Ska lägga papptak på friggeboden och tänkte följa den här beskrivningen på bilden. Jag får inte ihop vilken ordning det ska göras. Enligt beskrivning till underlagspappen så ska tågordningen vara
1. Fotplåt
2. Underlagspapp
3. Trekantslist
4. Ytpapp
Men enligt beskrivning till ytpappen så ska ytpappen fästas in i fotplåt som skruvats på underlagspappen.
Det jag inte får ihop är om fotplåten ska in under Trekantslisten eller inte. Ska den in under så måste den ju läggas före underlagspappen och då kan inte ytpappen klistras i fotplåten?
1. Fotplåt
2. Underlagspapp
3. Trekantslist
4. Ytpapp
Men enligt beskrivning till ytpappen så ska ytpappen fästas in i fotplåt som skruvats på underlagspappen.
Det jag inte får ihop är om fotplåten ska in under Trekantslisten eller inte. Ska den in under så måste den ju läggas före underlagspappen och då kan inte ytpappen klistras i fotplåten?
Jag la en extra remsa med underlagspapp under fotplåten. Den behöver inte vara så bred. Den ska tydligen behövas för att undvika kondens under fotplåten. Sen la jag underlagspapp ovanpå fotplåt och trekantslist.
Monteringsordning alltså för dig:
1. Remsa av underlagspapp i nederkant tak endast.
2. Fotplåt, hela bredden på taket.
3. Trekantslist
4. Underlagspapp hela taket, ovanpå fotplåt och trekanslist
5. Ytpapp hela taket.
I mitt fall la jag pannor ovanpå men steg 1-4 blir ändå samma
3. Trekantslist
5. Ytpapp hela taket.
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Nej, Ingen underlagspapp på fotplåten, där ska ytpappen klistrasM Marsman80 skrev:Jag la en extra remsa med underlagspapp under fotplåten. Den behöver inte vara så bred. Den ska tydligen behövas för att undvika kondens under fotplåten. Sen la jag underlagspapp ovanpå fotplåt och trekantslist.
3. Trekantslist
5. Ytpapp hela taket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Samma sak gäller ändå monterar man krokarna efter fotplåten blir den automatiskt för långt ner, visserligen inte så farligt med ställbara men varför inte göra det enklaB Baskavoda skrev:
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Rickard. skrev:Samma sak gäller ändå monterar man krokarna efter fotplåten blir den automatiskt för långt ner, visserligen inte så farligt med ställbara men varför inte göra det enkla
Rickard. skrev:
Enligt beskrivningen till underlagspapp en så ska krokarna fräsas in i råsponten före underlagspappen läggs ut, men den underlagspappen jag har verkar iof vara tänkt att kunna läggas utan ytpapp och då ska man väl göra så. Inga problem att lägga underlagspapp och skruva ränkrokar genom den och sedan lägga fotplåt över den med andra ord? Kommer ju bli lite bucklig under pålten då iof.?Rickard. skrev:
Ska man försänka krokarna genom att fräsa så krävs det att råsponten har tillräcklig tjocklek, annars blir det inte mycket kvar av den efter fräsning.B Baskavoda skrev:Enligt beskrivningen till underlagspapp en så ska krokarna fräsas in i råsponten före underlagspappen läggs ut, men den underlagspappen jag har verkar iof vara tänkt att kunna läggas utan ytpapp och då ska man väl göra så. Inga problem att lägga underlagspapp och skruva ränkrokar genom den och sedan lägga fotplåt över den med andra ord? Kommer ju bli lite bucklig under pålten då iof.?
Ett alternativ är att lägga masonit mellan krokarna.
Att bara skruva krokarna ovanpå råsponten och sedan skruva dit fotplåten kommer inte att bli bra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Så kan man såklart inte göra, vill du använda bockade krokar gör du dom före underlagspappen eller så går det också att vika upp första våden för att komma åt.B Baskavoda skrev:
Liknande trådar
-
Spärraanordning på äldre fönster vid tillbyggnad
Fönster & Dörrar -
Ordningsföljd arbetsmoment vid totalrenovering?
Övrigt husrelaterat -
Bästa takläggning vid låg lutning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ordning vid fasad/mögel/alg-tvätt innan målning
Fasad -
behöver strömmen till lägenhet stängas av vid jordning av uttag?
El