3 170 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Orimliga huspriser
Sida 1 av 3
Vi är i husletarsvängen. Funnit en del av intresse som vi aktivt undersökt osv. Vi bor i en liten by, 10 mil från en större stad. Ingen direkt kommun i framfart,snarare förfall
Är det bara jag som tycker huspriserna är på helt orimliga nivåer? Ett hus från 1972, helt original endast dränerat för 1.3 milj!? Lägg då på renovering av kök 2 badrum samt alla golv och tapeter och tak! Och inte besiktigat.
Detta är bara ett exempel av många.
Nej jag är inte smålänning men bara otroligt försiktig med allt vad lån heter.
Är alla helt okej med att låna hejvilt!? Eller har folk 300.000 till övers till renovering?
Ät man helt enkelt strandsatt för att man inte köpa en bostadsrätt för 10 årsen och sålde den 10dubbelt idag gör att ha råd med allt?
Hus kanske bara är för dom rika nu för tiden?
Är det bara jag som tycker huspriserna är på helt orimliga nivåer? Ett hus från 1972, helt original endast dränerat för 1.3 milj!? Lägg då på renovering av kök 2 badrum samt alla golv och tapeter och tak! Och inte besiktigat.
Detta är bara ett exempel av många.
Nej jag är inte smålänning men bara otroligt försiktig med allt vad lån heter.
Är alla helt okej med att låna hejvilt!? Eller har folk 300.000 till övers till renovering?
Ät man helt enkelt strandsatt för att man inte köpa en bostadsrätt för 10 årsen och sålde den 10dubbelt idag gör att ha råd med allt?
Hus kanske bara är för dom rika nu för tiden?
Monetärmekanik är av stort intresse. Hur pengar skapas ur luft vet jag, därav min konstanta oro över lån öht. Men det är en annan topic.useless skrev:
Jag undrar vem som anser att värdet är så högt i hus som det är idag? Vilka är dom?
Jag förstår att ett hus ökar i värde. Dock kan jag inte förstå prisutvecklingen!? Inte heller hur ett renoveringsobjekt kan kostar närmare 1.5 som för 5 årsen kostade 695.000. Vill bankerna att man ska låna så mycket som möjligt tills det spricker, räntan sticker och folk inte kan betala på sina hus?buspojken skrev:
Jag tänker efter 2 gånger, speciellt när det ska gälla bolån.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 959 inlägg
Som useless skriver, priset på ett hus/borätt är en funktion av vad det kostar köparen i månaden. Så hög lön och låg ränta equals högt huspris.
I starka trender, ( och lite FOMO )
så lyfter även båtar med hål i när tidvattnet stiger
I starka trender, ( och lite FOMO )
så lyfter även båtar med hål i när tidvattnet stiger
De gör du klokt i, lån ska vara ety absolut måste, anledningarna är att tillgången varit mindre än efterfrågan, samt extremt låga räntor, banker lånar gärna ut pengar, de lever ju på räntan, spännande grejer som kommer imorgon, då får vi se vad FI kommer fram till.Letahusnu skrev:Jag förstår att ett hus ökar i värde. Dock kan jag inte förstå prisutvecklingen!? Inte heller hur ett renoveringsobjekt kan kostar närmare 1.5 som för 5 årsen kostade 695.000. Vill bankerna att man ska låna så mycket som möjligt tills det spricker, räntan sticker och folk inte kan betala på sina hus?
De är ju inte bara huspriser som stuckit i pris, de är ju egentligen allt runt omkring oss, sen ja börja med snus tex så har priset ökat med ca 381%
Sen mitt första jobb har min lön ökat med 512% etc etc
Förstår fenomenet. Jag kanske är mer "rädd" för lån än andra. Uppväxt i en familj där man sparar tills man har råd. Tog inte ens telefon på abonnemang förrän jag var 25 (är nu 28) och hade ångest en lång tid efterI Martenw skrev:
Som sagt, förstår tillgång och efterfrågan osv, Men tycker alla att det är värt det?
Precis. Räntebärande skulder överlever privatägda banker på. Vilket jag egentligen har en hel del åsikter om, Men samtidigt kan man inte alltid leva som man lär..buspojken skrev:De gör du klokt i, lån ska vara ety absolut måste, anledningarna är att tillgången varit mindre än efterfrågan, samt extremt låga räntor, banker lånar gärna ut pengar, de lever ju på räntan, spännande grejer som kommer imorgon, då får vi se vad FI kommer fram till.
De är ju inte bara huspriser som stuckit i pris, de är ju egentligen allt runt omkring oss, sen ja börja med snus tex så har priset ökat med ca 381%
Sen mitt första jobb har min lön ökat med 512% etc etc
Gör du inte eget snus? Hört det ska vara förmånligt
Bankerna vill att man ska låna så mycket som möjligt så att dom behåller sina intäkter trots den låga räntan. Att det spricker finns inte i deras kalkyler.Letahusnu skrev:Jag förstår att ett hus ökar i värde. Dock kan jag inte förstå prisutvecklingen!? Inte heller hur ett renoveringsobjekt kan kostar närmare 1.5 som för 5 årsen kostade 695.000. Vill bankerna att man ska låna så mycket som möjligt tills det spricker, räntan sticker och folk inte kan betala på sina hus?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 959 inlägg
Lån är generellt av ondo och skall undvikas, men till bostad finns det ett syfte. Dvs tak över huvudet, en positiv bieffekt: Jag gissar att Sverige sista 10 åren fått minst 2-3 miljoner nya miljonärer genom att bara köpa sig en bostad. Vissa har gjort mycket mer än så.
Att samma antal människor som lönearbetare skulle ha gjort samma ekonomiska resa ser jag som näst in till osannolikt.
Att samma antal människor som lönearbetare skulle ha gjort samma ekonomiska resa ser jag som näst in till osannolikt.