B
Ska lägga papptak på friggeboden och tänkte följa den här beskrivningen på bilden. Jag får inte ihop vilken ordning det ska göras. Enligt beskrivning till underlagspappen så ska tågordningen vara
1. Fotplåt
2. Underlagspapp
3. Trekantslist
4. Ytpapp

Men enligt beskrivning till ytpappen så ska ytpappen fästas in i fotplåt som skruvats på underlagspappen.

Det jag inte får ihop är om fotplåten ska in under Trekantslisten eller inte. Ska den in under så måste den ju läggas före underlagspappen och då kan inte ytpappen klistras i fotplåten?

• Teknisk ritning av takkonstruktion, detaljer och dimensioner, byggnadsdesign, träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag la en extra remsa med underlagspapp under fotplåten. Den behöver inte vara så bred. Den ska tydligen behövas för att undvika kondens under fotplåten. Sen la jag underlagspapp ovanpå fotplåt och trekantslist.

Monteringsordning alltså för dig:
1. Remsa av underlagspapp i nederkant tak endast.
2. Fotplåt, hela bredden på taket.
3. Trekantslist
4. Underlagspapp hela taket, ovanpå fotplåt och trekanslist
5. Ytpapp hela taket.

I mitt fall la jag pannor ovanpå men steg 1-4 blir ändå samma

Rickard.
1. Lägg underlagspappen klart först med 2cm utstick på nedre sidan.

2. Skruva ut fotplåten ovanpå underlagspappen

3. Spika trekantlisterna.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
B
Ok så det blir endast ytpapp som viks upp på trekantslisten mot vindskiva alltså?

Rickard.
B Baskavoda skrev:
Ok så det blir endast ytpapp som viks upp på trekantslisten mot vindskiva alltså?
Ja, gör du rätt enligt montageanvisningarna så blir det ändå två lager.

• Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jag la en extra remsa med underlagspapp under fotplåten. Den behöver inte vara så bred. Den ska tydligen behövas för att undvika kondens under fotplåten. Sen la jag underlagspapp ovanpå fotplåt och trekantslist.

Monteringsordning alltså för dig:
1. Remsa av underlagspapp i nederkant tak endast.
2. Fotplåt, hela bredden på taket.
3. Trekantslist
4. Underlagspapp hela taket, ovanpå fotplåt och trekanslist
5. Ytpapp hela taket.

I mitt fall la jag pannor ovanpå men steg 1-4 blir ändå samma
Nej, Ingen underlagspapp på fotplåten, där ska ytpappen klistras

• Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Rickard.
Glöm inte bort hängrännan om du ska ha en sån, den vill man helst göra efter underlagspappen men innan man monterat fotplåten.

B
Rickard. Rickard. skrev:
Glöm inte bort hängrännan om du ska ha en sån, den vill man helst göra efter underlagspappen men innan man monterat fotplåten.
Jag tänkte nog montera ställbara fästen på takfotsbrädan. Verkar krångligt att bocka krokar och fästa under fotplattan.

Rickard.
B Baskavoda skrev:
Jag tänkte nog montera ställbara fästen på takfotsbrädan. Verkar krångligt att bocka krokar och fästa under fotplattan.
Samma sak gäller ändå monterar man krokarna efter fotplåten blir den automatiskt för långt ner, visserligen inte så farligt med ställbara men varför inte göra det enkla;)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Samma sak gäller ändå monterar man krokarna efter fotplåten blir den automatiskt för långt ner, visserligen inte så farligt med ställbara men varför inte göra det enkla;)
Vissa ställbara är ett riktigt h*****e att lägga i rännan i, när fotplåten ligger

B
Rickard. Rickard. skrev:
Samma sak gäller ändå monterar man krokarna efter fotplåten blir den automatiskt för långt ner, visserligen inte så farligt med ställbara men varför inte göra det enkla
Rickard. Rickard. skrev:
;)
Rickard. Rickard. skrev:
Enligt beskrivningen till underlagspapp en så ska krokarna fräsas in i råsponten före underlagspappen läggs ut, men den underlagspappen jag har verkar iof vara tänkt att kunna läggas utan ytpapp och då ska man väl göra så. Inga problem att lägga underlagspapp och skruva ränkrokar genom den och sedan lägga fotplåt över den med andra ord? Kommer ju bli lite bucklig under pålten då iof.?

B Baskavoda skrev:
Enligt beskrivningen till underlagspapp en så ska krokarna fräsas in i råsponten före underlagspappen läggs ut, men den underlagspappen jag har verkar iof vara tänkt att kunna läggas utan ytpapp och då ska man väl göra så. Inga problem att lägga underlagspapp och skruva ränkrokar genom den och sedan lägga fotplåt över den med andra ord? Kommer ju bli lite bucklig under pålten då iof.?
Ska man försänka krokarna genom att fräsa så krävs det att råsponten har tillräcklig tjocklek, annars blir det inte mycket kvar av den efter fräsning.
Ett alternativ är att lägga masonit mellan krokarna.
Att bara skruva krokarna ovanpå råsponten och sedan skruva dit fotplåten kommer inte att bli bra.

Rickard.
B Baskavoda skrev:
Inga problem att lägga underlagspapp och skruva ränkrokar genom den och sedan lägga fotplåt över den med andra ord? Kommer ju bli lite bucklig under pålten då iof.?
Så kan man såklart inte göra, vill du använda bockade krokar gör du dom före underlagspappen eller så går det också att vika upp första våden för att komma åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.