Hej,

Enplansvilla byggd -69, platta på mark, uppreglat golv utan ingjutna syllar eller impregnerat trä. Tänkte installera Granab ventilertat golv då vi ändå ska riva ut 100kvm och lägga vattenburen golvvärme.

Fick idag ett kostnadsförslag på 100kvm installation av Granab system 7000, ventilations under golvet, 22mm spårad spån samt 16 mm flytande spån på det. Två mellanväggar ska byggas upp, vägg och takbeklädnad i två sovrum (10 resp 12kvm, rivet ner till råspont i dagsläge). Sophantering.

Ca 35m yttervägg som behöver tätas mot syll.

Grovrivning av nuvarande golv och inbyggda garderobsväggar ingår inte, fixar vi själva. 16mm flytande på spårade menade han att det var bra om man vill lägga ett tunt laminatgolv så inte golvet sviktar av värmeplåtarna, samt att det blir bättre bärighet. Jag var på en golvfirma idag, de är mer inne på min linje att lägga vanligt golvspån 22mm på granab och sen spårad spån på det. Stabilt golv med mindre värmetröghet och förluster till undersidan.

Priset: 219865:- inkl moms, ingår spårad spån med 17451:- samt Granab med ventilation 63125:-. Rotavdrag har gjorts med 30%: 51885:-

Detta ger ju att total arbetskostnad = 51885 / 0.3 = 172950:- inkl moms. 172950 / 1,25 = 121065:- ex moms. Med en löpande timdebitering på 445:-/h + moms ger det en arbetstid på 311 timmar.

Betald arbetskostnad = 172950-51885 = 121065:- inkl moms.
Total materialkostnad = 219865-121065 = 98798:- inkl moms.

Materialkostnaden har jag inga synpunkter på
Men över 300 timmar för att utföra jobbet? Tycker jag låter orimligt högt!

Vad säger forumet? Försöker han blåsa mig?

Låg timpenning du räknar med. Och det är väl en offert ? Då är det ju inte en blåsning. Ta in fler offerter.

Står i kostnadsförslaget att: "Vid tillkommande arbeten eller löpande arbete är timdebiteringen 445:-/tim plus moms" Så det jag räknade med.

Vad är rimlig timdebitering?

Ja offert så går jag rakt på denna så får jag väl skylla mig själv....var bara tvungen att skriva av mig lite..

Givetvis tar jag in fler offerter (y)

Fairlane
Vi gjorde något liknande 2014. Vi lejde bort allt. De rev ut det gamla golvet och flyttade garderober. De fick bila bort betong på en yta av cirka 10 kvm. Totaltyta kanske 80 kvm (lite osäker, nedervåningen är på 112 kvm, men det finns tvättstuga, och två badrum också som inte byggdes om), Inget värmegolv lades in, men väl parkett (som vi köpt på annat håll).. Jag tror vi hamnade någonstans i storleksordningen 120-140'. Inga lister sattes, men garderober monterades tillbaks.

Vi kunde flytta in 1 månad efter tillträde på huset, så de arbetade kanske 3 veckor där. Vid rivning flera samtidigt, men jag tror det var en eller två när det var dags för montering.

Fairlane, var 120-140' inklusive Granabdelarna eller enbart jobbet? Låter som det var lite mer arbetsmoment i ert projekt än vårt då vi fixar rivning själva och inte någon bilning.

Ska iaf ringa och höra hur de räknat imorgon.

Fairlane
Det var inklusive delar från Granab och undergolv.

Fairlane Fairlane skrev:
Det var inklusive delar från Granab och undergolv.
Hej, vilken byggfirma anlitade ni? Bor själv i Sthlm området och står inför ventilerade golv och har typ samma yta och åtgärder som ni gjorde, söker lämplig byggfirma!

Fairlane
Vi anlitade www.golvteamstockholm.se

De höll tidsplanen och gjorde ett bra jobb. Enda lilla detaljen var väl att han pratade om att Granab skulle komma och verifiera efteråt, något som man på Granab inte var så sugna på (det var Granab som rekommenderat firman). Till slut lovade Granab att de skulle kolla när de var i Stockholm, men jag var placerad i kö. Det var 5 år sen och nu har vi flyttat.

Fairlane Fairlane skrev:
Vi anlitade www.golvteamstockholm.se

De höll tidsplanen och gjorde ett bra jobb. Enda lilla detaljen var väl att han pratade om att Granab skulle komma och verifiera efteråt, något som man på Granab inte var så sugna på (det var Granab som rekommenderat firman). Till slut lovade Granab att de skulle kolla när de var i Stockholm, men jag var placerad i kö. Det var 5 år sen och nu har vi flyttat.
Tack snälla, värdefull info för mig!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hmunktell skrev:
Hej,

Enplansvilla byggd -69, platta på mark, uppreglat golv utan ingjutna syllar eller impregnerat trä. Tänkte installera Granab ventilertat golv då vi ändå ska riva ut 100kvm och lägga vattenburen golvvärme.

Fick idag ett kostnadsförslag på 100kvm installation av Granab system 7000, ventilations under golvet, 22mm spårad spån samt 16 mm flytande spån på det. Två mellanväggar ska byggas upp, vägg och takbeklädnad i två sovrum (10 resp 12kvm, rivet ner till råspont i dagsläge). Sophantering.

Ca 35m yttervägg som behöver tätas mot syll.

Grovrivning av nuvarande golv och inbyggda garderobsväggar ingår inte, fixar vi själva. 16mm flytande på spårade menade han att det var bra om man vill lägga ett tunt laminatgolv så inte golvet sviktar av värmeplåtarna, samt att det blir bättre bärighet. Jag var på en golvfirma idag, de är mer inne på min linje att lägga vanligt golvspån 22mm på granab och sen spårad spån på det. Stabilt golv med mindre värmetröghet och förluster till undersidan.

Priset: 219865:- inkl moms, ingår spårad spån med 17451:- samt Granab med ventilation 63125:-. Rotavdrag har gjorts med 30%: 51885:-

Detta ger ju att total arbetskostnad = 51885 / 0.3 = 172950:- inkl moms. 172950 / 1,25 = 121065:- ex moms. Med en löpande timdebitering på 445:-/h + moms ger det en arbetstid på 311 timmar.

Betald arbetskostnad = 172950-51885 = 121065:- inkl moms.
Total materialkostnad = 219865-121065 = 98798:- inkl moms.

Materialkostnaden har jag inga synpunkter på
Men över 300 timmar för att utföra jobbet? Tycker jag låter orimligt högt!

Vad säger forumet? Försöker han blåsa mig?
Timpriset verkar lite lågt med 445 kr per tim. Men arbetstiden verkar också rimlig om det är 2-3 personer som jobbar samtidigt. sannolikt klart på 3-4 veckor. Så vad jag menar är att det är ganska rimligt, men du bör be om offert från 5 olika leverantörer, välj dock inte den "billigaste" utan välj den som du förväntar dig göra bästa jobbet. Ge alla leverantörerna samma förutsättningar och så de får komma och kolla på hur det ser ut.

connywesth connywesth skrev:
Timpriset verkar lite lågt med 445 kr per tim. Men arbetstiden verkar också rimlig om det är 2-3 personer som jobbar samtidigt. sannolikt klart på 3-4 veckor. Så vad jag menar är att det är ganska rimligt, men du bör be om offert från 5 olika leverantörer, välj dock inte den "billigaste" utan välj den som du förväntar dig göra bästa jobbet. Ge alla leverantörerna samma förutsättningar och så de får komma och kolla på hur det ser ut.
Jo, timpriset har säkert ändrat sig sen 2018...

Men @hmunktell - hur gick det!

@hmunktell planerar samma här, hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.