S
Hejsan

Var förbi Beijer idag och inhandlade ett rejält parti reglar till stommen.

Noterade dock att många av reglarna är bananformade åt ena eller andra hållet undantaget de som är skruvade. De värsta sorterar man så klart bort. Det spelar ju ingen roll om man lägger dem som syll eller stående, "sjunker" de 2cm på mitten så blir det ju ganska ojämnt.

Men var går gränsen, hur raka ska man ha dem för att få vettiga väggar?

Man tillbringar lite extratid på brädgården med att välja rakt virke och gnälla på personalen så de tar fram en till bunt när man inte har några acceptabla reglar kvar framme.

Tyvärr.

Det kan till och med bli returer på oanvändbart virke. Men man får ha lite känsla.

Mikael_L
Det finns kvalitetskrav och olika kvalitetsklasser som det sorteras in under.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Men jag har ingen koll på vilka krav det ställs på detaljnivå.

Men är du inte nöjd ska du snacka med brädgården.
I början av vårt bygge så bet jag ihop, muttrade och led över dåligt virke. Men så rann det över och jag klagade och returnerade. Ja det var inga som helst problem, ingen diskussion alls.

Jaha, det är alltså så det går till, dom levererar vad som helst och håller tummarna att det inte klagas.
Men dom tar villigt returer och levererar ut nytt.

Men självklart ska du ha virke som går att använda till det ska användas till, annars nyttar det inget.

Tänk på att virke man köpt ska byggas in rätt snabbt, får det ligga en massa veckor så slår det sig som regel lite eller mycket. Så fort virkespaketet öppnas börjar nästan alla bitar att sakta vrida/böja sig på något vis. :)

Osså ska du ju givetvis köpa på en kvalitetsbygghandel som Byggmax, skit i ställen som Beijer bygg och XL-bygg. Du vet det är ju bara skit dom har. Även fast dom nu råkar få virket från samma sågar som Byggmax ... ;)
(det sista, ironi)

S
Jo, jag har köpt på mig extra material för att kunna sortera ut dåligt och returnera, gör det hellre hemma i lugn och ro ;)
När vi lastade på brädgården plockade killen bort några stycken som inte jag såg var dåliga, å andra sidan plockade han inte bort en som var spiralformad, så det gjorde jag.

Jag funderade mest kring var jag ska dra gränsen för att få ok väggar.
Ska spana in länken jag fick där. Och där står att det är en förutsättning att "Reglarna har acceptabel rakhet". Jo tack, det fattar jag också! Men vad är det? Nog borde det finnas något tumregel åtminstone.

Redigerat:
Mikael_L
Jag har tänkt, men inte kommit till skott, att försöka få redovisat några "grundkrav" på de vanliga kvalitetsklasserna.
T.ex. att ringa dom på träguiden eller träindustrierna.

Tanken var att sen redovisa det här på forumet.

Vad är det du ska bygga?
Köra med krokigt virke skapar sannolikt bara extra jobb, vilket man självklart inte vill ha, dock så spelar ju kanske även typen av bygge in lite hur mycket man ska lägga ner energi på.
Bygger man villa eller om man bygge lada så skiljer ju kraven något på slutresultatet.

Vad säger brädgården om man kommer med retur efter någon/några veckor?
Det tar ju max några dagar i rätt väder och slarvig hantering för att göra en bra planka dålig.

Mikael_L
Pumba skrev:
Vad säger brädgården om man kommer med retur efter någon/några veckor?
Det tar ju max några dagar i rätt väder och slarvig hantering för att göra en bra planka dålig.
Det torde handla en del om hur mycket dom litar på en, och hur viktig kund man anses vara ... ;)

Men jag har köpt virke till ett helt hus (om det kanske spelar in?) och det har inte varit det minsta tjafs.
Vid något tillfälle har jag ganska snart efter leveransen ringt och meddelat att det finns lite "skit" som kommer att reklameras, men först ganska långt senare gjort den slutliga reklamationen, som då har accepterats.

Jag tror det finns många sätt, på samma vis som det många typer av handlare och kunder.
En öppen dialog, helt utan att vara aggressiv, tror jag är gynnsamt. Man kan nog även tänka sig att ta upp redan i förväg hur detta problem, som garanterat kommer uppstå så fort man börjar köpa lite mer mängder, ska lösas.

Mikael_L
Jag har ringt och börjat vittja lite i egenskapskraven för trä.
Vi får se vad det leder till... :)

Men det finns ju en massa egenskapskrav, se bara sista sidan i detta dokument som gäller fasadpanel av en viss kvalitetsklass.
http://www.ltu.se/cms_fs/1.51372!/guide for trafasader.pdf

S
Det gick rätt bra trots allt, bara en regel bortsorterad än så länge, de som var "olämpligt" bananformade la vi som syll och kunde lätt skruva fast i "rakt" läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.