Hej forumet,

Jag har en gnagande oro över ett av vårt badrum i vårt nybyggda hus (färdigställdes 2014, vi köpte nyckelfärdigt).

Jag har egentligen noll eller liten erfarenhet av våtrum och hus i allmänhet men upplever lite märkligheter i vårt lilla badrum (vi har två) men det är i det lilla vi duschar i.

Det som är grund till min oro är att jag upplever att det luktar lite "fukt" inne i detta badrum, och då menar jag kroniskt. Jag har svårt att beskriva lukten närmare än så, det luktar inte mögel eller sådär som det kan lukta i gamla källare men det luktar fukt på något sätt.

Jag har även noterat svarta fläckar i EN utav silikonfogarna. Kan detta vara svartmögel? Det märkliga är att det just bara är än utav fogarna, alla andra fogar har inga tendenser till svarta fläckar. Noterbart är att de fogarna som har dessa svarta fläckar är de transparenta fogarna. Dessa fogar sitter just intill duschkabinen, och tittar jag på fogarna i skarvar kring golvet ser det bra ut - dessa är dock inte transparenta.

Ventilation i badrummet är bra (vi har frånluftsvärmepump) så det är ett konstant sug i ventilen i badrummet. Vi försöker också alltid öppna fönstret efter duschar.

Jag kan inte riktigt släppa att det luktar lite märkligt och dessa svarta fläckarna och tankarna snurrar kring om något kan vara fel vilket gör att jag mår lite lätt dåligt (psykiskt) över situationen. Det här är ju ett nybyggt badrum, det ska väl inte redan bli problem?

Tog bild på fogen, men även ovan duschkabinslisten då jag funderar på om det verkligen ska vara "öppet" där - det borde ju innebära att vatten hela tiden tar sig in inne i listen för kabinen? Ska det inte ligga något skydd där uppe?

2zDFJ_a1dZ2NUrsztVQNyL-553qHcaNJoN9TxbR5y_HoSrxNQB9-ryJKgDpOXyxpKZd9cD43zircDILaqTZ2LQOFSPOB_sBBcmE5h61nXA65vGi27dhxEdgx4hUrjxdwFfH3TEAYc9ElNMqhh1_Ihvp0NbcfhWwuTH7n2KBq30UrUuIFvZTRaur-Qk-Q_3ZVUC9flMj9ZxmEuo0y5iIIj9a3bAgh8OSRfWcLUag2uk1dRSKdhpGk9R6zlGKyKGex5psL0a6RCuNhD5-OO_5aiQLQMxLjXpdEAstGOYpjiqp57kpfz6LqtxbmyvvuCd0WITpMuMOxU7PfkiG-KWj3e3f00AuAz9hPwcl87y832rYYpowG_HVepyGqySp4r1-07_x7C4fPPVkrjXs9XjKzOS4sU8xoifTEXlcEUmTc-Gk3uYU6oh4RvKxlke9bmY22TSt5bSiYWw5effH8rGvVX1esBHWQVCIxy10QzTlTvd9fM_vP9mIKftJZiU7jD5kKGMQA7xDWoT9jRXxM-47Sx0nXL7cH7M3QOOgWbZeCwGbkUu9AZm-7Adq7JxcOVdb6wY_W6tqrYvJbpOokCMzEk0wUMXKjWDJ3iIiMPcHneys=w1001-h1334-no

MK8VW5MsI3asPkJuuxUQkjZRPej3DogIrABMgRflpYr-n7GzaLbqiNVB87L_nPPfxCcOdJR8SAP9S9jXnavs8XG6Pa1usx_ao3TClFOzpieqACSYsx3oJLxFTXukUemW9mnAzR5QHn35qPKtU4J5FCNVvkROsvNUBhW3HXInrUItGqqZJy7K8XiVWDd17Xbx3Hmyid5oa7D6BtAigWtXbZ_INd4-W2s2hPhFw8rEYA85q_Ju8yPvWdXFlxG0--YOdknyeISVq-K1lyf0tP1R-xTgxpo8LRr1AJx4oQI0v9XYR0T_kvpIX1DIv2oN7qg6p3VWakpVobg8pamvI_H6qKAnuvpDoAs7nFWsHzrMp0j2DX6wxhq7X5dbyYpMD56b-Wj24Up4gS0JSGYrfa_SQZGvJreTSS-8z1z8ASUb30lOqobPuyZBPto_enDk7AEdF35xac1SsVa1shwuAQ1lKtcpctE-gWVkI2-KF3U1Fl-vck07dr2LkyIYJibuJWxD-NRY2nQ-6HbfrHbDBzCvuEs4eg0NnlV-bMrceSOmLg4MQ7CbReFP-C2gdS1pZR-ylOUlGgrMKAzOfpTHlsMOBdjiRHgDeK2_hzuQZ3XULuw=w1001-h1334-no

Vad bör jag göra för åtgärder? Eller är jag bara paranoid? Jag har provat skrapa på de svarta fläckarna med nageln med det känns liksom inte som någon struktur, det är precis som om det ligger "inuti" fogen.

Tacksam för input
Hälsar en orolig husägare...

Ingen direkt input annat än att man kan rengöra fogarna och att lukt påfallande ofta kommer från golvbrunnar.

L
Det är en mjukfog i skarven mot väggen , den mjukfogen är det inget fel på , däremot så kan det bli en påväxt på ytan , p-g-a det kommer tvålrester och lite annat från er ( hudrester , hudfett ) som kan bli som svarta prickar , som du säger är det en typ av mögel , mycket svårt att inte få det , ett tips för att undvika det ( lite jobbigt vid varje dusch ) är att torka torrt på fogen efter varje dusch
Som Sacaros säger kolla upp så det finns vatten i golvbrunnen , det kan sugas ur lite av någon orsak , s.k avloppsventilation som inte hinner med .
Går att kontrollera , titta i brunnen om det gungar till häftigt där när ni spolar på toaletten

Ang. toppen av gångjärnslisten. Det ser ofta ut så, ev. vatten som kommer in där sipprar ut genom fogarna i listen längre ned. Vissa fabrikat har ett lock där uppe, men det varierar.

Om du vill "djupforska" så titta i monteringsanvisningen för just din duschvägg, bör finnas på nätet, om du vet fabrikat.

Fläckarna är rätt vanliga i duschar, även om jag tycker det brukar se mer ut som en jämn mörk beläggning. Rent teoretiskt skulle det kunna vara tecken påp för hög fuktighet i badrummet, men trolkigast är det bara en städfråga.

Den mesta luften i badrummet är ju frånluft från andra rum, som sugs ut via badrummet. OM du har för hög fuktighet i huset i allmänhet, så kan upptorkningen i badrummet ta onödigt lång tid. Så för dålig tilluft, i övriga huset kan nog ge detta också.

Det finna inget av det du beskriver eller visar på bilderna som tyder på att något skulle vara fel med tätskikt under plattorna.

Tack för alla svar. När det gäller att tvätta bort de svarta prickarna vet jag inte riktigt hur det ska gå till. Dom är liksom inte på "utsidan" av fogen. Det är det som är det märkliga, det är som om det flammat upp inne i själva fogen. Skrapar jag med något vasst på det svarta så skrapar jag bara bort fog, inget något av själva den svarta pricken.

Vol

H hempularen skrev:
Ang. toppen av gångjärnslisten. Det ser ofta ut så, ev. vatten som kommer in där sipprar ut genom fogarna i listen längre ned. Vissa fabrikat har ett lock där uppe, men det varierar.

Om du vill "djupforska" så titta i monteringsanvisningen för just din duschvägg, bör finnas på nätet, om du vet fabrikat.

Fläckarna är rätt vanliga i duschar, även om jag tycker det brukar se mer ut som en jämn mörk beläggning. Rent teoretiskt skulle det kunna vara tecken påp för hög fuktighet i badrummet, men trolkigast är det bara en städfråga.

Den mesta luften i badrummet är ju frånluft från andra rum, som sugs ut via badrummet. OM du har för hög fuktighet i huset i allmänhet, så kan upptorkningen i badrummet ta onödigt lång tid. Så för dålig tilluft, i övriga huset kan nog ge detta också.

Det finna inget av det du beskriver eller visar på bilderna som tyder på att något skulle vara fel med tätskikt under plattorna.
Hur vet jag om jag har för hög luftfuktighet i huset? Ventiler är öppna och ventilationen på frånluftsvärmepumpen är satt till 65% hastighet, vilket är 10% över det rekommenderade värdet (jag har höjt för att få lite högre effekt i kompressorn till pumpen). Värmepumpsentrepenören satte det till 55% dock, men efter att ha läst på lite om det där verkar det vara enligt normen för 138kvm stort hus.

Vol

En duschraka kan kanske vara bra att ha. Ser rejält blött ut på väggarna.

E etompau skrev:
En duschraka kan kanske vara bra att ha. Ser rejält blött ut på väggarna.
Ja, det där är alltså insidan av duschkabinen kort efter jag har duschat så det är väl inte så konstigt kanske. :) Men ja, en raka är nog en god investering - även om inte jag tror det riktigt löser grundproblemet.

Vol

Staffans2000
Mögelfläckarna är nästan omöjliga att få bort. Men är du idog med en klorinindränkt trasa kan fläckarna blekna med tiden.

Staffan

Våtrumsfog är ju normalt antimögelbehandlad (men möglar ofta ändå efter ett antal år) och borde hållit lite längre. Kan det vara så att man använt annan fogtyp?
Är det en bra lösning att öppna fönstret vid alla tillfällen? Stör inte det ut ventilationen?

Har du tagit isär och gjort rent alla vattenlås? Finns det en tvättmaskin i utrymmet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.