda framtidsutsikter, och jag själv har en gymnasieutbildning som gör att det aldrig är problem att få jobb. Som det ser ut nu, så kommer vi att bygga. Oron har släppt lite, det blir så många fördelar för oss. Det är svårt att bjuda vänner hit eftersom det är sååå trångt, alla har ju barn. Vi kommer att klara oss med firmabilen som min man har.
Jag har inte tänkt så mycket på det, men vi lever nog redan ett "snålt" liv, (rikt på mycket annat än det materialistiska förstås... ;))

Får se vad som händer, tack igen!

Vege

Visst är det bra och viktigt att man har respekt för lånens storlek. Det har jag våndats mycket över att låna hela mitt och frugans livs besparingar och köpa ett hus. Samtidigt så är man redan idag belånad ca 1 miljon då man innehar en bostadsrätt, skillnaden är att denna summa är dold i föreningen och betalas av mig indirekt via månadsavgiften.

Detsamma gäller för hyresrätter, bostadsbolagen har stroa lån som man är med att betala men man står inte som låntagare. Bor man i hyresrätt så betalar man dessutom lite extra så de kan få lite vinst över.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.