De senaste veckorna har elpriset stigit kraftigt och jag är jätte nervös för nästa elfaktura på byggströmen. Vi hade i december en förbrukning på 9000:-!!!! Nu väntar vi på nästa, vågar inte på att gissa vad det kommer att landa på.
Hur hög kan den bli? När kommer det att vända?

dra på trissor va mycket, hur många byggfläktar är igång? och kan nån dieselvärmare va tillfällig lösning om elen är tillfälligt dyrare?
bara en tanke, har själv en 15kw värmekanon som drar 1 liter i timmen, borde bli billigare än el va?

Ujuj.....

Vi har en 9KkW som står och brummar i vårt nybygge så jag har åxå funderat över förbrukningen. Jag brukar iof se till så att den står på ½ effekt, dvs 4,5 kW, samt att jag på helgerna bara låterden gå på nätterna och ha den avstängd på dagarna.

Jaja det är väl bara att bita i det sura när räkningen kommer!

Redigerat:
patrik659 skrev:
Ujuj.....

Vi har en 9KkW som står och brummar i vårt nybygge så jag har åxå funderat över förbrukningen. Jag brukar iof se till så att den står på ½ effekt, dvs 4,5 kW, samt att jag på helgerna bara låterden gå på nätterna och ha den avstängd på dagarna.

Jaja det är väl bara att bita i det sura när räkninen kommer!

Snickarna vill ha dem igång hela tiden för att undvika att det ska spricka i tak och dylik senare sen. Så vi vågar inte stänga av dem på helgen tyvärr annars hade jag gjort det.

Ja fast jag kör igång den på kvällen igen och det är alltid en 15-20grader när man kommer och sätter igång den!

Vad är det som spricker?

patrik659 skrev:
Ujuj.....

Jaja det är väl bara att bita i det sura när räkningen kommer!
Wow, 9 miljoner watt! Klart det kostar då! :D

cederbusch skrev:
Wow, 9 miljoner watt! Klart det kostar då! :D
Ja fatta!! :)

Ska juh naturligtvis vara 9kW!

kilo betyder tusen.... inte mega...

KkW

clas_f skrev:
kilo betyder tusen.... inte mega...
mm, men kilokilowatt blir ju tusen tusen watt, alltså miljon watt

Vi fick en räkning på 10200 för oktober och november. Har en elpatron som kör runt golvvärmen så det inte ska frysa. Hade 20 grader inne på bygget men vred snabbt ner värmen så nu håller vi ca 13 grader. Men det som kostat på och vi inte tänkte på var snickarens arbetsbod. Sitter två 1000W-element där så de stängde jag av fortare än kvickt. Han är ju ändå inte där så mycket nu samt att han kan fika inne i huset.

Att snåla med värmen när man bygger hus är inge bra...
Viktigt att torka ur virket så mycket som möjligt innan målning etc. annars spricker det senare, när det torkar...

W
Vad spelar det för roll men en lite elräkning på 10 papp när man bygger ett hus för 2 mille utan tomt tex. Det e väll bara bra att allt torkar ut samt att arbetarna och man själv har det varmt och trevligt när man jobbar.

Det är väl termostat på de flesta fläktar ? så om den är på 3 eller 10 kw kan väl kvitta detsamma ?

De har mätt fuktigheten i både plattan och i träet och det är tillräckligt torrt för att både lägga klinkers och måla/tapetsera. Vad det gäller termostat så har den fläkten som står hos oss inte det...apgammal!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.