Hejsan!

Bakgrunden till min fråga är att vi har haft en massiv vattenskada så hela nedervåningen är "urblåst", nu är det dags att isoleria golven (platta på mark -71) och lägga golvvärmeslang inför flytspackling.

Konstruktion sett från plattan: 1 cellplastIsolering, 2 något som gjutarna kallar för "matta", 3 Armeringsnät (ej upplyft), 4 Golvv'ärmerör c/c 200 roth 16, 5: Flytspackel ca 50 mm

Ytan är ca 110 m2 och golvvärmen täcker ca 91m2 av detta, flytspacklingen utförs av Landskrona Flytgolv.

Nu till frågan: Vid mötet med flytgolv's representant så krävde han att värmerören skall klammras ovan armeringsnätet i cellplasten med inte mindre än en klammer per 250mm rör, annars gäller inga "garantier" för flytgolvet.. detta är ju inga problem om det inte vore så att golvrören blir ca 490m och således innebär detta 1960 klammer. Vid ett pris på 3 kr/st (sigro) så blir detta en kostnad på ca 6000 kr, lägger man till listerna för att hålla rören på rätt c/c så blir det ca 3000 Kr till... detta innebär alltså en kostnad på ca 9000 Kr för ENDAST hålla rören på plats - det är ju totalt orimligt om man frågar mig, Rören kostar mindre än hållarna?!

Jag lär ju inte vara ensam om att lägga golvvärme på eps men har aldrig hört talas om att rörhållarbyglarna skulle vara dyrare än slangen.. hur har ni andra gjort? Några tipps/idéer??

MIn rörmokare hävdar att detta är sinnessjukt och han har aldrig varit med om att köra så många klammers...

Enligt flytgolv så fick jag gärna naja rören i armeringsnätet, men detta skulle inte göra någon skillnad iom att rören skulle enkelt lyfta nätet som endast är på 3mm ändå. Att vattenfylla rören tyckte han var "onödigt" jobb... hmm, tja, från hans sida kanske, men inte om jag sparar några tusingar...

Rörmokarens idé var att köpa klammer till bättre pris någon annanstans och dra upp avståndet mellan dem och vattenfylla rören.. men jag vete 17 om jag vågar chansa..

Hur hade ni gjort? - Betalat och sett glada ut?

MVH: Marcus

Kollat med en annan golvfirma?

Dessvärre inte mitt beslut då detta är ett försäkringsärende, jag ska egentligen vara tacksam för att jag lyckades tjata till mig ett gjutet golv öht så jag kunde lägga in "billig" golvvärme i hela huset... innan var det spånskiva...

Jag har inget emot flytspackel i sig, men jag antar att det är flytspacklet's konsistes som gör att slingorna lättare flyter upp än vid traditionell gjutning med betong... ett alternativ till klammring (enligt flytgolv) var att lägga slangen glest najad och sedan flyta ett tunt lager som limmar slangen vid underlaget. Detta lär dock vara dyrare än att köpa klammer...

Fördelen med flytgolv är att de garanterar ett plant golv i hela huset, enligt dem så får jag så snäva tolleranser att det kommer att skilja max 3mm i höj från ena hörnet i huset till andra, vilket i sig inte känns helt fel =). Ska bli mycket intressant att se dem jobba...

Mac

Tycker du ska göra som du tänkt, naja i armeringen och fyll med vatten (förutsatt du inte har frysrisk...)

Mer jobb är ju billigt om man gör det själv.

Ingen frysrisk, håller rumstemp konstant..

Frågan är hur flytförmågan för pex är även om de är fyllda med vatten... flytspackel har väl högre densitet än vatten när det är homogent blandat? - Isf kanske risken finns ändå..

Men finns det inga "standard" fästelement för cellplast som man kan köpa i storpack? - Typ vill jag spika i en regel så finns det 1000 olika sorters spik och lika många dimensioner på dem... finns det verkligen ingen annan tillverkare för cellplast-hållare? - Jag har för mig att jag sett "spik" för cellplast någon gång, men nu kan jag inte hitta nått..

Hur som hellst, någon på detta forum borde väl ha flytspacklat in vattenburen golvvärme på cellplast.. hur gjorde ni?

Hoppas på hjälp med detta då jag vill ha ordentligt på fötterna innan jag trotsar försäkringsbolaget, byggentreprenören och golvläggaren =)

Jo, betong ligger ju på 2-2,5x högre densitet än vatten, så det kan ju lyfta ändå om armeringen är för lätt jämfört med mängden rör.

Jo, armeringen i mitt fall är klen, endast 3mm svetsat nät.. väger inte mycket / m2 så rören ofyllda lyfter detta med lätthet... - men med vattenfyllda rör och klammer c/c 500mm borde ju räkcka, men vad vet jag...

//mac

Följande hittade jag på Rinkaby Rör:
----------------------------------
LK Rörhållarbygel

Avsedd för infästning av röret i vändningar vid förläggning med LK Golvvärmelist eller LK Systemskiva. LK Rörhållarbygel används även för infästning av golvvärmelisten mot isolering. Som standard används rörhållarbyglar med längden 65 mm. Vid tunna isoleringar förlagda på t.ex. betongvalv används rörhållarbyglar med 42 mm:s längd.

Materialåtgång, bygellängd 65 mm ca. 3 st/ m2
Materialåtgång, bygellängd 42 mm ca. 6 st/ m2

RSK nr. Rördim Längd Antal/Förp
241 75 17 12-16-20 mm 65 mm 100/5000 st
241 81 08 12-16 mm 42 mm 100/5000 st

Best.nr Längd Pris
5940 65 mm (Standard) Pris/st 2,20 kr/st

5941 42 mm Pris/st 2,00 kr/st
------------------------------------------------

I enlighet med detta så skulle jag behöva 3 st/m2 = 3 x 91 = 273 st vilket innebär ett pris på 600 spänn vilket är mer rimligt med tanke på prisättningen, jag tror inte att de erkända golvvärmeleverantörerna skulle ta ut dessa priser om det gick åt 2000 st för en standardläggning...

Men så hittade jag detta också:
----------------------------------------------------
Fästbygel

För infästning av 17 mm och 20 mm rör mot isolering. Används även som förstärkning av rörhållarskena.
Säljes styckvis.

Best.nr Antal Pris
5584 1,40 kr/st
----------------------------------------------------

Lite rimligare pris... - vad tror ni om att blanda leverantörer? - Alltså jag har redan inhandlat Roth's system för GV med 16-rör.. sunt förnuft säger mig att det är ingen skillnad på hållarna, men enligt "säker vatten" får man inte blanda leverantörer... - men iaf om jag köper dessa så landar jag på ca 2800:- vilket är en markant förbättring mot 6000 för roth...

//Mac

En liten fråga, halvt utanför ämnet:
Är det inte så att du betalar självrisken för skadan och försäkringsbolaget resten? Isf är det försäkringsbolaget som får betala klamrarna. Lite fult att tänka så, men enligt regelboken!

Om det ändå vore så väl. Försäkringsbolaget återställer huset som det var minus avskrivningar på ytmateriel, golvvärmen är mitt "påhitt" som jag får stå för själv... att gjuta om alla golv på nedervåningen UTAN att lägga in golvvärme vore ju vansinne, speciellt med tanke på att vi har direktverkande el i dagsläget...

Försäkringsbolaget gav med sig gällande gjutna golv (som jag ville ha) - troligen för att de ändå inte kommer undan då jag hade golvvärme+klinker på ca 13 m2 hall redan (där de ändå tvingats gjuta) samt tvättsuga + förråd hade gjutna golv .. typ 15m2 till, troligen blev det ingen prisskillnad att gjuta dessa delar och köra reglar/spånskiva på resten än att bara gjuta alltihop direkt när man ändå håller på...

De har även bytt alla syllar i hela huset (160m2 inkl garage) även inneväggar och detta gick på försäkringen så jag är redan nu otroligt tacksam för all hjälp jag fått, de har ju ersatt vår "riskkonstruktion" med moderna fuktsäkra system så bara detta höjer ju värdet på huset ordentligt - detta gör att jag ogärna vill bråka med FB i onödan då jag känner att jag redan nu fått "för" mycket gratis...

//mac

Funkar det inte med vanliga "kattstrypare"?

Om du med "kattstrypare" menar straps/buntband/najtråd ämnade för att fästa slangen vid armeringen så hänvisar jag till tidigare inlägg om att det inte går att fästa i enbart armeringsnätet.

"kattstrypare" föresten? - Snacka om morbid fantasi. (Den som nu myntade uttrycket)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.